تاریخ انتشار: دوشنبه 16 بهمن 1402
به روز رسانی بیماری سلول داسی
یادداشت

  به روز رسانی بیماری سلول داسی

مروری بر درمان‌های سنتی و مداخلات تغذیه‌ای جدید برای بیماری سلول داسی شکل.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک بررسی که اخیرا در نشریه Nutrients منتشر شده است، محققان مطالعات مرتبط با تغذیه را در مورد بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل (SCD) به ویژه در آفریقا ارزیابی کردند. در بررسی حاضر، محققان رویکردهای تغذیه‌ای برای درمان SCD را بررسی کردند.

پیش زمینه

SCD، یک بیماری مادرزادی خونی، در کشورهای ثروتمند رایج است، اگرچه آماری در مورد فراوانی، عوارض و مرگ و میر وجود ندارد. افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل گلبول‌های قرمز با شکل غیرعادی تولید می‌کنند که این موضوع می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند؛ چون این گلبول‌های قرمز به اندازه سلول‌های خونی سالم عمر نمی‌کنند و باعث مسدود شدن عروق خونی می‌شوند. کم خونی داسی شکل روی گلبول‌های قرمز خون تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از دیسک‌های گرد انعطاف‌پذیر به سلول‌های این شکلی سفت و چسبنده تبدیل می‌کند. سلول‌های داسی شکل در مدت زمانی کوتاهی از بین می‌روند و قادر نیستند همانند گلبول‌های قرمز معمولی اکسیژن را به سراسر بدن حمل کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به این بیماری به اندازه کافی گلبول قرمز سالم ندارند و دچار کم خونی می‌شوند. در گذشته، نوزادانی که با این مشکل متولد می‌شدند، به ندرت به دوران بزرگسالی می‌رسیدند. اما در حال حاضر، به لطف تشخیص زودهنگام و وجود درمان‌های موثر، حدود نیمی از آن‌ها تا 50 سالگی زندگی می‌کنند. این افراد هنوز با عوارض بالقوه خطرناک این بیماری روبرو هستند، اما پزشکان می‌توانند با درمان‌های موجود خطر عوارض را تا حد زیادی کاهش دهند. درمان پزشکی در مناطق فقیرنشین شامل هیدروکسی اوره، تزریق خون و مسکن است. درمان‌های تغذیه‌ای برای مقابله با افزایش هزینه‌های تغذیه‌ای و مدیریت حمایتی ضروری هستند. برای حفظ رفاه و کیفیت زندگی، مناطق محروم در جنوب صحرای آفریقا باید مقررات رژیم غذایی SCD را بهینه کنند. در حالی که منابع گیاهی شناخته شده است، محققان تنها از چند روش و محصولات گیاهی بهره برداری کرده‌اند.

مداخلات موجود برای بیماری سلول داسی شکل

هموگلوبین بدون اکسیژن پلیمریزه نابجا، که از پلیمریزاسیون دو زیرواحد β-گلوبین داسی شکل جهش یافته تشکیل شده و باعث تغییر شکل گلبول‌های قرمز خون می‌شود، SCD تولید می‌کند. جهش‌های ژن بتا هموگلوبین (β-HBB) این بیماری مادرزادی را مشخص می‌کند. هم اکسیژناز 1، یکی از اعضای خانواده پروتئین شوک حرارتی (HSP32)، باعث فروپتوز و داسی شدن گلبول‌های قرمز خون می‌شود. گلبول‌های قرمز داسی شکل (هالی شکل) منجر به بحران انسداد عروق (VOC) می‌شود که در صورت انسداد جریان خون که بافت‌ها و اندام‌ها را از اکسیژن محروم می‌کند، رخ می‌دهد. عوارض SCD شامل عفونت، درد و درد، رتینوپاتی، نفروپاتی و حوادث عروق مغزی است. انتقال خون، هیدروکسی اوره برای افزایش هموگلوبین جنین، پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای معکوس کردن فنوتیپ داسی، ال-گلوتامین برای اثرات آنتی اکسیدانی، مهارکننده‌های پلیمریزاسیون هموگلوبین S برای جلوگیری از پلیمریزاسیون هموگلوبینS (HbS)، آنتی بادی‌های مونوکلونال مانند کاهش سیکلوزولیک و درمان‌های ویرایش ژنی مرتبط با پروتئین 9 (Cas 9) با تکرارهای کوتاه پالیندرومیک با فاصله منظم (CRISPR) برای ویرایش ژن‌های معیوب در سلول‌های بنیادی مغز استخوان از جمله مداخلات درمانی هستند. پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز آلوژنیک تنها گزینه درمانی تایید شده برای SCD است، که در حالت ایده‌آل از یک اهداکننده همسان آنتی‌ژن لکوسیت انسانی (HLA) است. ترکیب درمان‌های ژنتیکی با هیدروکسی اوره بهترین نتایج را به همراه دارد، اما معمولا برای کودکان زیر 16 سال که مشکلات قابل توجهی دارند، استفاده می‌شود.

مداخلات تغذیه‌ای و میکروبیوم روده در بیماری سلول داسی شکل

افزایش آسیب روده، نفوذپذیری، تغییر ترکیب میکروبیوتا و رشد بیش از حد باکتری در SCA رخ می‌دهد. در بیماران SCD، این دیس بیوز باعث التهاب و رنج می‌شود. ژنوم انسان از طریق آنزیم‌ها و اسیدهای میکروریبونوکلئیک (miRNA) بر میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارد و مدولاسیون میکروبیوتا تلاش می‌کند تا دیس‌بیوز میکروبی ایجاد شده را معکوس کند. اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه DHA و EPA، واسطه‌های ضد التهابی قوی در SCD هستند که درد را کنترل می‌کنند و قسمت‌های VOC را کاهش می‌دهند. در مطالعات بالینی ثابت شده است که اسیدهای چرب امگا 3 چند غیر اشباع در SCD مفید هستند. کمبودهای تغذیه‌ای به شدت SCD کمک می‌کند و علاقه به مکمل‌های غذایی را افزایش می‌دهد. بیماران SCD به کالری و پروتئین بیشتری نیاز دارند و سوء تغذیه یک پیامد معمولی است. قارچ‌های خوراکی غنی از آنتی اکسیدان دارای چندین اثر دارویی هستند و می توانند سلامت، طول عمر و کیفیت زندگی را بهبود بخشند. گانودرما لوسیدوم سرعت پلیمریزاسیون هموگلوبین را کاهش می‌دهد. اوریکولاریا اوریکولا (Auricularia auricular) رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. هریکیوم اریناسئوس (Hericium erinaceus ) پروتئین‌های شوک حرارتی را تنظیم می‌کند و ترمیتومایسس (Termitomyces) باعث افزایش سطح هموگلوبین و گلبول‌های سفید می‌شود.

استفاده از گیاهان آفریقایی در مدیریت SCD

در آفریقا، ادغام درمان طبیعی و دارویی برای مدیریت SCD حیاتی است. پزشکان سنتی از بیش از 5000 غذای دارویی بومی‌ که از گیاهان جمع‌آوری شده‌اند استفاده می‌کنند که بیش از 80 درصد آفریقایی‌ها از آن سود می‌برند. درمان‌های مرسوم محبوبیت بیشتری نسبت به داروهای مدرن دارند. با این حال، ممکن است به دلیل انتقال شفاهی برای نسل‌های آینده از بین بروند. مواد شیمیایی زیست فعال گیاهان گرمسیری با مواد مغذی گیاهی و باکتری‌های روده تعامل دارند و یک عملکرد تنظیمی حیاتی در سلامت انسان ایفا می‌کنند. محققان مزایای تغذیه ای در افراد مبتلا به SCD در نیجریه را با مطالعات محدود در سایر کشورهای جنوب صحرای آفریقا بررسی کرده‌اند. مواد دارویی بومی‌شامل روغن دانه‌های به دست آمده از Ipomoea involucrate، Solenostemon monostachyus، Cajanus cajan، Acacia Senegal و Carica papaya است. سیبا پنتاندرا (Ceiba pentandra ) و آلکورنیا کوردیفولیا (Alchornea cordifolia) در جمهوری دموکراتیک کنگو برای تهیه نوشیدنی تقویت کننده خون مورد استفاده دارویی قرار می‌گیرند. مورینگا اولیفرا (Moringa oleifera)، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی با ویژگی‌های ضد سنگ کلیه، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برای درمان SCD و سیاهدانه استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

یافته‌های بررسی رویکردهای درمانی برای بیماری سلول داسی شکل را برجسته کرد، وضعیتی که باعث پاسخ‌های ایمنی ناکارآمد می‌شود. یافته‌ها نشان‌دهنده مداخلات تغذیه‌ای برای بیماران، به‌ویژه کسانی که در مناطق جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، و بر نیاز به افزایش تحقیقات تغذیه بالینی برای بهینه‌سازی مدیریت SCD، از جمله گیاهان دارویی تاکید می‌کند. درمان‌های تغذیه‌ای می‌تواند بهزیستی کلی را بهبود بخشد و تشویق به رژیم‌های غذایی عملکردی می‌تواند به جلوگیری از بحران کمک کند. در SCD، اصلاح میکروبیوتا می‌تواند دیس بیوز میکروبی را اصلاح کند و اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند میزان VOC، شاخص‌های التهابی، چسبندگی و همولیز را افزایش دهند. گیاهان آفریقایی مانند آلکورنیا کوردیفولیا و سیبا پنتاندرا مقوی خون هستند. مورینگا اولیفرا برای اثرات ضد سنگ کلیه و سیاهدانه به دلیل ویژگی‌های آنتی اکسیدانی آن معروف هستند. قارچ‌ها می‌توانند سرعت پلیمریزاسیون هموگلوبین را کاهش دهند، رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند، پروتئین‌های شوک حرارتی را کنترل کنند و سطح هموگلوبین و تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش دهند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه