تاریخ انتشار: شنبه 14 بهمن 1402
معرفی خدمات جدید شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان
مصاحبه

  معرفی خدمات جدید شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از توسعه خدمات جدید در این شرکت خبر داد.
امتیاز: Article Rating

دکترمرتضی ضرابی، پزشک، دکتری سلولی تکوینی و مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در گفتگو با  خبرنگار سایت"بنیان" اظهارداشت: این شرکت از سال 1384 با کمک آقای دکتر کاظمی آشتیانی و با هدف تامین سلول‌های بنیادی خون ساز برای مراکز پیوند راه اندازی شد، در آن مقطع با توجه به اینکه یکی از منابع قابل دستیابی به این سلول‌ها خون بند‌ناف بود و بند‌ناف نیز به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، بحث ذخیره سازی خون بند‌ناف مورد توجه قرار گرفت و این کار با ذخیره سازی خون بندناف آغاز شد و در آن زمان فعالیت بانک تنها در استان تهران آغاز شده و به تدریج توسعه پیدا کرد به نحوی که بعد از پنج الی شش سال و در سال نود در کل کشور دفاتر نمایندگی بانک را راه اندازی کردیم. در حال حاضر نیز علاوه بر مراکز استان در برخی از شهرستان‌ها هم دفاتر نمایندگی راه اندازی شده است. در مجموع در حال حاضر چهل و پنج دفتر نمایندگی در سراسر کشور داریم که کار اطلاع رسانی و جمع آوری خون بند‌ناف را انجام می‌دهند.

تنوع منابع سلولی ذخیره شده در بانک خون بند‌ناف

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در مورد تنوع بخشی به محصولات این مرکز نیز گفت: در ابتدا هدف بانک ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف بود ولی به تدریج سایر منابع سلولی را هم کار کردیم، به نحوی که الان کار جمع آوری سلول‌های بنیادی خون ساز از مغز استخوان، سلول‌های بنیادی مزانشیمی از بافت بند‌ناف، سلول‌های بنیادی خون محیطی و سلول‌های بنیادی مزانشیمی پالپ دندان شیری را انجام می‌دهیم. از میان این سلول‌ها، سلول‌های بنیادی مغز استخوان و سلول‌های بنیادی خون محیطی برای مراکز پیوند و درمان بیماران استفاده می‌شود. ولی سایر منابع سلولی برای کارآزمایی بالینی بکارگرفته می‌شوند.

کارآزمایی‌های بالینی انجام شده

وی در ادامه افزودند که در کنار بحث ذخیره سازی سلول‌های بنیادی برای بحث کارآزمایی بالینی؛ کلینیکال ترایال‌هایی را تعریف کردیم که تاکنون نیز چندین کارآزمایی بالینی وارد فاز 1 و 2 و برخی نیز وارد فاز 3 شدند. از جمله این کارآزمایی‌های بالینی میتوان به کارآزمایی بالینی برای بیماران فلج مغزی، اوتیسم و برای بیماران کوید19 اشاره کرد، که در بیماری کوید19 از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بندناف( وارتوسل) استفاده شد. برای بیماری‌های ALS و آستئوآرتریت نیز کارآزمایی بالینی انجام شده است که برخی فاز1 و برخی فاز2 در آنها به اتمام رسیده است. برای بیماری دیابت نوع 1 نیز یک طرح تعریف شده است که قرار است با همکاری بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) این کار انجام شود.

راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی

ضرابی درخصوص فعالیت‌های بانک اظهار نشان کرد که، ما تلاش داریم در آینده خیلی نزدیک روی محصولات بیولوژیکی مشتق از ضمایم زایمانی کار کنیم چون بخش قابل توجهی از ضمایم هنگام زایمان دور ریخته می‌شود، از جمله این ضمایم که 5 بافت را شامل می‌شود، می‌توان به خون بندناف، بافت بند‌ناف، پرده آمونیوتیک، مایع آمونیوتیک و جفت اشاره کرد. بررسی‌ها نشان داده است که این ضمایم قابل فرآوری است و می‌تواند محصولات ارزشمندی از آنها استخراج کرد، بنابراین با همین ایده بحث راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی را شروع کردیم و قرار است اولین پالایشگاه محصولات زایمانی را در دنیا راه اندازی کنیم. از آنجاییکه در حال حاضر در بانک خون بند‌ناف، بجز خون بندناف امکان ذخیره سازی بافت بندناف، ذخیره سازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی، سرم خون بندناف ،PRP  خون بندناف و همچنین امکان استخراج عصاره جفت از ضمایم زایمانی وجود دارد. به سمت راه اندازی این پالایشگاه رفتیم تا با استخراج و فراوری محصولات دیگری از این ضمایم، بتوان آنها را در قالب محصولاتی جدید از طریق شرکت بنیاخته‌ها عرضه کرد. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده است بحث تولید پرده آمونیوتیک بعنوان یک زخم پوش بیولوژیک بوده است که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این امکان فراهم شد که این محصول تولید شود و پروانه بهره برداری آن از وزارت بهداشت نیز صادر شود تا بعنوان اولین محصول بیولوژیک تجاری وارد بازار شود.

راه اندازی دفاتر بانک خون بندناف در کشورهای همسایه

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان همچنین از راه اندازی دو دفتر در خارج از کشور خبر داد و افزود: قصد داریم در آینده نزدیک در کشورهای همسایه ازجمله کردستان عراق دفاتری دایر کنیم تا امکان ارائه خدمات به سایر کشورها نیز فراهم شود.در حال حاضر از سه کشور درخواست راه اندازی بانک خون بندناف را داریم که در حال حاضر روی نحوه همکاری و ارایه مستندات و آماده سازی آنها هستیم. به نظر میرسد در سال آینده در دو کشور راه اندازی بانک خون بندناف و بانک سلول‌های بنیادی را داشته باشیم.

توریسم درمانی

وی توریسم درمانی را از دیگر فعالیت‌های شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان عنوان کرد و گفت: با توجه به واگذاری مسئولیت دپارتمان بیماران خارجی پژوهشگاه رویان به این شرکت، برای جذب بیماران نابارور فعالیت‌های جدی و موثری را آغاز کرده ایم، این همکاری در قالب اطلاع رسانی و جذب بیماران در زمینه درمان ناباروری است.

نحوه همکاری با مراکز پیوند

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان تاکید کرد: برای گسترش پیوند از خون بندناف باید مراکز پیوند و مراکز کنونی نیز برای استفاده از این نمونه‌ها اعلام آمادگی کنند. عمدتا مراکز پیوند در زمینه سلول‌های بنیادی بندناف مغز استخوان و خون محیطی، مراکزی فعال در زمینه پیوند هستند، در تهران ما با مرکز محک، مرکز طبی کودکان، بیمارستان مفید، بیمارستان طالقانی و بیمارستان حضرت علی اصغر( ع) همکاری داریم. در مراکز استان‌ها نیز با با بیمارستان منتصریه در استان خراسان رضوی و در استان اصفهان با بیمارستان سیدالشهداء و بیمارستان الزهرا و در استان کرمانشاه با بیمارستان امام رضا (ع )و در استان فارس با بیمارستان نمازی شیراز و در استان کرمان با بیمارستان شهید باهنر همکاری داریم.

نحوه همکاری با مراکز پزشکی باز ساختی

ضرابی در خصوص نحوه همکاری در پزشکی بازساختی یادآور شدند که ما برای انجام کارآزمایی‌های بالینی با پژوهشگاه رویان و برخی از مراکز و بیمارستان‌ها نیز همکاری داریم. برای کارآزمایی بالینی بیماری فلج مغزی با مرکز طبی کودکان و برای بیماری اوتیسم با بیمارستان روزبه و مرکز طبی و برای بیماری آرتروز نیز با بخش سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان همکاری داریم.  برای طرح ALS نیز با بیمارستان مصطفی خمینی تهران همکاری داریم.

سخن آخر

وی درباره چشم انداز آتی فعالیت‌های این شرکت گفت: بیشترین تلاش این‌است که بتوانیم تنوعی به سبد محصولات بدهیم و این سبد را افزایش دهیم که این امر با راه اندازی پالایشگاه ضایعات قابل دستیابی است. از طرفی ما به دنبال این هستیم که بتوانیم امکان تبادل نمونه را با سایر کشورها برای پیوند فراهم کنیم، چون هر اندازه که میزان ذخیره سلولی در داخل کشور تقویت شود امکان تبادل نمونه با بانک جهانی که در حال حاضر نیز به آن متصل هستیم، نیز بیشتر می‌شود. زیرا این افزایش تبادل نمونه علاوه بر نتیجه بخش بودن برای بیماران، یک ارزآوری را برای کشور نیز به همراه دارد. بنابراین این اهداف برای ما قابل دستیابی است ومی‌تواند به نتیجه هم برسد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه