تاریخ انتشار: شنبه 06 مهر 1392
سلول درمانی ریزش مو در هاله ای از ابهام

  سلول درمانی ریزش مو در هاله ای از ابهام

ریزش مو همواره به عنوان یک بیماری شایع در بین خانم ها و آقایان وجود دارد و بحث های بسیاری برای جلوگیری از آن مطرح شده است. این معضل این بار محققان را بر آن داشته تا با استفاده از سلول های بنیادی آن را درمان کنند ولی هنور موفق به تولید موی سالم در محیط آزمایشگاه نشده اند و سرنوشت سلول درمانی ریزش مو هنوز در هاله ای از ابهام است.
امتیاز: Article Rating
جداسازی سلول های زایا از فولیکول های موی سر
 
امروزه علم پزشکی شاهد پیشرفت های بسیاری در حوزه سلول درمانی اعضای حیاتی بدن مانند کبد، قلب ، کلیه و ... است و درمان ریزش مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف اصلی سلول درمانی ریزش مو جداسازی سلول های زایا از فولیکول های موی سر است که این پروژه در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است. این سلول ها در محیط آزمایشگاهی کشت داده می شوند و مجددا به پوست سر تزریق می شوند که در این صورت یا فولیکول های جدید ایجاد می شود و یا موهای پرز مانند قبلی به موهای زبر تبدیل می شوند. از آنجا که سلول های FDP وCTS هر دو منشا مزانشیمی دارند، به خاطر داشتن پتانسیل زایش مو، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. از این رو در آزمایش های انجام شده بر روی نمونه حیوانی موش سلول های FDP در زیر فولیکول های فاقدFDP در یک محیط استریل مخصوص تزریق شدند . پس از آن محققان شاهد بازسازی فولیکول ها و به دنبال آن تقریبا پس از سه ماه رویش موی جدید اتفاق افتاد. از این رو خاصیت زایای سلول های CTS در موش ها و در انسان به اثبات رسید اما دانشمندان موفق به تولید موی سالم در محیط آزمایشگاه نشدند و در فاز انسانی تاکنون به نتایج قابل قبولی دست نیافته اند. سپس محققان وارد فاز دوم سلول درمانی ریزش مو شدند که شاهد 40 درصد افزایش موها در هر سایز و 18 درصد افزایش مو با قطر بیشتر از 30 میکرون بوده اند.
 
تشخیص و درمان ریزش مو
 
برای تشخیص ریزش مو ( hair loss)،پزشک با توجه به داروهایی که بیمار دریافت کرده، وضعیت تغذیه ای ،عادت های آرایش مو و یک معاینه جسمی علت آن را تشخیص می دهد. در صورتی که پزشک در فرد مبتلا مشکوک به عفونت قارچی سر شود با برداشتن نمونه ای از مو آزمایش لازم را انجام می دهد. گاهی نیز بیماری های داخلی مانند لوپوس، تیروئید، کمبود آهن، یا عدم توازن در هورمون های جنسی می تواند باعث ریزش موی سر شود. درمان های دارویی و پیوند مو  دو روش درمانی است که برای بیماران مبتلا به ریزش مو استفاده می‌شود. بعضی داروها به صورت گذرا سبب افزایش رشد مو می‌شوند و این در حالی که این شیوه درمانی تنها جهت ریزش موی خفیف موثر است و در درمان ریزش موی شدید تاثیر قابل توجهی ندارد، بعلاوه عوارض جانبی مصرف دراز مدت داروها را نیز نباید از نظر دور نگه داشت. پیوند مو با تکنیک‌های مختلف از جمله FUT،FUE  با انتقال گرافت از پشت به جلوی سر انجام می‌شود، روش درمانی دیگری است که در این متد تعداد موهای موجود تغییر پیدا نکرده بلکه با تغییر توزیع آنها اثر درمانی خود را ایفا می‌کند.
 
مو و تغذیه
 
ریزش مو بیشتر جنبه ارثی و ژنتیکی دارد و فاکتورهای بسیاری از جمله کمبود ویتامین ها، سوءتغذیه، بیماری های مزمن، سرطان خون و استرس می توانند در ریزش مو نقش مهمی داشته باشند. مو از یک نوع کراتین که از پروتئین تشکیل شده است، تغذیه می کند و بنابراین افرادی که با کمبود پروتئین مواجه هستند باید از حبوبات و پروتئین های گیاهی، گوشت و ماهی بیشتر استفاده کنند و ویتامین های گروه B نیز که در ماء الشعیر و جوانه گندم وجود دارد در کاهش ریزش مو نقش بسیاری دارند.
 
پیشگیری از ریزش مو
 
با رعایت نکات بهداشتی ،جلوگیری از چرب شدن زیاد مو،  شستشوی صحیح مو و استفاده از شامپوهای ملایم،بر طرف کردن عوامل تشدید کننده ریزش مو مثل افسردگی ، استرسهای روحی،کم خونی،
رعایت نکات تغذیه‌ای، کاهش نمک مصرفی، ‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسیدهای چرب اشباع،  کاهش مصرف شکلات،  غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب،  سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش مو مفید باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 20 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />با شماره 22339951 تا 53 کلینیک پوست پژوهشگاه رویان تماس بگیرید.

یکشنبه, 20 بهمن,1392

محمد ابراهیم

سلام .مرکز سلول درمانی رویان برای مو هم کلینیک دارد؟ آدرس لطفا؟

چهارشنبه, 25 دی,1392

MiM

یعنی واقعا هیچی به هیچی؟ <br />پس کی درمان برای افراد کم مو میاد؟ <br />این انصاف نیست که عده ای غصه ریزش مو رو نداشته باشن ولی بعضی ها شاهد <br />ریزش موهاشون باشن و کاری از دستشون بر نیاد :| <br />

دوشنبه, 23 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />در این زمینه در پژوهشگاه تحقیقات در سطح آزمایشگاهی در جریان است و به محض به نتیجه رسیدن روی انسان نیز پیوند زده شده و بررسی می شود.

یکشنبه, 22 دی,1392

ری

اقای دکتر من دختری24ساله ومجردباریزش موی ارثی هستم که ماینوکسیدیل وفیناستاید استفاده میکنم وبه همین دلیل ازدواج نمیکنم1) به نظر شماسلولهای بنیادی میتونن کاری کنن که من موهام درمان کامل بشه و دیگه نیازبه استفاده از دارونداشته باشم؟2)به نظرشما کی ممکنه جواب بده 10-20سال دیگه؟3)درصورت پیداشدن راه درمان هزینه بسیارزیادی دارد؟ <br />ممنون میشم جواب و به میلم بفرستید

چهارشنبه, 18 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />ریزش مو علل مختلفی دارد از جمله علل هورمونی،اختلالات تیرویید، فرم ارثی و..... <br />شما باید با بررسی توسط متخصص پوست و مو، متخصص غدد علت را پیدا کرده و درمان کنید.ما قضاوتی در مورد درمانی ک ذکر کردید نمی توانیم داشته باشیم.

ﺳﻪشنبه, 17 دی,1392

بهاره

زنی 34 ساله هستم ریزش موی شدیدی دارم. ویتامین دی من 4 بود چهارتا آمپول هر 20 روز یکبار زدم چقدر طول میکشد تا ریزش مو قطع شود ناراحتی روحی گرفتم. حجم موهایم نصف شده آیا واقعا درمان دارد و چه مدت طول میکشد؟

یکشنبه, 26 آبان,1392

لیلا عرب

سئوال:دکترم گفت مشکلم ژنتیکیه و هورمونهای مردانه زیادی دارم.
میخوام بدونم سلول درمانی واقعا جواب میده اگه بخوام از این طریق درمان کنم؟ و اینکه هزینش چقدر میشه؟ آیا بیمه هم قبول میکنه یا نه؟
پاسخ:خیر.در این زمینه با سلول درمانی نمی توان کمکی به شما کرد.بهتر است از طریق درمان های داروئی به دنبال رفع مشکل خود باشید.

شنبه, 18 آبان,1392

noor

دکترم گفت مشکلم ژنتیکیه و هورمونهای مردانه زیادی دارم.
میخوام بدونم سلول درمانی واقعا جواب میده اگه بخوام از این طریق درمان کنم؟ و اینکه هزینش چقدر میشه؟ آیا بیمه هم قبول میکنه یا نه؟

جمعه, 17 آبان,1392

لیلا عرب

سئوال:دختری 31 ساله هستم و سالهای طولانی ریزش مو شدیدی دارم. در حال حاضر دوره درمان سپری میکنم. که بخاطر یه سری مشکلات و استرس وارد شده کل درمان بعد از 18 ماه نتیجه ای نداد. دکتر معتقد هستش که میشه دوباره با تعویض داروها درومان رو از سر گرفت ولی خسته شدم از ریزش موها و دیدن حالت بد سر مخصوصا موقع عکس از جشنها!!!
چیکار باید کنم؟
پاسخ:علل ریزش مو بسیار متنوع است.از بیماری داخلی مثا مشکلات تیروئید تا علل ارثی یا هورمونی.شما می بایست علت ریزش را از طریق مشاوره با متخصصین غدد و پوست و مو پیدا کنید.

چهارشنبه, 15 آبان,1392

noor

سلام. دختری 31 ساله هستم و سالهای طولانی ریزش مو شدیدی دارم. در حال حاضر دوره درمان سپری میکنم. که بخاطر یه سری مشکلات و استرس وارد شده کل درمان بعد از 18 ماه نتیجه ای نداد. دکتر معتقد هستش که میشه دوباره با تعویض داروها درومان رو از سر گرفت ولی خسته شدم از ریزش موها و دیدن حالت بد سر مخصوصا موقع عکس از جشنها!!!
چیکار باید کنم؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه