تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 بهمن 1402
گزارش جهانی صنعت بانکداری خون بندناف
یادداشت

  گزارش جهانی صنعت بانکداری خون بندناف

در حال حاضر بانک‌های خون بندناف از بازار رو به رشدی برای تولیدات تحقیقاتی خون بندناف و محصولات مشتق از بافت، شامل سلول‌ها، بافت‌ها، معرف‌ها و کیت‌ها برخوردارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تاکنون بیش از 800000 واحد خون بندناف در بانک‌های عمومی خون بندناف و بیش از 6.75 میلیون واحد خون و بافت بندناف در بانک‌های خصوصی در سراسر جهان ذخیره شده است. امروزه تقریباً تمام بانک‌های خون بند‌ناف ایالات متحده و تقریباً یک سوم بانک‌های جهانی خون بندناف، ذخیره سازی بافت بند ناف را ارائه می‌دهند. در حال حاضر نیز بازار رو به رشدی برای تولیدات تحقیقاتی خون بندناف و مشتق از بافت، شامل سلول‌ها، بافت‌ها، معرف‌ها و کیت‌ها وجود دارد. در حوزه تحقیقاتی، اکنون در همین راستا محصولات خون بندناف (تازه و منجمد شده) توسط گروه‌های مختلفی از رهبران اصلی بازار، از جمله Lonza، STEMCELL Technologies، AllCells، و ده‌ها مورد دیگر ارائه می‌شوند.

تنوع سلول‌های دخیره شده در بانک‌های خون بندناف

 اکنون برخی از بانک‌های خون بندناف درکنار ذخیره خون بندناف، از خدمات ذخیره‌سازی انواع دیگر مشتقات سلول‌های بنیادی مانند سلول‌های بنیادی پالپ دندان نیز برخوردار شده‌اند. به عنوان مثال، DentCell یک بانک سلول‌های بنیادی پالپ دندانی است که توسط Cryoholdco، بزرگترین شرکت تجمیع کننده بانک خون بندناف در آمریکای لاتین کنترل می‌شود. تعداد کمی از بانک‌های خون بندناف نیز به ذخیره سازی سلول‌های بنیادی مشتق شده از چربی پرداخته اند. در برخی از بانک‌های خون بند ناف علاوه بر تثبیت بازار، پیشرفت‌های قابل توجهی با کاربردهای بافت پری ناتال - از جمله خون بندناف، بافت بندناف، خون و بافت جفت و مایع آمنیوتیک - انجام شده است که باعث تکثیر خدمات ذخیره‌سازی این مواد زیستی شده است.

ده شرکت بزرگ بانکی خون بندناف جهان

در سال‌های اخیرصنعت خون بندناف هم به دلایل درمانی و هم به دلایل مالی، شاهد سطوح بی سابقه فعالیت ادغام و اکتساب (M&A) بوده است. اکثریت قریب به اتفاق بازار جهانی خون بندناف در حال حاضر توسط ده شرکت بزرگ بانکی خون بندناف جهان کنترل می‌شود.  با توجه به اینکه صنعت خون بندناف در اوایل دهه 2000 به طور تصاعدی رشد کرد، از آن زمان نیز به طور چشمگیری این بازار تثبیت شده است. به عنوان مثال: گروه  PBKM FamiCord  بخش اعظم بازار اروپا را از طریق فعالیت‌های تهاجمی M&A (و ورشکستگی Cryo-Save AG در سال 2019) تحکیم می‌کند. گروه CooperSurgical در مجموع با حداقل 1.1 میلیون واحد تحت مدیریت، سلول‌های بنیادی تولید مثل، نوزادان و خدمات ژنتیکی را در ایالات متحده جمع‌آوری می‌کند. گروه Cryoholdco شرکت‌های بانکداری سلول‌های بنیادی را در سراسر آمریکای لاتین، از جمله حداقل چهار شرکت در مکزیک، دو شرکت در کلمبیا، دو شرکت در برزیل، و یک شرکت در پرو، به مبلغ 300000 واحد جمع می‌کند. گروه Sanpower بر بازار آسیا تسلط دارد. Sanpower که دفتر مرکزی آن در نانجینگ قرار دارد، مالک شرکت Global Cord Blood Corporation و سایر دارایی‌ها در سراسر آسیای جنوب شرقی است که بیش از 1.2 میلیون واحد را کنترل می‌کند. یکی دیگر از بازارهای کلیدی هند است که به جمعیت خیره کننده 1.4 میلیارد نفر رسیده است. چین نیز 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد که با هند بازار های بزرگی در این زمینه دارند، این بدان معناست که یک سوم  (36%) از 7.8 میلیارد نفر جمعیت جهان اکنون در این دو کشور زندگی می‌کنند. در مجموع اینکه کشور هند، LifeCell International با بیش از 320000 واحد سلول‌های بنیادی در حال ذخیره سازی، رهبر بازار است.

گسترش خدمات بانک‌های خون بندناف

در حال حاضر تعداد فزاینده ای از بانک‌های خون بندناف نیز در حال گسترش خدمات خود هستند که این خدمات شامل موارد زیر است: خدمات باروری و کمک باروری، خدمات آزمایش ژنتیک قبل و بعد از زایمان، توسعه محصولات سلول درمانی. اکنون این خدمات چندین بخش ازبازار خون و بافت بند ناف را تشکیل می‌دهند. اول، بازار ذخیره سازی (انجماد)، این بخش از بازار از جمع‌آوری و پردازش خون بندناف و همچنین قراردادهای ذخیره‌سازی بلندمدت درآمد ایجاد می‌کند. در سال‌های اخیر چندین شرکت سرمایه گذاری با تملک سهام بانک‌های خون بندناف وارد بازار بانک خون بندناف شده اند. دوم، بازار قوی برای استفاده از خون بندناف در پزشکی پیوند برای درمان بیماری‌های مختلف از سرطان خون گرفته تا بیماری سلول داسی شکل وجود دارد. تا به امروز، بیش از 40000 پیوند UCB (UCBT) انجام شده است و بیش از 80 بیماری پزشکی برای درمان با استفاده از HSCهای خون بندناف تایید شده است. سوم، تعداد فزاینده ای از شرکت‌ها در حال بررسی استفاده از خون و بافت بندناف در برنامه‌های پزشکی بازساختی هستند. در اواسط دهه 2000، دانشمندان شروع به بررسی خون بندناف در نشانه‌های عصبی اکتسابی کردند. آزمایش‌های آزمایشی و بالینی که بیماران کودکان مبتلا به اختلالاتی مانند فلج مغزی، اختلال طیف اوتیسم، و کم شنوایی اکتسابی را ثبت‌نام کرده‌اند، نکته مهمتر اینکه بی‌خطر بودن تجویز خون بند ناف حداقل دستکاری شده برای اهداف درمانی را نشان داده‌اند. در مثالی دیگر، RheinCell Therapeutics (در حال حاضر تحت مالکیت Catalent است) گواهینامه GMP را برای تولید iPSCهای مشتق از خون بند ناف برای استفاده در تولید سلول درمانی‌های انسانی به دست آورد. طبق ClinicalTrials.gov، بیش از 1200 کارآزمایی بالینی در حال ارزیابی استفاده از سلول‌های بنیادی و پیش ساز خون بند ناف هستند. این مطالعات از خون کامل بند ناف دستکاری نشده (کل سلول‌های هسته دار/TNC)، سلول‌های تک هسته ای (MNC) یا سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از خون بند ناف (MSCs) استفاده می‌کنند. در آوریل 2023، سازمان غذا و داروی ایالات متحده اولین درمان با سلول‌های خون بند ناف (Omisirge) را تایید کرد. Omisirge توسط Gamida Cell به عنوان یک درمان آلوژنیک سلول‌های خون بند ناف برای تسریع بازیابی گلبول‌های سفید در بیماران سرطانی ساخته شده است.

تحلیل جامعی از بازار جهانی خون بندناف

به طور خلاصه، این گزارش استراتژیک جهانی تجزیه و تحلیل جامعی از بازار جهانی خون بندناف و بانک بافت بند ناف ارائه می‌کند. این گزارش شامل تعیین اندازه دقیق بازار با تفکیک جغرافیایی، نشانه و نوع بانک (عمومی در مقابل خصوصی) و همچنین پیش‌بینی‌های آتی برای هر بخش بازار تا سال 2030 است. تعداد واحدهای خون بندناف و بافت ذخیره‌شده توسط بخش عمومی و خصوصی را نشان می‌دهد. همچنین بانک‌های خصوصی خون بند ناف در سراسر جهان همچنین تعداد واحدهای خون بندناف (CBU) منتشر شده توسط ثبت در سراسر جهان برای پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) را ارائه می‌دهد. هویت شرکت‌هایی را نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی خون بندناف، فناوری‌های پردازش خون بند ناف، فناوری‌های گسترش خون بندناف، و درمان‌های خون بندناف را به صورت جهانی ارائه می‌کنند. این پوشش تراکنش‌های اخیر M&A، از جمله طرح‌های یکپارچه‌سازی که توسط بزرگترین اپراتورهای خون بندناف در سراسر جهان اجرا می‌شود، را نیز فراهم می‌کند.

شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان

شرکت فناوری بن یاخته های رویان از سال ١٣٨٤ ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تا کنون موفق به ذخیره سازی بیش از ١٨٠ هزار نمونه شده است. این بانک با داشتن ٤٠ نمایندگی در استان‌های مختلف توانسته است، با استاندارد سازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه‌های خون بندناف و همچنین مراكز پیوند علاوه بر درمان بیماری‌های بدخیم و نجات جان انسان‌ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در كشور، از خروج ده ها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر كشورها جلوگیری کند. این بانک شرایطی را فراهم می‌کند تا سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول‌های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم ، این منبع ارزشمند براحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد. در کنار منابعی که امروز برای به دست آوردن سلول‌های بنیادی مطرح است بحث خون بندناف که زمانی به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد ، مورد توجه قرار گرفته است . خونی که در دوران بارداری مادر، در بندناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می‌شود ، منبعی از سلول بنیادی، بخصوص سلول‌های بنیادی خونسازی است که می‌توان در روند درمان بیماری‌های بدخیمی مانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم خون‌های مادرزادی که منشاء خونی دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه