تاریخ انتشار: دوشنبه 09 بهمن 1402
عفونت‌های قارچی مهاجم
یادداشت

  عفونت‌های قارچی مهاجم

معرفی نگرش جدیدی برای مقابله با انواع قارچ‌های بیماری‌زا ، براساس راه‌های انتقال و درمان طی بررسی‌هایی محققان.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، فکر کردن به قارچ‌ها احتمالاً تصویری از قارچ‌های وحشی یا پیش غذای خمیر ترش را در ذهن شما تداعی می‌کند. در آن زمان، یا شاید زمانی که شما یک بثورات پوستی خارش دار داشتید که با کمی داروی موضعی از بین رفت. اما محققان قارچ شناسی مدت‌هاست هشدار داده‌اند که قارچ‌ها می‌توانند جنبه بسیار خطرناک‌تری داشته باشند. در حالی که بعید است شاهد اجرای یک بیماری همه گیر باشیم. دانشمندان نگران افزایش نرخ و شدت عفونت های قارچی در سراسر جهان هستند. قارچ‌ها از لحاظ تاریخی در تحقیقات بیماری های عفونی نادیده گرفته شده‌اند. پاتوژن‌های زیادی با راه‌های انتقال مختلف و چالش‌های بسیاری در درمان و تشخیص وجود دارد.

یک تهدید قارچی در حال ظهور

تهدید پاتوژن‌های قارچی اکنون توجه جهانی را از سوی سازمان های بهداشت عمومی به خود جلب کرده است. سازمان بهداشت جهانی اخیراً اولین فهرست نظارتی خود را از پاتوژن های قارچی اولویت دار منتشر کرده است. گونه‌هایی که بیشترین نگرانی را دارند که نیاز به توجه جدی دارند. محققان در حال مطالعه زیست شناسی سلولی و مولکولی کاندیدا آلبیکنس هستند که به عنوان یکی از چهار قارچ دارای اولویت حیاتی شناخته شد. نگرانی بیشتر، 700000 عفونت تهاجمی است که می‌تواند باعث مرگ انسان شود، که حدود نیمی از آنها توسط C.albicans ایجاد می‌شوند. ما آنها را پاتوژن‌های قارچی مهاجم فرصت طلب می‌نامیم، زیرا آنها افراد سالم را نمی‌کشند. برخی از قارچ‌ها، مانند آسپرژیلوس و کریپتوکوکوس، از طریق اسپورهایی که در همه جای محیط وجود دارند، تنفس می‌شوند، اما معمولاً با سیستم ایمنی بدن ما همخوانی ندارند. سایرین، مانند C.albicans، روده افراد سالم را مستعمره می کنند، اما مانع فیزیکی بین جریان خون، میکروبیوتای روده و سیستم ایمنی فعال به طور کلی برای جلوگیری از عفونت کافی است. اما وقتی این دفاع‌ها به خطر بیفتند، می‌تواند ما را در برابر عفونت آسیب پذیر کند. در افراد دچار نقص ایمنی، C.albicans می تواند از روده فرار کند، در سراسر خون گردش کند و به اندام ها حمله کند. عفونت‌های قارچی جدی برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، خطر بیشتری دارد. افراد مبتلا به سرطان یا HIV/AIDS، دریافت کنندگان پیوند اعضا و بیماران مراقبت های ویژه از جمله افرادی هستند که در برابر عفونت آسیب پذیرتر هستند. در حالی که احتمال ابتلا به عفونت قارچی شدید نادر است، عفونت اغلب کشنده است. حداقل 40 درصد از عفونت های سیستمیک C.albicans با وجود در دسترس بودن ضد قارچ‌ها کشنده هستند. در مقایسه، یک عفونت باکتریایی ناخوشایند مانند استافیلوکوکوس اورئوس (استاف طلایی) در حدود 25 درصد موارد باعث مرگ می‌شود. بر اساس برآوردهای جدید، سالانه 6.5 میلیون عفونت تهاجمی و 3.8 میلیون مرگ در سراسر جهان با بیماری‌های قارچی شدید مرتبط است. تعداد مرگ و میر ناشی از عفونت‌های قارچی نیز احتمالا کمتر گزارش شده است. معمولاً زمانی که عفونت قارچی عامل آن بوده است، یک وضعیت سلامتی موجود به عنوان علت مرگ ثبت می‌شود.

مقاومت در برابر درمان ضد قارچی

مانند مقاومت آنتی بیوتیکی، نگرانی در مورد مقاومت ضد قارچی نیز افزایش می‌یابد. استفاده بیش از حد و سوء استفاده از داروهای ضد قارچ در محیط‌های کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند باعث ایجاد سویه‌های مقاوم شود و درمان عفونت‌ها را سخت‌تر کند. زمانی که Candida auris برای اولین بار در اواخر دهه 2000 در بخش مراقبت‌های بهداشتی ظاهر شد، قبلاً به دارو مقاوم بود. ما شاهد مقاومت بیشتر و بیشتر در کلینیک در برابر درمان‌های ضد قارچی موجود هستیم، بنابراین نظارت بر ضد قارچ بسیار مهم است. تشخیص عفونت‌های قارچی جدی نیز برای پزشکان دشوار است. علائم می‌تواند به شدت بین انواع قارچ متفاوت باشد و اغلب درست مانند عفونت‌های باکتریایی ظاهر می‌شود. بنابراین، زمان تشخیص مشکل است، و تعداد زیادی قارچ شناس بالینی متخصص وجود ندارد. مشکل دیگر تعداد کمی از داروهای موجود برای درمان عفونت های قارچی جدی است. تنها پنج دسته از داروهای ضد قارچ برای استفاده در محیط‌های بالینی وجود دارد که در مقایسه با حداقل 38 دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی است. برخی از این درمان‌های ضد قارچی نیز به طور ناخواسته سلول‌های انسانی را هدف قرار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر چندان مؤثر نیستند. قارچ‌ها از نظر بیولوژیکی بسیار شبیه به ما هستند، بنابراین تفاوت‌های بسیار کمی بین سلول‌های قارچی و سلول‌های انسانی وجود دارد که می‌توانیم از آنها در درمان استفاده کنیم. چیزهایی که ما از آنها بهره برداری می کنیم گاهی برای ما کاملا سمی هستند زیرا نه تنها غشای سلولی قارچی بلکه غشای سلولی انسان را نیز هدف قرار می‌دهند. توسعه درمان‌های قارچی جدید همچنان یک چالش است. در میان تحقیقات بیماری های عفونی، قارچ شناسی نیز حوزه نسبتاً کوچکی است و در مقایسه با باکتری ها، ویروس ها و انگل ها فقط کسری از بودجه دریافت می‌کند. درمان‌های پیشگیرانه کمی در خط لوله دارو هستند و هیچ واکسنی قریب الوقوع نیست.

احتمال همه‌گیری‌های قارچی در آینده

بعید است در این مرحله شاهد شیوع یک قارچ در انسان‌ها باشیم. یکی از دلایل آن این است که اکثر پاتوژن‌های قارچی جدی (تهدید کننده زندگی) که افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند به طور کلی از انسان به انسان قابل انتقال نیستند. با این حال، برخی از عفونت‌های قارچی مسری در سایر گونه‌های حیوانی رخ می‌دهد، مانند سندروم بینی سفید ناشی از قارچ Pseudogymnoascus destructans، که جمعیت خفاش‌ها را از بین می‌برد. با این حال، هیچ پاتوژن قارچی کشنده‌ای شناخته نشده است که مانع گونه ها را از حیوانات به انسان منتقل کند. اگرچه در حال حاضر هیچ قارچی به احتمال زیاد باعث ایجاد بیماری همه گیر مانند کووید-19 نمی‌شود، ما نباید از خود راضی باشیم. بیماری‌های قارچی نوظهور همچنان خطر قابل توجهی دارند، به خصوص که انتظار می‌رود تعداد افرادی که در معرض ابتلا به عفونت هستند افزایش یابد. در خبر خوب دیگر، اکثر گونه های قارچی نیز نمی‌توانند در دمای بدن انسان زنده بمانند. با این حال، برخی نگرانی ها وجود دارد که با ادامه گرم شدن جهان از تغییرات آب و هوایی، برخی ممکن است بتوانند برای غلبه بر مانع دما سازگار شوند. قارچ‌ها ممکن است برای مقاومت در برابر دمای بالاتر تکامل پیدا کنند، به این معنی که ما ممکن است شاهد ظهور گونه‌ای باشیم که می‌تواند در بدن ما زنده بماند. با این حال، خطر کلی یک بیماری همه گیر احتمالا هنوز نسبتاً کم است و این عوامل بیماری زا هنوز باید از سیستم ایمنی ما عبور کنند. تحقیقات هماهنگ بیشتری برای حفظ تهدیدات نوظهور مورد نیاز است، که نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد. تقویت شبکه‌های نظارتی برای شناسایی هر گونه تهدید قارچی بالقوه قبل از ظهو، حیاتی است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه