تاریخ انتشار: دوشنبه 09 بهمن 1402
کشف داروی ضدانعقاد جدیدی که خطر سکته های مکرر را کاهش می‌دهد.
خبر

  کشف داروی ضدانعقاد جدیدی که خطر سکته های مکرر را کاهش می‌دهد.

دانشمندان داروی ضدانعقاد جدیدی را کشف کرده‌اند که مصرف آن با خطر خونریزی کمتری همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، به تازگی مطالعه‌ای در نشریه‌ی The Lancet Neurology به چاپ رسیده‌است که نشان می‌دهد دارویی آزمایشی  برای مسدود کردن پروتئین‌های لخته‌کننده‌ی خون طراحی شده است که، در مقایسه با داروی قدیمی ضد انعقاد - وارفارین- خطر سکته‌های مکرر را کاهش می‌دهد.

 

زمانی که بیماران به دلیل یک سکته جزئی علائم عصبی گذرا دارند، داروهایی برای آنها تجویز می‌شود که از سکته بیشتر آنها جلوگیری می‌کند. اما علیرغم مصرف این داروها، بسیاری از بیماران همچنان دچار سکته مغزی دیگری می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بسیار ناامیدکننده است؛ زیرا بیماران کاری را که قرار بود انجام دهند، انجام دادند: آنها به دنبال مراقبت‌های پزشکی بودند، ولی دومرتبه دچار سکته مغزی دیگری می‌شوند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، سالانه بیش از 795000 نفر در ایالات متحده دچار سکته مغزی می شوند و تقریباً از هر پنج نفر یک نفر سکته دیگری را تجربه می کند. در حالی که سکته اولیه همیشه ناتوان کننده نیست، اثر تجمعی سکته‌های مکرر می‌تواند منجر به نیاز فرد به مراقبت در خانه سالمندان یا مرکز توانبخشی شود. به همین دلیل، به بیمارانی که اخیراً یک سکته مغزی جزئی را تجربه کرده‌اند، اغلب داروهای ضد انعقاد خون برای جلوگیری از سکته‌های مکرر تجویز می‌شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که در افراد مبتلا به کمبود فاکتور XI، سکته مغزی ایسکمیک (شایع‌ترین نوع سکته مغزی که در طی آن لخته خون جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را مسدود می‌کند). شیوع کمتری دارد.

فاکتور XI یا فاکتور یازدهم خون، یکی از معدود فاکتورهای خون است که به فرآیند لخته شدن برای کنترل خونریزی کمک می‌کند. لخته شدن فرآیندی در بدن است که در آن خون برای بستن زخم به منظور جلوگیری از خونریزی، لخته می‌شود. با کمبود فاکتور XI، ممکن است هنگام آسیب دیدگی یا عمل جراحی، خونریزی بیش از حد را تجربه کنید.

در این مطالعه که بیش از 2300 شرکت‌کننده داشت، به‌طور تصادفی به بعضی از بیماران یک یا دو بار در روز از دارویی که برای مهار فاکتور XI  طراحی شده است (milvexian)، داده شد. پس از 90 روز، محققان از تصویربرداری MRI استفاده کردند و دریافتند شرکت‌کنندگانی که 50 تا 100 میلی‌گرم میلوکسیان دو بار در روز دریافت می‌کردند، در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان، به میزان کمتری در معرض خطر سکته مغزی مکرر بودند.

به نظر می‌رسد این دارو برای جلوگیری از سکته عمل می‌کند. دانشمندان امیدوارند که به دوز مناسب این دارو دست پیدا کنند تا  با مصرف آن کاهش خطر سکته مغزی بدون افزایش خطر خونریزی بیش از حد، همراه باشد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه