تاریخ انتشار: دوشنبه 21 اسفند 1402
قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد و پیامدهای نامطلوب آن
یادداشت

  قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد و پیامدهای نامطلوب آن

قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد با خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دی‌آلکیل یا استرهای آلکیل ‌آریل از 1،2بنزن دی‌کربوکسیلیک اسید، که به عنوان فتالات‌ها شناخته شده‌اند، در حقیقت مواد شیمیایی صناعی هستند که به دلیل تولید و کاربرد بالا در جامعه به عنوان آلاینده‌های محیطی مطرح هستند، چرا که در صنعت پلاستیک و محصولات مصرفی رایج کاربرد دارد. در این بین دی(2-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP) فراوان‌ترین فتالات در محیط می‌باشد. قرار گرفتن در معرض تماس با فتالات، می‌تواند از طریق مواد شیمیایی مختلف از جمله بسته‌بندی مواد غذایی، کالاهای خانگی، مکمل‌های غذایی، مواد شیمیایی و حشره‌کش‌ها اتفاق بیفتد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض تماس انسان با فتالات از مسیرهای مختلف، از جمله تماس مستقیم و از طریق مصرف محصولات محتوی فتالات رخ می‌دهد، و به طور غیرمستقیم از طریق شستشو با سایر محصولات، و یا آلودگی‌های زیست محیطی می‌تواند صورت گیرد. از لحاظ تاریخی، رژیم غذایی منبع اصلی تماس با فتالات در انسان عنوان شده است، اما در تمام منابع، مسیرهای مواجهه انسان به خوبی شناخته نشده است. لوازم پزشکی می‌تواند منبع دیگری از مواجهه انسان با فتالات باشد. بعلاوه، محصولات آرایشی، محصولات مراقبت شخصی، مواد دارویی، مکمل‌های غذایی، داروهای گیاهی و حشره‌کش‌ها، ممکن است باعث تماس انسان با فتالات‌ها باشد اگرچه میزان مواجهه در این زمان بسیار پایین است.  حال به تازگی، یک مطالعه منتشر شده در مجله The Lancet Planetary Health نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض متابولیت‌های فتالات قبل از تولد می‌تواند خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.

پیش زمینه

تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد با پیامدهای نامطلوب زیادی از جمله مرگ و میر نوزادان و کودکان، ناملایمات روانی، رفتاری و تحصیلی در بزرگسالی جوان و بیماری‌های قلبی متابولیک در بزرگسالی همراه است. در‌ایالات متحده، حدود 8 درصد و 10 درصد از نوزادان به ترتیب در سال 2020 با وزن کم و زایمان زودرس مواجه شدند. بسیاری از عوامل خطر با پیامدهای نامطلوب تولد مرتبط هستند، از جمله سن مادر، وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیف، پره اکلامپسی (پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی از انواع بیماری‌های خطرناک دوران بارداری است که برای مادران با فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری ایجاد می‌شود. مادری که فشارخون بالا در بارداری داشته‌ باشد، ممکن است پره اکلامپسی هم داشته ‌باشد. مسمومیت حاملگی تنها به معنی بالارفتن فشارخون نیست .) و عدم مراقبت‌های دوران بارداری. مواد شیمیایی مصنوعی مختلف، مانند فتالات، نیز شناخته شده است که خطر ابتلا به ناملایمات تولد را افزایش می‌دهد. فتالات و متابولیت‌های آن در محصولات مراقبت شخصی و بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. ‌این مواد شیمیایی دارای فعالیت‌های پیش التهابی، پرواکسیداتیو و مختل کننده غدد درون ریز هستند. تداخل بین ‌این مسیرها به طور بالقوه می‌تواند تنظیم هورمونی در بارداری را مختل کند و باعث نارسایی جفت، پره اکلامپسی و پارگی زودرس غشاء شود. در‌این مطالعه، دانشمندان اثرات قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد را بر وزن هنگام تولد و سن بارداری در هنگام تولد بررسی کردند. آن‌ها همچنین پیامدهای نامطلوب تولد و هزینه‌های مرتبط با فتالات را تخمین زدند.

طراحی مطالعه

دانشمندان داده‌هایی را از مؤسسه ملی بهداشت تأثیرات محیطی بر پیامدهای سلامت کودک (ECHO) جمع‌آوری کردند که شامل 69 گروه منحصر به فرد کودکان از سراسر‌ایالات متحده برای شناسایی عوامل محیطی و قابل پیشگیری مرتبط با وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و سایر عوارض زایمان است. غلظت 20 متابولیت فتالات در نمونه‌های ادرار مادر اندازه گیری شد. ارتباط ‌این متابولیت‌ها با سن حاملگی در بدو تولد، وزن هنگام تولد، طول تولد و وزن هنگام تولد برای سن حاملگی (Z-score، ارزیابی مستقل از سن رشد جنین) در‌این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

مشاهدات مهم

این مطالعه بر روی 5006 زوج مادر-کودک شناسایی شده از 13 گروه در برنامه ECHO انجام شد. غلظت متابولیت‌های فتالات در‌این مادران مشابه آن‌هایی بود که در بررسی‌های ملی در زنان در سنین باروری مشاهده شد. توزیع مشابهی از فتالات‌ها در سه ماهه مشاهده شد. متابولیت‌های دی-2-اتیل هگزیل فتالات (DEHP) همبستگی قوی با یکدیگر نشان دادند. مونو اتیل فتالات و فتالیک اسید بیشترین غلظت را در نمونه‌های ادراری مادر نشان دادند. غلظت‌های بالاتری از متابولیت‌های فتالات متعدد در مادران سیاه پوست غیر اسپانیایی مشاهده شد. در مقابل، مادران اسپانیایی تبار غلظت بالاتری از متابولیت‌های با وزن مولکولی پایین و غلظت‌های پایین‌تری از متابولیت‌های با وزن مولکولی بالا، DEHP و اسید فتالیک را نشان دادند. ارتباط معکوس بین سن مادر و غلظت تمام متابولیت‌ها مشاهده شد. همچنین ارتباط مثبتی بین سن مادر، وزن و قد هنگام تولد مشاهده شد.

تاثیر فتالات‌ها بر نتایج زایمان

تجزیه و تحلیل مطالعه ارتباط قوی اسید فتالیک، دی‌ایزودسیل فتالات (DiDP)، دی-ان-اکتیل فتالات (DnOP) و دی‌ ایسونونیل فتالات (DiNP) را با سن حاملگی، طول تولد و وزن هنگام تولد نشان داد.‌ این ارتباط قوی‌تر از آنچه برای متابولیت‌های با وزن مولکولی کم و بالا و DEHP مشاهده شد بود. به طور کلی، متابولیت‌های فتالات ارتباطی با وزن کم هنگام تولد نشان دادند. قوی ترین ارتباط بین غلظت اسید فتالیک، DiNP، DiDP و DnOP و زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مشاهده شد. شدت‌ این ارتباط در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه اول و دوم قوی تر بود. یافته‌های تجزیه و تحلیل حساس نشان داد که ارتباط بین DnOP و زایمان زودرس برای نوزادان دختر قوی تر از نوزادان پسر است. علاوه بر‌این، ارتباط اسید فتالیک، DiNP و DnOP با بسیاری از پیامدهای تولد در میان مادران سفیدپوست غیر اسپانیایی و مادران تحصیل کرده دانشگاه قوی‌تر بود. با توجه به پیامدهای نامطلوب زایمان و هزینه‌های مرتبط با فتالات،‌این مطالعه 56595 مورد زایمان زودرس را در سال 2018 با هزینه‌های مرتبط با آن 3.84 میلیارد دلار تخمین زد. یک تجزیه و تحلیل حساس با توجه به قرار گرفتن در معرض DiDP، 57017 تا 79947 مورد قابل انتساب را با هزینه‌های مربوطه از 3.86 میلیارد دلار تا 5.42 میلیارد دلار نشان داد. به طور مشابه، برای قرار گرفتن در معرض DiNP، تجزیه و تحلیل 76838 تا 120116 مورد قابل انتساب با هزینه‌های مربوطه از 5.21 میلیارد دلار تا 8.14 میلیارد دلار را نشان داد.

اهمیت مطالعه

این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض متابولیت‌های فتالات قبل از تولد می‌تواند خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. الگوی ارتباط مشاهده شده در‌این مطالعه نشان می‌دهد که متابولیت‌های فتالات جایگزین DHEP در بسته بندی مواد غذایی مسئول افزایش زایمان زودرس هستند.‌ این نشان دهنده نیاز به تنظیم مواد شیمیایی با خواص مشابه به عنوان یک کلاس است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه