تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 بهمن 1402
نقش سلول‌های بنیادی در فعالیت ژنی سلول‌های ایمنی

برچسب‌گذاری سلول‌های بنیادی و بارکد گذاری ژنتیکی، برای ردیابی سلول‌های ایمنی به منظور تولید این سلول‌ها توسط دانشمندان .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، با بالا رفتن سن یا بیمار شدن افراد، سیستم ایمنی آنها ممکن است خسته شود و توانایی مقابله با ویروس‌هایی مانند آنفولانزا یا COVID-19 را کاهش دهد. در یک مطالعه جدید موش منتشر شده در Science Advances، محققان آزمایشگاه سلول‌های بنیادی USC در Rong Lu توضیح می‌دهند که چگونه فعالیت ژنی خاص می‌تواند به طور بالقوه تولید سلول‌های‌ ایمنی را افزایش دهد. سلول‌های بنیادی خون‌ساز یا HSC ها، خون و سلول‌های ایمنی تولید می‌کنند، اما همه HSC ها نیستند.

محققان تکنیک‌های جدیدی را برای درک ارتباط کمی بین تولید سلول‌های ایمنی و بیان ژن در آزمایشگاه پیشرو مورد استفاده قرار دادند. دانشمندان سلول‌های بنیادی فردی را با بارکد ژنتیکی برچسب گذاری کردند تا تولید سلول‌های ایمنی آنها را ردیابی کنند. آنها سپس ردیابی بارکد را با اندازه‌گیری فعالیت بیان ژن مرتبط کردند. آنها همچنین رویکردهای بیوانفورماتیکی نوآورانه‌ای را برای مشخص کردن ارتباط کمی خود توسعه دادند. دانشمندان با استفاده از این پیشرفت‌های فنی، نزدیک به 40 ژن را شناسایی کردند از جمله ژن‌های مرتبط با بیماری‌هایی مانند سندرم میلودیسپلاستیک، نوعی سرطان ناشی از سلول‌های غیرطبیعی تشکیل‌دهنده خون  که مرتبط هستند. برای تولید سلول‌های ایمنی. آنها ارتباط بین فعالیت این ژن‌ها و تعداد و تنوع سلول‌های ایمنی تولید شده را کشف کردند. برای مثال، ژن‌های خاصی با تولید سلول‌های لنفوئیدی، برخی دیگر با سلول‌های میلوئیدی و برخی دیگر با تعادل سالم انواع مختلف سلول‌های ایمنی مرتبط هستند. تعدادی از ژن‌ها چیزی را نشان دادند که دانشمندان به عنوان ارتباط دائمی تنها با تولید لنفوسیت‌ها توصیف کردند. به عبارت دیگر، در هر سطح از برون ده لنفوسیت، بیان ژن همیشه با تولید لنفوسیت همراه بود. چند ژن دیگر تنها با تولید لنفوسیت‌ها ارتباط گسسته داشتند. این بدان معنی است که فعالیت ژن با تولید لنفوسیت در محدوده خاصی از سطوح خروجی لنفوسیت مرتبط است. معمولاً، ژن‌ها با تولید سلول‌های ایمنی ارتباط یک وجهی یا چندوجهی دارند. در این موارد، که هم سلول‌های لنفوئیدی و هم سلول‌های میلوئیدی را درگیر می‌کردند، فعالیت ژن تنها با تولید سلول‌های ایمنی در یک یا چند سطح خاص از تولید سلول‌های ایمنی مرتبط بود.

در این مطالعه، محققان نشان دادند که بیشتر ژن‌های مرتبط با تولید سلول‌های ایمنی تنها در سطوح خاصی از تولید سلول‌های ایمنی مرتبط هستند. این مطالعه می‌تواند استراتژی‌هایی را برای بهینه‌سازی پیوند مغز استخوان، به عنوان مثال، با انتخاب سلول‌های مغز استخوان اهداکننده با فعالیت ژنی مرتبط با سطوح بالا و متعادل تولید سلول‌های ایمنی نشان دهد.