تاریخ انتشار: یکشنبه 08 بهمن 1402
کشف ارتباط بین مصرف شکلات تلخ و کاهش خطر ابتلا به فشار خون اولیه
خبر

  کشف ارتباط بین مصرف شکلات تلخ و کاهش خطر ابتلا به فشار خون اولیه

دانشمندان، شواهدی مبنی بر علیت بین مصرف شکلات تلخ و کاهش خطر بروز فشار خون اولیه ارائه کرده‌اند که پیامدهای مهمی برای پیشگیری از فشار خون مزمن دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان،تیمی از متخصصان قلب در دو بیمارستان شائوکسینگ و ژوجی چین، ارتباط بین مصرف شکلات تلخ و کاهش خطر ابتلا به فشار خون اولیه  را پیدا کردند. نتایج این گروه از پزشکان، به تازگی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

شکلات یک غذای محبوب در سطح جهانی است و شکلات تلخ به دلیل محتوای کاکائوی بالاتر، طعم تلخ و شیرین مشخصی دارد و حاوی مواد مفید بیشتری مانند فلاوانولها و متیل گزانتین‌ها است که برای بدن مفید هستند. سه فلاوانول اصلی در شکلات تلخ وجود دارد: پروسیانیدین، کاتچین و اپی کاتچین. تعدادی مکانیسم کشف شده است که توضیح می‌دهد که چرا این مواد برای سیستم قلبی عروقی مفید هستند. پیش از این، برخی از کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده در مقیاس کوچک نشان داده‌اند که مصرف متوسط شکلات تلخ می‌تواند عملکرد اندوتلیال و گشاد شدن عروق کرونر را بهبود بخشد، چسبندگی و تجمع پلاکت‌ها را مهار کند، و همچنین میزان چربی خون را کاهش دهد.

فشار خون بالا اصطلاحی است که برای توصیف فشار خون بالای مزمن استفاده می شود. اصطلاح فشار خون اولیه زمانی استفاده می‌شود که منبع علت ناشناخته باشد. افزایش فشار خون اولیه در سنین بالا، در افرادی که سابقه خانوادگی افزایش فشار خون دارند، افراد چاق یا با سابقه اختلال در چربی خون، افراد دیابتی یا با مصرف زیاد نمک، و افراد با تحرک فیزیکی کم رخ می‌دهد. افزایش فشار خون ثانویه به مواردی گفته می‌شود که فشار خون فرد به سبب مصرف داروهایی خاص و یا به علت وجود بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی، بیماری‌های غدد (بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید و یا غدد فوق کلیه)، اختلالات عروق بزرگ، یا آپنه انسدادی خواب بالا می‌رود.

 در طول چندین سال گذشته گزارش هایی مبنی بر مصرف شکلات تلخ وجود داشته است که به دلیل محتوای فلاوانول آن فواید خاصی برای سلامتی دارد. برخی از مزایای ادعا شده شامل کاهش التهاب و سایر عوامل دخیل در بیماری عروق کرونر است. در این مطالعه، تیم تحقیقاتی به این فکر افتاد که آیا ممکن است مصرف شکلات تلخ بتواند فشار خون اولیه که در بسیاری از بیماری‌ها، از سکته تا حملات قلبی دخیل است را کاهش دهد.

این تیم، با بررسی پروفایل‌ ژنتیکی 64945 فرد اروپایی تبار، به دنبال ارتباط بین مزایای سلامتی مصرف شکلات تلخ و بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، لخته شدن خون، سکته مغزی، عروق کرونر قلب و فشار خون اولیه بودند. بر اساس یافته‌های آنها، بین مصرف منظم شکلات تلخ و کاهش خطر ابتلا به فشار خون و کاهش خطر ترومبو آمبولی وریدی ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه