تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 بهمن 1402
اثر دارچین بر پاسخ قند خون در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت
یادداشت

  اثر دارچین بر پاسخ قند خون در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت

محققان از نقش مکمل‌های دارچین برای کاهش گلوکز خون در پیش دیابت خبر می‌دهند‌.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، محققان اثرات تعدیل کننده گلوکز ادویه دارچین را هنگامی‌ که روزانه به وعده‌های غذایی معمولی اضافه می‌شود، بررسی کردند. در حالی که مطالعاتی در مورد این موضوع در گذشته انجام شده است، نتایج آن‌ها همچنان گیج‌کننده است. مطالعه حاضر از یک کارآزمایی متقاطع تصادفی، کنترل‌شده، دوسوکور 12 هفته‌ای استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که فقط 4 گرم مکمل دارچین که روزانه در طی چهار هفته مصرف می‌شود، به طور قابل‌توجهی غلظت گلوکز خون را در افراد چاق و دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد. در حالی که مکانیسم‌های اساسی که از طریق آن دارچین متابولیسم گلوکز را کنترل می‌کند موضوع تحقیقات آینده باقی می‌ماند، یافته‌های این مطالعه نقش عمیق میکروبیوم روده را در ارتباط مشاهده شده نشان می‌دهد. این مطالعه فواید دارچین و سایر ادویه‌های غنی از پلی فنل را در پیشگیری از بیماری‌های مزمن و بهبود سلامت عمومی نشان می‌دهد.

دارچین، چه پتانسیل پزشکی دارد؟

دارچین ادویه‌ای است که از پوست داخلی چندین گونه درخت از جنس Cinnamomum به دست می‌آید. با وجود بیش از 250 گونه متعلق به این جنس، تنها چهار گونه به صورت تجاری برداشت می‌شوند. به طور سنتی، دارچین در چندین فرهنگ جهانی به عنوان یک ادویه معطر و کمتر به عنوان یک عامل ضد میکروبی، ضد التهابی و نگهدارنده مواد غذایی استفاده شده است. از نظر بالینی، دارچین برای فواید بالقوه آن به دلیل منبع غنی پلی فنول‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که تصور می‌شود متابولیسم گلوکز و هموستاز را بهبود می‌بخشد. با این حال، مطالعات قبلی نتایج بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها مزایای تعدیل‌کننده گلوکز را تایید می‌کنند در حالی که برخی دیگر چنین ارتباطی را توصیف نمی‌کنند. متأسفانه، بیشتر مطالعات در این زمینه دارای ‌اندازه‌های اثر زیر بهینه Ess هستند، که نیاز به بررسی مقایسه دارچین و فقدان آن در یک محیط کنترل‌شده بالینی را برای روشن کردن مزایای ادویه نشان می‌دهد.

درباره مطالعه

مطالعه حاضر شامل یک کارآزمایی متقاطع تصادفی، کنترل‌شده و دو سو کور است که شامل یک مرحله اجرایی به مدت 2 هفته و چهار هفته مداخله (مکمل دارچین) است. این مطالعه بین مارس و دسامبر 2021 انجام شد و شامل شرکت کنندگان بزرگسال بالای 18 سال با تشخیص چاقی یا اضافه وزن تایید شده بالینی بود. غربالگری مطالعه شامل یک غربالگری متابولیک جامع و ارزیابی هموگلوبین گلیکوزیله برای قرائت‌های پایه بود تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌کنندگان قبلاً رژیم‌های غذایی با پلی فنول کم مصرف می‌کردند. شرکت‌کنندگان به گروه‌های مورد (مکمل دارچین) و شاهد (دارچین) تقسیم شدند که به دنبال آن مرحله اجرا آغاز شد. این مرحله با دو هفته رژیم غذایی بژ حاوی پلی فنل کم مشخص می‌شود (غذاهای موجود معمولاً به رنگ بژ و غنی از کربوهیدرات‌های ساده هستند). شرکت کنندگان موظف بودند در این مدت از دارچین و محصولات آن خودداری کنند. پس از اجرا، مداخله چهار هفته‌ای آغاز شد. روزانه چهار گرم دارچین (یا دارونما معادل آن) در قالب 32 کپسول دارچین (250 گرم در روز) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. سوابق مصرف غذای روزانه و همچنین رعایت رژیم غذایی حفظ شد. پایش مداوم گلوکز (CGM) با استفاده از سیستم فلاش مراقبت دیابت Abbott انجام شد. هر گونه ناراحتی، به ویژه گوارشی یا شکمی، توسط بیمار ثبت و گزارش شد. برای آشکار شدن بیشتر مزایای دنیای واقعی مکمل دارچین زمانی که این ادویه معمولاً به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف می‌شود، آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) از طریق یک کاتتر ساکن در ساعد شرکت‌کنندگان انجام شد.

نتایج مطالعه

19 شرکت‌کننده با موفقیت شرایط غربالگری معیارهای ورود را برآورده کردند و در مطالعه ثبت‌نام شدند. یکی از این موارد، یعنی یک شرکت‌کننده نتوانست مطالعه را تکمیل کند (ناراحتی مرتبط با روش OGTT) و از تجزیه و تحلیل حذف شد. از 18 شرکت‌کننده باقی‌مانده، 72 درصد زن (13 متر) با میانگین سنی و وزن 51.1 سال و 84.6 کیلوگرم بر متر مربع بودند. ارزیابی‌های رایانه‌ایی متغیرها در گروه‌های موردی و کنترلی هیچ پارامتر متفاوتی را در ابتدا پیدا نکردند. نظارت مداوم گلوکز (CGM) ثبت کل داده‌های 694 روز پیگیری شرکت‌کننده و 66624 قرائت گلوکز را فعال کرد. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که مقادیر اوج گلوکز در گروه مورد (1/9 ± 56/9 mg/dL) در مقایسه با گروه کنترل (0/8 ± 73/11 میلی‌گرم در دسی‌لیتر) به‌طور معنی‌داری کاهش یافت. تفاوت در مسیرهای گلوکز بین دارچین و دارونما پس از تنظیم سن، جنس، و HbA1c در پایه/FPG در پایه/فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک در ابتدای شروع، در مدل‌های‌اندازه‌گیری مکرر چند متغیره به شدت قابل توجه بود (001/0 P <. . یافته‌های CGM توسط تحقیقات OGTT تأیید و گسترش یافتند، که نشان داد مقادیر ناحیه زیر منحنی (AUC) در گروه دارچین در پایان مطالعه در مقایسه با خوانش‌های پایه در شروع مطالعه، به طور قابل‌توجهی بالاتر بود. مشاهده شد که مقادیر AUC پایه از 31885.1 به 43592.9 طی چهار هفته مداخله افزایش یافته است. به طور دلگرم کننده، پایبندی مصرف کپسول در هر دو گروه بالا و غیر قابل تشخیص بود (97.6 در گروه دارچین و 97.9 در گروه دارونما)، که وزن آماری این نتایج را تایید می‌کند. هیچ بیمار هیچ عارضه جانبی نگران‌کننده‌ای را در طول مطالعه گزارش نکرد و علائم گوارشی بین گروه‌ها در طول هر کارآزمایی پیگیری نسبتاً ثابت باقی ماند.

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر، محققان از یک کارآزمایی متقاطع دوسوکور بر روی 18 بزرگسال آمریکایی چاق و دارای اضافه وزن برای بررسی هرگونه ارتباط بالقوه بین مصرف دارچین و هموستاز گلوکز در این افراد استفاده کردند. یافته‌های مطالعه نشان داد که دارچین به طور قابل ملاحظه‌ای سطح گلوکز خون ناشتا را در بیماران در مقایسه با گروه شاهد کاهش می‌دهد (به ترتیب 9.1 ± 9.56 و Δ = 8.0 ± 11.73 میلی گرم در دسی لیتر). غلظت گلوکز و انسولین پس از غذا به طور قابل توجهی بین گروه مورد و شاهد تفاوت نداشت. با این حال، روند در مدولاسیون گلوکز، به ویژه مقادیر AUC، در گروه موردی سریعتر، چشمگیرتر و سودمندتر تغییر کرد. در حالی که ترکیبات زیست فعال حاوی دارچین که مسئول این مشاهدات هستند، ناشناخته باقی مانده‌اند، این مطالعه نشان می‌دهد که حتی 4 گرم دارچین، که به عنوان چاشنی یا ادویه همراه با وعده‌های غذایی روزانه مصرف می‌شود، ممکن است وضعیت پیش دیابت را بهبود بخشد و خطر دیابت را در افراد دارای اضافه وزن کاهش دهد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه