تاریخ انتشار: دوشنبه 21 اسفند 1402
نتایج فاز 3 کارآزمایی بالینی برای بیماری کاردیومیوپاتی آمیلوئید ترانس تیرتین
یادداشت

  نتایج فاز 3 کارآزمایی بالینی برای بیماری کاردیومیوپاتی آمیلوئید ترانس تیرتین

این مطالعه نتایج کارآزمایی فاز 3 آکورامیدیس را برای کاردیومیوپاتی آمیلوئید ترانس تیرتین بی‌خطر و موثر نشان می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، قلب با پمپاژ بیش از 100000 بار در روز، یک عضله حیاتی است که برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به اندام‌های ما و برای حفظ عملکرد سالم بدن مورد نیاز است. متأسفانه، نارسایی قلبی بر روی 6.2 میلیون نفر در ایالات متحده و 64 میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. از میان بیماران مسن‌تر مبتلا به نارسایی قلبی و قلب‌های ضخیم غیرطبیعی، از هر پنج نفر، یک نفر به یک بیماری ناشناخته، بسیار پیشرونده و کشنده به نام کاردیومیوپاتی آمیلوئید ترانس تیرتین یا ATTR-CM مبتلا است که تجمع پروتئین‌های ترانس تیرتین (TTR) در قلب تعریف می‌شود.. در همین راستا محققان فاز 3 کارآزمایی ATTRibute-CM در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کردند و نشان دادند که داروی جدید acoramidis در برابر ATTR-CM نویدبخش بود و بی خطر است.

بیماری کاردیومیوپاتی آمیلوئیدی ترانس تیرتین

کاردیومیوپاتی آمیلوئیدی ترانس تیرتین، بیماری نادری است که می‌تواند ارثی باشد یا خود به خود ایجاد شود. این بیماری با رسوب نادرست ترانس تیرتین مونومر (TTR) در قلب مشخص می‌شود. این رسوبات پروتئینی عضله قلب را ضعیف می‌کند و به مرور زمان باعث محدودیت شدید عملکرد قلب شده که منجر به نارسایی می‌شود. کاردیومیوپاتی آمیلوئید ترانس تیرتین با بی ثباتی تترامرهای ترانس تیرتین (TTR)، تجزیه به مونومرهای ناپایدار و رسوب بعدی آنها به صورت فیبرهای آمیلوئید در میوکارد نیز مشخص می‎شود. آکورامیدیس یک تثبیت کننده TTR با میل ترکیبی بالا است که برای مهار تفکیک TTR تترامری عمل می‌کند و منجر به تثبیت بیش از 90٪ در طول فاصله دوز، همانطور که در شرایط خارج از بدن اندازه گیری می‌شود. تأخیر در تشخیص و اختلال در کیفیت زندگی شایع است. انواع بیماری‌زای TTR که بی‌ثباتی بیشتر را نشان می‌دهند با افزایش نفوذ، شروع زودتر بیماری و افزایش شدت بالینی مرتبط هستند. بنابراین، تثبیت TTR یک استراتژی درمانی منطقی را نشان می‌دهد که نشان داده شده است برای درمان کاردیومیوپاتی آمیلوئید ترانس تیرتین مؤثر است.

نتایج کارآزمایی بالینی قبلی

در یک کارآزمایی فاز 3، تافامیدیس با خطرات کمتر مرگ ناشی از هر علت و بستری شدن در بیمارستان مرتبط با قلب و عروق و نرخ کاهش کمتری نسبت به دارونما در 30 ماه در فاصله 6 دقیقه پیاده روی و نمره پرسشنامه کاردیومیوپاتی کانزاس سیتی همراه بود. -خلاصه کلی (KCCQ-OS). 6 کاهش وابسته به دوز در مرگ و میر مرتبط با افزایش وابسته به دوز در تثبیت TTR در یک مطالعه طولانی مدت طولانی مدت با میانگین پیگیری 58 ماه گزارش شد. این مفهوم که تثبیت بیشتر TTR ممکن است با نتایج بالینی بهتر همراه باشد.

به دنبال کسب تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا

بیماران مبتلا به شایع‌ترین شکل ATTR-CM به دلیل دانش محدود بیماری و علائمی که شبیه سایر بیماری‌های شایع‌تر مرتبط با قلب است، اغلب با تشخیص اشتباه در کلینیک‌ها مواجه می‌شوند. علاوه بر این، آنها با کمبود داروهای تایید شده دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا تنها درمان موجود که به طور خاص برای رایج ترین شکل ATTR-CM نشان داده شده است، حدود 225000 دلار در سال هزینه دارد و به راحتی قابل دسترسی نیست. داده های آنها نشان می دهد که acoramidis به تثبیت تقریباً کامل پروتئین‌های TTR دست می‌یابد که ممکن است پیشرفت بیماری را کند یا متوقف کند. بر اساس داده‌های اثربخشی و ایمنی حاصل از این مطالعه چند مرکزی و کنترل‌شده 30 ماهه، اکنون BridgeBio Pharma (پالو آلتو، کالیفرنیا) به دنبال تأییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) برای استفاده در این بیماران است. ما امیدواریم زمانی که این دارو از سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه دریافت کند، رقابتی را در بازار ایجاد کند و هزینه این داروهای فوق‌العاده گران قیمت را کاهش دهد."

 

دانیل Judge، M.D.، متخصص قلب در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، محقق ATTRibute-CM و یکی از رهبران کمیته راهبری کارآزمایی

نتایج مطالعه

Judge و همکارش، ایزابلا گراف، دکترای دانشگاه استنفورد، سال‌ها را به تحقیق و توسعه درمانی جدید برای این بیماران اختصاص داده اند.  Graef پیشتاز ایجاد داروی جدید با هدف قرار دادن پروتئین‌های تاشو اشتباه در مرکز این بیماری بود و از آن زمان Judge به شدت درگیر آزمایش‌های بالینی فاز 2 و 3 بوده و داروی جدید را در کلینیک خود در MUSC آزمایش کرده است. در واقع، MUSC یکی از اولین سایت‌های بیماری در جهان بود که بیماران را در مرحله 3 آزمایشی ATTRibute-CM ثبت نام کرد. محققان ATTRibute-CM دریافتند که آکورامیدیس به پروتئین TTR در گردش متصل می‌شود و از رسوب آن به عنوان آمیلوئید جلوگیری می‌کند. در مقایسه با دارونما، آکورامیدیس بستری شدن در بیمارستان را برای حوادث مرتبط با قلب کاهش داد، احتقان قلب را همانطور که با آزمایش خون نیز مشخص شد کاهش داد و مسافت طی شده را بیش از شش دقیقه افزایش داد. در داده‌های نشان‌داده‌شده توسط Judge در انجمن قلب آمریکا، تعداد افرادی که برای جلوگیری از یک بستری شدن قلبی عروقی در بیمارستان در یک سال در طول این مطالعه نیاز به درمان با آکورامیدیس داشتند، پنج نفر بود. به طور کلی، عوارض جانبی درمان در هر دو گروه آکورامیدیس و دارونما کم و مشابه بود، که نشان دهنده بی خطر بودن دارو است. این داده‌ها برای بیماران ATTR-CM نویدبخش است و نشان می‌دهد که آکورامیدیس ممکن است پیشرفت بیماری را متوقف کند و نرخ بقا را افزایش دهد.

درمان جدید برای بیماری ATTR-CM

Judge با بیش از 20 سال تمرین قلب و عروق و تخصص در تحقیقات ترجمه‌ای که بیماری قلبی را هدف قرار می‌دهد، چندین بیمار درگیر در کارآزمایی های بالینی آکورامیدیس را جذب و دنبال کرده است. او و همکارانش شاهد حرکت داروی جدید از طریق آزمایش ترجمه بوده اند و توانسته اند مزایای مستقیمی را برای بیماران واقعی که از ATTR-CM رنج می برند، ببینند. Judge گفت: "در اوایل کارم، از نبود درمان‌های موجود ناامید شدم. خوشحالم که آزمایش موفق دیگری را برای ATTR-CM می‌بینم."

توقف ایمن و مؤثر پیشرفت بیماری با آکورامیدیس

برای اولین بار در سال 2017 "بیماری را که با او ملاقات کردم، پیش آگهی سه سال داشت که به سرعت به 6.5 سال بعد رسید. همین بیمار، که یکی از اولین شرکت کنندگانی بود که در MUSC در مرحله 2 کارآزمایی ثبت نام کرد، به نظر می‌رسد به دلیل بهبودی به آکورامیدیس وضعیت بیماری او رو به بهبود است.  با توجه به اینکه در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی آمیلوئیدی ترانس تیرتین، دریافت آکورامیدیس منجر به نتیجه سلسله مراتبی اولیه چهار مرحله ای بهتری نسبت به دارونما شد که شامل اجزای مرگ و میر، عوارض و عملکرد بود، بنابراین اگر بتوان شرایط بیماری را تثبیت کرد، امید این است که قلب به تدریج بهبود یابد. توقف ایمن و مؤثر پیشرفت بیماری با آکورامیدیس می‌تواند کمیت و کیفیت زندگی بهبود یافته را برای بیماران مبتلا به ATTR-CM در سراسر جهان فراهم کند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه