تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 اسفند 1402
عوامل خطر برای سرطان سر و گردن
یادداشت

  عوامل خطر برای سرطان سر و گردن

یک مطالعه نشان می‌دهد سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و رژیم غذایی با خطر ابتلا به سرطان سر و گردن مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، انواع مختلفی از بیماری سرطان وجود دارد، سرطان سر و گردن هم نوعی از این بیماری‌ها است که قسمت‌های مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معنای سرطان‌هایی است که دهان، گلو و بینی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. سرطان‌هایی که در این ناحیه شکل می‌گیرند، به طور معمول رشد و توسعه خود را از سلول‌هایی که بخش خارجی و مرطوب درون سر و گردن را پوشش می‌دهند، آغاز کرده که از آن جمله می توان به غدد بزاق در گلو و دهان اشاره کرد. بیش از ۹۰ درصد این سرطان‌ها از نوع کارسینومای سلول سنگفرشی (SCC) هستند که از اپیتلیوم منشأ می‌گیرند. راه انتشار این سرطآن‌ها به صورت کلی از غدد لنفاوی گردن است و اغلب بدخیمند. انواع سرطان سر و گردن شامل، سرطان دهان، سرطانی که در لب‌‌ها، زبان، لثه‌‌ها، پوشش گونه‌‌ها، بالا و پایین دهان یا پشت دندان‌‌های عقل ایجاد می‌شود. سرطان اوروفارنکس، سرطان قسمت میانی گلو می‌باشد. شایع ترین نوع این سرطان، سرطان لوزه است. بیماری سرطان هیپوفارنکس، سرطان قسمت پایین گلو می‌باشد. سرطان حنجره، سرطان جعبه صوتی (حنجره) که حاوی تارهای صوتی است. سرطان نازوفارنکس، سرطان قسمت بالایی گلو می‌باشد. بیماری سرطان غدد بزاقی، سرطان غدد بزاقی که تولید بزاق می‌کنند. حفره بینی و سرطان سینوس پارانازال، سرطانی که در ناحیه توخالی داخل بینی (حفره بینی) یا فضاهای توخالی در استخوان‌های اطراف بینی (سینوس‌های پارانازال) ایجاد می‌شود. سرطان‌‌های مغز، چشم، مری و تیروئید علی‌رغم مکان‌‌هایشان، معمولاً سرطان‌‌های سر و گردن محسوب نمی‌شوند. آن‌ها به درمان‌های متفاوتی از درمان‌های مورد استفاده در سرطان سر و گردن نیاز دارند.  اخیراً  یک مطالعه که در نشریه JAMA بخش گوش و حلق و بینی-جراحی گردن و سر به چاپ رسیده است،  ارتباط بین خطر ابتلا به سرطان سر و گردن (HNC) و سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و عادات غذایی را بررسی می‌کند.

چه چیزی باعث HNC می‌شود؟

سرطان های سر و گردن اغلب مردان و افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهند در سال 2020، HNC عامل 3.4 درصد موارد جدید سرطان و 2.5 درصد از مرگ و میرها در ایالات متحده بود. . به غیر از جنس و سن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به عنوان عوامل خطر برای HNC شناخته شده است،  با این حال، ارتباط آن‌ها با زیر سایت‌های مختلف سر و گردن نامشخص است. مطالعات قبلی از داده‌های تحقیقات آینده نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) برای ارزیابی اثرات الکل، تنباکو و رژیم غذایی بر HNC استفاده کرده‌اند. آزمایشات آینده نگر در مقیاس بزرگ برای شناسایی عوامل خطر جدید ایده آل هستند. با این حال، این نوع مطالعات اغلب گران هستند.

در مورد مطالعه

در ایالات متحده، کارآزمایی غربالگری سرطان پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان (PLCO) از پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌های بعدی با بیماران برای جمع آوری داده‌ها در مورد الگوهای سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و رژیم غذایی استفاده کرد. داده‌های این گروه برای انجام تجزیه و تحلیل بقای کوهورت تودرتو برای روشن کردن نقش این عوامل خطر در ایجاد HNC مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های مربوط به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز از مطالعات قبلی گنجانده شد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که عفونت ویروس اپشتین بار EBV می‌تواند منجر به سرطان نازوفارنکس شود. شرکت کنندگان در ده مرکز در ایالات متحده بین نوامبر 1993 و ژوئیه 2001 استخدام شدند. همه شرکت کنندگان در این مطالعه بین 55 تا 74 سال سن داشتند و بیماران HNC با افراد سالم بر اساس سابقه خانوادگی HNC و مشخصات دموگرافیک برای تجزیه و تحلیل عادات سیگار کشیدن مطابقت داشتند. برای تجزیه و تحلیل رژیم غذایی و عادات نوشیدن، تطبیق وضعیت و مدت سیگار کشیدن علاوه بر اطلاعات دموگرافیک و سابقه خانوادگی HNC انجام شد. داده‌ها بین ژانویه و نوامبر 2023 تجزیه و تحلیل شدند و متغیر پیامد اولیه تشخیص HNC بود.

یافته‌های کلیدی

خطر ابتلا به سرطان مرتبط با سیگار با نزدیکی بیشتر ریه‌ها به سر و گردن افزایش می‌یابد. مهم ترین خطرات سرطان مربوط به حنجره، اوروفارنکس و حفره دهان به ترتیب نزولی بود. این به الگوهای جریان هوا در طول کشیدن سیگار مربوط می‌شود که به موجب آن دود از حفره دهان به اوروفارنکس تا حنجره می‌رود. این یافته با تحقیقات قبلی در مورد خطر HNC مرتبط با سیگار مطابقت دارد. ارتباط آماری معنی داری بین خطر HNC و وضعیت سیگار کشیدن، دفعات و مدت زمان مشاهده شد. مدت زمان به طور قابل توجهی با HNC مرتبط بود تا فرکانس، که می‌تواند به دلیل متریک نادرست قرار گرفتن در معرض سرطان زا باشد که توسط فرکانس اندازه گیری شده توسط سیگار در هر روز ارائه می‌شود. نوشیدن زیاد با افزایش خطر HNC، به ویژه برای مصرف زیاد مشروبات الکلی و آبجو به جای شراب همراه بود. هیچ اثری برای نوشیدن متوسط ​​مشاهده نشد، با عدم وجود اثر متقابل بین سیگار کشیدن و نوشیدن نیز مشاهده شد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا سطح ایمن مصرف الکل در رابطه با خطر ابتلا به HNC وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است. به طور کلی، تغذیه سالم با کاهش متوسطی در خطر HNC همراه بود. تغذیه سالم بر اساس افزایش مصرف سبزیجات سبز تیره و نارنجی، میوه‌ها و غلات کامل بود. غلات غیر سبوس‌دار، سیب‌زمینی و گوشت قرمز با کاهش خطر HNC مرتبط نبودند.

نتیجه گیری

خطر HNC مرتبط با سیگار برای نقاطی که به ریه نزدیک‌تر بودند بیشتر بود، در حالی که نوشیدن زیاد آبجو و مشروبات الکلی، به جای شراب، با خطر بیشتر HNC مرتبط بود. به طور کلی، تغذیه سالم با کاهش متوسطی در خطر ابتلا به HNC همراه بود، به ویژه زمانی که فردی مصرف میوه‌های کامل و غلات کامل را گزارش کرد. این یافته‌ها اهمیت کاهش مصرف سیگار و الکل و همچنین درگیر شدن در عادات غذایی سالم برای کاهش خطر ابتلا به HNC را تکرار می‌کند. یک محدودیت حیاتی مطالعه حاضر شامل سوگیری انتخاب در جمعیت مورد مطالعه بود که از ارزیابی معنی دار خطر HNC مرتبط با عادات غذایی و نوشیدنی توسط سایت جلوگیری کرد. یک محدودیت اضافی با حجم نمونه کوچک برای سرطان نازوفارنکس و هیپوفارنکس همراه بود. علاوه بر این، فقدان تنوع نژادی و قومیتی در گروه PLCO تعمیم یافته‌های مطالعه را محدود می‌کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه