تاریخ انتشار: شنبه 10 دی 1390
ژن عامل افزایش احتمال سرطان لوزالمعده  شناسایی شد

  ژن عامل افزایش احتمال سرطان لوزالمعده شناسایی شد

سرطان پانکراس یکی از سرطان های اغلب کشنده است ، که کمتر از 5 درصد از افراد مبتلا به این بیماری تا پنج سال زنده می مانند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، با توجه به اطلاعات منتشر شده در Cancer Discovery جدید ترین مجله آمریکایی تحقیقات سرطان ، جهش در ژن ATM ممکن است خطر ارثی ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهند .
تقریبا 10 درصد از بیماران از خانواده هایی با موارد متعدد سرطان لوزالمعده هستند.
دکتر Alison Klein نویسنده این مطالعه از مرکز جامع سرطان دانشگاه جانزهاپکینزگفت: دلایل زیادی مبنی براثر ژنتیک دراین بیماری وجود دارد، اما تا به حال موفق به یافتن ژن عاملی که این نوع سرطان لوزالمعده را دراکثریت این خانواده ها توضیح دهد نشده بودیم.
Klein و همکارانش با استفاده ازتعیین توالی نسل بعدی که شامل آنالیز ژنوم واگزوم کامل بود، جهش های ژن ATM را در دو خانواده مبتلا به سرطان لوزالمعده خانوادگی شناسایی کردند.
هنگامی که این یافته های اولیه در یک گروه بزرگ بیماران مورد بررسی قرار گرفت، جهش ATM در چهارنفر از 166 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده وجود داشت اما در 190 نفر از گروه کنترل غایب بود.
Klein گفت که یافتن حضور ژن ATM می تواند به غربالگری بهتر سرطان لوزالمعده، چهارمین علت مرگ  ناشی از سرطان منجر شود. با این حال ، در حال حاضر تست های غربالگری قابل توصیه ای وجود ندارد.
بسیاری از پزشکان از آندوسکوپی به عنوان ابزارغربالگری سرطان لوزالمعده استفاده می کنند، اما محققان هنوز در حال ارزیابی این روش در مطالعات بالینی هستند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه