تاریخ انتشار: شنبه 06 مهر 1392
اثر هورمون استئوکلسین استخوان بر تکوین مغز

  اثر هورمون استئوکلسین استخوان بر تکوین مغز

محققین دانشگاه کلمبیا دریافته اند که اسکلت از طریق هورمون استئوکلسین مشتق از استخوان اثر قویی را روی تکوین مغز پیش از تولد و عملکردهای شناختی مانند یادگیری، حافظه، اضطراب و افسردگی در موش های بالغ اعمال می کند. یافته ها با استفاده از مطالعات موشی می تواند منجر به روش هایی جدیدی برای جلوگیری و درمان بیماری های نورولوژیک شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین تصور می کنند که استئوکلسین( هورمونی که به وسیله استئوبلاست ها ترشح می شود) ممکن است در پیام رسانی استخوان به مغز دخیل باشد. مطالعات پیشین نشان داده است که استئوکلسین فرایندهای بسیاری مانند مصرف انرژی، توازن گلوکزی و باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 مغز معمولا به عنوان اندامی شناخته می شود که روی اندام ها و بخش های دیگر بدن اثر می گذارد و کمتر اتفاق می افتد که گیرنده پیام هایی باشد که از جاهای دیگر یا حداقل استخوان ها می آید.

به منظور نشان دادن نقش استئوکلسین در مورد مغز محققین از موش های ناک اوت شده برای استئوکلسین استفاده کردند. با استفاده از این موش ها، آن ها توانستند نشان دهند که استئوکلسین می تواند از سد خونی مغزی عبور کند و به نورون ها در ساقه مغز، مغز میانی و هیپوکامپ متصل شود و موجب تشکیل نورون های بیشتر شود و هم چنین سنتز نوروترانسمیترهایی مانند سروتونین، دوپامین و کاتکول آمین را افزایش دهد. آن ها هم چنین دریافتند که موش های ناک اوت شده برای استئوکلسین دارای هیپوکامپ کوچک غیرطبیعی هستند و درنتیجه در حافظه شان دچار مشکل هستند.

این محققین در تست های رفتاری شان ثابت کردند که موش های ناک اوت شده برای استئوکلسین  در مقایسه با موش های طبیعی، رفتارهای شبه اضطراب و افسردگی شان افزایش می یابد و یادگیری و حافظه ­شان مختل می شود. وقتی به این موش ها مجددا استئوکلسین تجویز شد رفتارهای اضطرابی و نگرانی کاهش یافت اما اثری رو یادگیری و حافظه  و هم چنین اندازه هیپوکامپ نداشت.

اما مطالعه ای که صورت گرفت و موش ها بعد از تولد برای استئوکلسین ناک اوت شدند نشان داد که موش ها مضطرب و افسرده شدند اما حافظه و ساختار هیپوکامپی طبیعی داشتند. در مطالعات بعدی، محققین نشان دادند که استئوکلسین از طریق جفت مادری به جنین منتقل می شود و این ذخیره مادری در تشکیل هیپوکامپ و تثبیت حافظه دخیل است. و در نهایت آن ها استئوکلسین را به موش های باردار ناک اوت شده برای استئوکلسین تزریق کردند و مشاهده کردند که زاده های آن ها رفتار و ساختار مغز طبیعی داشتند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه