تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 اسفند 1402
ریز سبز‌ها سوپر غذاها برای آینده، مملو از مواد مغذی و رشد آسان
یادداشت

  ریز سبز‌ها سوپر غذاها برای آینده، مملو از مواد مغذی و رشد آسان

ریزسبز‌ها در حال افزایش هستند، با گسترش افق‌های ما از مزرعه‌ایی به مزرعه دیگر.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک بررسی اخیر که در مجله Heliyon منتشر شد، پژوهشگران در ICAR-National Burau of Plant Genetic Resources، دهلی نو، ادبیات موجود در مورد ریز سبز‌ها (میکروگرین‌ها)، نهال‌های غنی از مواد مغذی گیاهان و سبزیجات را گردآوری و سنتز کردند. آن‌ها تاریخچه و توسعه ریز سبز‌ها، روش‌های بهینه کشت، تغذیه‌ای، بیوشیمی، مهم تجاری و سلامت سلامتی را توضیح می‌دهند. آن‌ها بیشتر به چالش‌ها و شکاف‌های ما از این غذاهای صحرایی اشاره می‌کنند تا کشت کنندگان و آینده‌نگران را در مورد بهترین شیوه‌ها برای اشتراک در هنگام استفاده از ریز سبز‌ها آگاه کنند.

ریز سبز‌ها چیست؟

به دنبال تغییر روند در سلامت عمومی، به ویژه معرفی و افزایش پذیرش رژیم غذایی غیربهینه غربی، کمبود جهانی در ویتامین‌ها و مواد معدنی مشاهده شده است. هنگامی‌که با جمعیت رو به رشد انسان و کاهش تولیدات کشاورزی مرسوم ناشی از تغییرات آب و هوایی ترکیب می‌شود، نیاز به غذاهای کاربردی جدید ایجاد می‌شود که مشخصه آن زمان گردش کوتاه، مقاومت به خشکی و راحتی کشاورزی شهری (مزارع عمودی، هیدروپونیک، گلخانه‌ها، و... آکواپونیک). به عنوان مجموعه‌ای از دانش پزشکی، تغذیه‌ای و بیولوژیکی، ریز سبز‌ها یکی از این مواد غذایی کاربردی نوآورانه هستند. ریز سبز‌ها اصطلاح محاوره‌ای برای نهال‌های جوان سبزیجات و گیاهان خوراکی است که هنوز برگ‌های لپه‌ای ایجاد نکرده‌اند. تحقیقات نشان داده است که این گیاهان دارای محتوای غذایی برابر یا بیشتر از 40 برابر گیاهان بالغ (سبزیجات بالغ) هستند. هنگامی‌که ریز سبز‌ها با مزایای تایید شده سلامتی و زیبایی، تطبیق پذیری و انعطاف پذیری کشت و اثرات مثبت زیست محیطی ترکیب می‌شوند، به عنوان غذای آینده مورد توجه قابل توجهی قرار می‌گیرند. از آنجایی که ریز سبز‌ها یک غذای تخصصی نسبتاً جدید هستند، هنوز مطالعه زیادی در مورد محتوای غذایی و فواید سلامتی آن‌ها انجام نشده است.

تکامل ریز سبز‌ها

در حالی که اصطلاح میکروسبز نسبتاً جدید است، روش مصرف سبزیجات نارس برای دهه‌ها رایج بوده است. برخی از نویسندگان ظهور ریزسبز‌های مدرن را به باغ‌های سرآشپزها در طول دهه 1980 در ایالات متحده آمریکا نسبت می دهند، جایی که سبزیجات در حالت نابالغ خود رشد می‌کردند، حمل می‌شدند و مصرف می‌شدند. این روش بیشتر توسط غذاخوری‌های مد روز رایج شد که هنگام بازاریابی سبزی‌های ریز مغذی‌تر از همتایان بالغ‌شان، تناسب اندام و سلامتی را هدف قرار می‌دادند. با کمال تعجب، علیرغم وجود ریز سبز‌ها از قبل از ابداع اصطلاح غذاهای کاربردی (سال 2000)، تعریف استانداردی از این غذاها و گونه‌های گیاهی که آن‌ها را تشکیل می‌دهند، مبهم باقی مانده است. مرور حاضر ترکیبی از تعاریف مطالعات متعدد را به شرح زیر ترکیب می‌کند، ریز سبز‌ها را می‌توان به عنوان جوانه‌زنی بذرهایی توصیف کرد که دارای برگ‌های واقعی و لپه‌های غیرپیری هستند، اما قبل از رشد ریشه‌ها حذف می‌شوند.

تولید انبوه ریز سبز‌ها

ریز سبز‌ها تطبیق پذیری بیشتری نسبت به شکل‌های بالغ خود دارند. علیرغم اینکه این غذاها عمدتاً در محیط‌های گلخانه‌های کنترل ‌شده رشد می‌کنند، این غذاها را می‌توان در هر محیطی با دمای پایدار (<20 درجه سانتی‌گراد) و رطوبت کشت کرد. ریز سبز‌ها همچنین به نیروی انسانی و فضای بسیار کمتری نسبت به محصولات معمولی نیاز دارند، از هر چهار نفر سه نفر برای تولید بیش از 90 کیلوگرم ریز سبز‌ها در هفته در یک منطقه تنها 400 متر مربع کافی هستند. گونه‌های ریز سبز‌ها با رشد سریع می‌توانند در کمتر از 10 تا 14 روز محصول تولید کنند. مدیریت آفات و تنظیم رطوبت ضروری ترین متغیرهایی هستند که بر عملکرد ریز سبز‌ها تأثیر می‌گذارند. در حالی که این گیاهان نسبت به آفات و پاتوژن‌های مشابه با همتایان قدیمی خود حساس هستند، زمان گردش کوتاه و متابولیت‌های زیست فعال ذاتی این اثرات را به حداقل می‌رساند. در برخی موارد، آفت‌کش‌های زیستی و درمان‌های باکتریایی در جلوگیری از تلفات موفق بوده‌اند. تغییر اخیر از تنظیم رطوبت دستی به تنظیم رطوبت و برداشت ماشینی باعث بهبود بیشتر محصول میکروگرین در تاسیسات تجاری می‌شود.

چرا ریز سبز‌ها مغذی تر از گیاهان بالغ هستند؟

تحقیقات نشان داده است که بذرهای خشک خفته پس از شروع جوانه زنی تحت تغییرات بیوشیمیایی و تغذیه‌ای قابل توجهی (انباشتگی، انتقال مجدد و تجزیه) قرار می‌گیرند. این فرآیندها منجر به تراکم مواد مغذی در قسمت‌های خوراکی گیاه می‌شود که به محتوای بالای شگفت‌آور مواد مغذی ریز سبز‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، مقایسه بین بذرهای جوانه زن و غیر جوانه زن و گیاهان بالغ نشان داده است که ترکیبات متابولیت اولیه و ثانویه بذرهای جوانه زن به طور قابل توجهی با دو گروه دیگر متفاوت است. در نتیجه، برخی از انواع ریز سبز‌ها حاوی مواد مغذی غیر قابل دستیابی از محصولات بالغ هستند.

فواید میکروگرین برای سلامتی

ریز سبز‌ها منابع غنی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، لیپیدها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند. کارآزمایی‌های بالینی و مورد شاهدی پتانسیل آنتی‌اکسیدانی قابل‌توجهی این غذاها را نشان داده‌اند و پتانسیل پزشکی آن‌ها را در کنترل (کاهش) گلوکز خون، مدیریت وزن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) مشخص کرده‌اند. اجزای فیتوشیمیایی ریز سبز‌ها به راحتی قابل هضم هستند و فرض بر این است که اثرات ضد باکتریایی، ضد دیابتی و ضد التهابی دارند. به طور قابل‌توجهی، ریز سبز‌های کلم بروکلی، تربچه، و سایر نمایندگان براسیکاسه حاوی مواد شیمیایی گیاهی مانند ایندول و فلاونوئیدها با اثر ضد سرطانی ثابت شده در برابر سرطان کولورکتال هستند. فلاونوئیدها ترکیبات گیاهی هستند و در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. فلاونوئیدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود بسیار مورد توجه هستند. استفاده از مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها می‌تواند نقش مهمی در تقویت سلامتی و کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد. تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا این ویژگی‌ها به سایر سرطان‌ها و گونه‌های ریز سبز‌ها نیز گسترش می یابد، مورد نیاز است.

چالش‌های مرتبط با تولید میکروگرین

چالش اصلی صنعت ریز سبز‌ها ذخیره‌سازی است، این مواد غذایی ماندگاری کوتاهی دارند و در طول ذخیره‌سازی کاهش سریع محتوای غذایی دارند. یک چالش دیگر، سرمایه گذاری اولیه است، تأسیسات تجاری ریز سبز‌ها به بسترهای گران قیمت و تخصصی، بذر، ماشین آلات و نیروی کار نیاز دارند.

در آینده

در حرکت رو به جلو، کارآزمایی‌های بالینی خوب طراحی شده برای روشن کردن همه‌جانبه تاثیر ریز سبز‌ها بر سلامت انسان، ارائه شواهد ملموس برای اثرات بهبود سلامت آن‌ها ضروری است. همانطور که اکتشاف ریز سبز‌ها ادامه دارد، ویژگی‌های امیدوارکننده آن‌ها آن‌ها را به عنوان موضوعی باارزش قرار می‌دهد. این مطالعه، راهی بالقوه برای پیشرفت‌های آینده در پزشکی پیشگیرانه و درمانی ارائه می‌کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه