تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 اسفند 1402
تاثیر دوران کرونا بر بانک‌های خون بندناف
یادداشت

  تاثیر دوران کرونا بر بانک‌های خون بندناف

نتایج حاصل از مطالعات اخیر حاکی از تاثیر کرونا بر ایجاد چالش‌های مختلف برای بانک‌های خانوادگی و عمومی خون بندناف دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، خون بندناف منبع غنی از سلول‌های بنیادی خونساز است که بیش از 30 سال است که برای پیوند استفاده می‌شود، به‌ویژه زمانی که اهداکننده سلول‌های بنیادی خونساز سازگاری در دسترس نباشد. استفاده از آن اخیراً کاهش یافته است، زیرا توسعه روش‌هایی برای بهبود پیوندهای هاپلودیکال اجازه استفاده از خون محیطی را به عنوان منبع سلول‌های بنیادی خونساز داده است. بانک‌های عمومی خون بندناف نمونه‌های خون بندناف اهدایی داوطلبانه را جمع آوری، پردازش و ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از بانک‌های دولتی در تحقیقات برای تقویت درمان‌های سلول‌های بنیادی خون ساز و توسعه درمان‌های جدید برای بیماری‌های هماتولوژیک و ژنتیکی مشارکت دارند.
مقدمه
همه‌گیری COVID-19 که در سال 2019 ظهور کرد، تأثیر عمیق و گسترده‌ای بر سلامت و درمان انسان گذاشته است. ناحیه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز عمیقاً تحت تأثیر کاهش اهدای مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف قرار گرفت. چالش‌های لجستیکی؛ قرار گرفتن در معرض ویروس برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و چالش‌های دیگر از جمله موارد بوجود آمده بود. مطالعه حاضر تأثیر همه‌گیری COVID-19 را بر بانکداری و حمل و نقل خون بندناف در سراسر جهان را بررسی می‌کند.
بانک خون بندناف
بسیاری از سازمان‌های ملی و بین المللی دستورالعمل‌هایی برای بانکداری خون بندناف دارند. CBT مخصوصاً برای بیمارانی که نیاز به پیوند داشته بوده است و نه کسانی که اهداکننده سازگار در خانواده خود داشته و نه اهداکننده غیر مرتبط سازگار. با این حال، علاوه بر پیوند HSC، خون بندناف ممکن است منبع ارزشمندی از سلول‌های بنیادی برای تحقیقات پزشکی بازساختی باشد. دو نوع اصلی بانک بند ناف وجود دارد: عمومی و خصوصی. بانک‌های عمومی کمک‌های داوطلبانه را جمع‌آوری می‌کنند و واحدها را در اختیار هر بیمار سازگاری که به آن نیاز دارد، می‌گذارند. بانک‌های خصوصی به خانواده‌ها اجازه می‌دهند خون بند ناف نوزادان خود را برای استفاده انحصاری خانواده خود ذخیره کنند. علیرغم چندین استدلال علیه بانک خصوصی خون بند ناف، از جمله احتمال کم استفاده از خون بندناف توسط شخص (از 1 در 400 به 1 در 200000)، انتخاب بین بانک‌های دولتی و خصوصی به ترجیحات و نیازهای فردی بستگی دارد. در برخی کشورها، مانند فرانسه، بانک خون بند ناف فقط در بانک‌های دولتی مجاز انجام می‌شود.


تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر بانکداری و پیوند خون بندناف
جنبه‌های مختلف پیوند HSC با استفاده از مغز استخوان، خون محیطی متحرک یا خون بند ناف تحت تأثیر همه‌گیری COVID-19 قرار گرفت. علاوه بر نیاز به تعویق پیوند به دلیل فشار بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و نیاز به حفظ منابع پزشکی برای بیماران COVID-19، چالش‌های لجستیکی مربوط به انتقال اهداکنندگان و بیماران و همچنین مواد پیوند به مراکز پیوند به دلیل محدودیت‌های سفر و اقدامات قرنطینه و همچنین افزایش خطرات برای بیماران پیوند مشاهده شده است. سازمان‌های ملی و بین‌المللی توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای به حداقل رساندن این اثرات منفی صادر کرده‌اند. تعدادی از مطالعات تأثیر COVID-19 را بر پیوند HSC بررسی کردند، از جمله استفاده از UCB به عنوان منبع سلول‌های بنیادی. انجمن جهانی اهداکنندگان مغز استخوان (WMDA) گزارش داد که تا سال 2020، تعداد جهانی 39 میلیون اهداکننده داوطلب HSC غیر مرتبط ثبت شد، 806 هزار واحد UCB بانکی شدند، و بیش از 2.2 میلیون اهداکننده HSC و CBU غیر مرتبط جذب و بانک شدند. با این حال، در آن سال، تأثیر همه‌گیری COVID-19 منجر به کاهش 28 درصدی تعداد اهداکنندگان جدید HSC و واحدهای UCB تازه بانک‌شده نسبت به سال 2019 شد. در حالی که استفاده از HSC خون محیطی ملی 7 درصد افزایش یافته است. اهدای HSC مغز بیشترین کاهش (39%) را نشان داد. استفاده از سلول‌های UCB تحت تأثیر همه گیری COVID-19 قرار نگرفت.
گزارش‌های جهانی
انجمن اروپایی پیوند خون و مغز (EBMT) در گزارش سالانه خود در سال 2020 افزایش مداوم استفاده از پیوند HSC را طی 30 سال توضیح داد. همراه با افزایش تعداد مراکز (700 مرکز در 51 کشور) و بیماران پیوندی (بیش از 800000 روش در 715000 بیمار به طور کلی)، تحولات جدید منجر به افزایش موفقیت پیوندهای اهداکننده غیر مرتبط و هاپلودیکال، استفاده از شرطی سازی با شدت کاهش یافته در بیماران مسن تر، و اجرای پروتکل‌های جدید مانند درمان‌های سلولی CAR-T بود. با این حال، گزارش 2021 کاهش فعالیت را در طول سال 2020 نشان داد، با کاهش 6.5٪ در تعداد کل پیوند HSC، که منعکس کننده تأثیر همه گیری COVID-19 است. از سوی دیگر، میزان CBT که به دلیل موفقیت پیوند هاپلودیکال با HSC خون محیطی در حال کاهش بود، برای اولین بار از سال 2012 تا کنون 11.7 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده مزیت داشتن منبع انجماد شده و آماده برای استفاده فوری از HSC است. اگرچه بهبود نسبی فعالیت پیوند در سال 2022 گزارش شد، اما شکست ناشی از همه گیری هنوز فعال بود. در مقایسه با سال قبل، پیوند HSC آلوژنیک و اتولوگ به ترتیب 5.4 و 3.9 درصد افزایش یافته است، در حالی که استفاده از HSC مشتق از خون بندناف 5.8 درصد کاهش یافته است.


تاثیر کرونا بر تعداد فعالیت بانک بندناف
مطالعه‌ای در فرانسه، که در آن UCB فقط در بانک‌های عمومی ذخیره می‌شود، ویژگی‌ها و توزیع را در دسته‌های کیفی واحدهای جمع‌آوری‌شده از ژانویه 2008 تا دسامبر 2017 نشان داد. روش‌های جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بند ناف از دستورالعمل‌هایی پیروی می‌کند که توسط شبکه بانک‌های خون بندناف فرانسه ایجاد شده است. در آن دوره، 999 واحد UCB برای پیوند 796 بیمار، با پیوند نوتروفیل 88.2٪ و 79.3٪ برای بیماری‌های بدخیم و غیر بدخیم و مرگ و میر ناشی از پیوند 3 ساله به ترتیب 31.1٪ و 34.3٪ منتشر شد. یک مطالعه دیگر با مقایسه داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول سال‌های 2020 و 2019، تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر جمع‌آوری و استفاده از واحدهای UCB توسط همان شبکه را تحلیل کرد. در حالی که در سال 2019 در مجموع 7989 واحد جمع آوری شده توسط شبکه CBB فرانسه، در سال 2020 با جمع آوری 4392 واحد، 45 درصد کاهش داشته است. تعداد واحدهای کمتری در سال 2020 منتشر شد (96 در مقابل 105 واحد در سال 2019)، با کاهش 21 درصدی در انتشار به گیرندگان بین المللی پیوند (58 واحد در سال 2020 در مقابل 73 واحد در سال 2019). تأثیر COVID-19 بر جمع آوری خون بند ناف نیز در بیمارستان اورژانس دانشگاه رومانیایی نیز توصیف شد. از سال 2011 تا 2019، میزان جمع آوری UCB بین 150 تا 200 سالانه متغیر بود که در سال 2015 به اوج خود رسید (6.5٪ از کل تولدها). کاهش در این تعداد (حدود 100 مجموعه، 4.2 درصد از تولدها) در دوره بین سال 2020 تا مارس 2021 مشاهده شد.
پیوند HSC مانند بسیاری دیگر از زمینه‌های فعالیت انسانی تحت تأثیر همه‌گیری COVID-19 قرار گرفته است. کاهش کمک‌های مالی و ذخیره سازی، تدارکات و حمل و نقل، و اختلال در تحقیقات برخی از پیامدهای آشکارتر مشاهده شده است. از سوی دیگر، چندین مطالعه اهمیت فزاینده CBT را برای در دسترس بودن آسان برای درمان بیماران فوری با محصولات ایمن و منجمد شده نشان دادند که در افزایش تعداد CBT در طول دوره اول همه‌گیری منعکس شد. این وضعیت بر اهمیت فعال نگه داشتن این منبع HSC با حفظ بانک‌های خون بندناف تاکید می‌کند.
در ماه مه 2023، مدیر کل WHO اعلام کرد که پایان وضعیت اضطراری COVID-19 لحظه‌ای برای جشن گرفتن بود، اما در سطحی دیگر، این بیماری همه گیر همچنان به جای گذاشتن "زخم‌های عمیق در جهان ما" ادامه می‌دهد. این زخم‌ها باید به عنوان یادآوری دائمی از پتانسیل ظهور ویروس‌های جدید با عواقب ویرانگر باشد. داشتن واحدهای UCB آماده برای استفاده به عنوان یک استراتژی پشتیبان در مواقعی که جمع آوری HSC از منابع جایگزین به دلایل بهداشتی یا لجستیکی دشوار است، باید به عنوان هشداری برای نیاز به نگهداری بانک‌های خون بند ناف به عنوان منابع فعال HSC عمل کند.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه