تاریخ انتشار: دوشنبه 28 اسفند 1402
ژنتیک و فشار خون
یادداشت

  ژنتیک و فشار خون

تنوع ژنتیکی از اوایل زندگی بر فشار خون تأثیر می‌گذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، برخی از ژن‌های مرتبط با فشار خون بالا از ابتدای زندگی بر فشار خون تأثیر می‌گذارند و با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. با این حال، شما می‌توانید کاری در مورد آن انجام دهید. کارستن کوئرتویت، کاندیدای دکترا در گروه بهداشت عمومی و پرستاری دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) می‌گوید:" ما در مورد تفاوت‌های بسیار کوچک صحبت می‌کنیم، آنقدر کوچک که ممکن است در محدوده فشار خون طبیعی در نظر گرفته شود. مشکل این است که آن‌ها در تمام عمر شما دوام می آورند." کارستن یکی از محققانی است که در پشت مطالعه جدیدی انجام شده است که به بررسی رابطه بین انواع ژن و فشار خون در جمعیت پرداخته است. این مطالعه نشان می‌دهد که فشار خون بالا در همه گروه‌های سنی رخ می‌دهد و به عوامل ارثی مرتبط است. کارستن می‌گوید:ما دریافتیم که عوامل ژنتیکی بر فشار خون از سال‌های اول کودکی و در کل زندگی شما تأثیر می‌گذارد."

داده‌های ژنتیکی از مطالعات جمعیت بزرگ

فشار خون بالا عامل اصلی حملات قلبی و سکته مغزی است و بیماری‌های قلبی عروقی دومین علت شایع مرگ و میر در نروژ است که 23 درصد از کل مرگ و میرها در سال 2022 را شامل می‌شود. علت پزشکی مستقیم فشار خون بالا در بسیاری از موارد ناشناخته است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌های ما نقش مهمی ایفا می‌کنند. کارستن می‌گوید: "بیماری‌های سبک زندگی اغلب به دلیل ترکیبی از وراثت و محیط ایجاد می‌شوند. بیماری‌ها اغلب نتیجه نه تنها یک، بلکه بسیاری از انواع ژنتیکی هستند." برای اینکه محققان بفهمند یک فرد چقدر در معرض خطر فشار خون بالا است، آن‌ها از داده‌های ژنتیکی مطالعات جمعیتی بزرگ استفاده کرده‌اند. این به آن‌ها کمک کرده است تا یک امتیاز خطر ژنتیکی ایجاد کنند، که نشان می‌دهد ساختار ژنتیکی دقیق شما چقدر شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ایجاد امتیاز خطر ژنتیکی

به زبان ساده، مقدار مشخصی روی هر گونه ژن قرار می‌گیرد که نشان دهنده میزان تاثیر آن بر فشار خون است. سپس انواع وزن می‌شوند، یعنی وزن برخی از ژن‌ها بیشتر از سایرین است و امتیاز خطر ژنتیکی مجموع اثرات ژنتیکی است.  این گونه است که می‌توان افرادی را که به ویژه در معرض خطر هستند شناسایی کرد و اقداماتی را می‌توان در مراحل اولیه قبل از بیان شرایط انجام داد. کارستن می گوید: " با پایین نگه داشتن فشار خون خود در سطح پایین، افرادی که دارای امتیاز خطر ژنتیکی بالا هستند نسبت به افرادی که فشار خون بالا تشخیص داده شده است و ما آن‌ها را از نظر ژنتیکی محافظت شده می‌دانیم، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری کمتری داشته باشند." برای مطالعه اهمیت خطر ژنتیکی، محققان از داده‌های بهداشتی شرکت‌کنندگان در مطالعه HUNT از تروندلاگ و از مطالعه بریتانیایی فرزندان دهه 90 استفاده کردند. دومی‌شامل داده‌های بهداشتی تقریباً 14000 کودک از زمان تولد تا بیست سالگی است. بررسی سلامت در تروندلاگ (HUNT) یک بررسی بهداشتی بزرگ و مبتنی بر جمعیت نروژی است که شامل اطلاعات بهداشتی و مواد بیولوژیکی از ساکنان تروندلاگ است. از اولین دور جمع آوری در سال 1984، 250000 نفر از تروندهایم شرکت کرده‎اند. با مقایسه فشار خون کودکانی که بیشترین خطر ژنتیکی را داشتند با کودکانی که کمترین میزان را در مقیاس داشتند، محققان توانستند ببینند که چگونه فشار خون متوسط در گروه اول از سن سه سالگی بالاتر بوده است. این تفاوت در دوران کودکی آن‌ها ادامه داشت و در بزرگسالی آشکارتر شد.

تفاوت با افزایش سن بیشتر می‌شود

به گفته کارستن، اگرچه تفاوت‌ها در فشار خون خیلی زیاد نیست، مؤلفه زمان مهم است. اگر فشار خون شما در طول سال‌ها کمی افزایش یابد، بر میزان مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کلیوی تأثیر می‌گذارد. وقتی محققان نمرات خطر و داده‌های سلامتی شرکت‌کنندگان در مطالعه HUNT را مقایسه کردند، مشاهده کردند که تفاوت فشار خون بین شرکت‌کنندگانی که بالاترین خطر را داشتند و آن‌هایی که کمترین خطر را داشتند در تمام طول زندگی آن‌ها ادامه داشت. کارستن اضافه کرد: "ما توانستیم همان افراد را از حدود 37 سالگی تا 70 سالگی دنبال کنیم. ما متوجه شدیم که این تفاوت‌ها همچنان ادامه دارد و منجر به خطرات بیماری‌های مختلف می‌شود، جایی که تفاوت در بیماری بسیار زیاد است. محققان همچنین نتایج مثبت بیشتری دریافت کردند، اگر اقداماتی مانند تغییر سبک زندگی و داروها انجام شود، خطر ابتلا به بیماری را می‌توان به میزان قابل توجهی کاهش داد. با نگه داشتن فشار خون در سطح پایین، افرادی که دارای امتیاز خطر ژنتیکی بالا هستند می‌توانند نسبت به افرادی که فشار خون بالا تشخیص داده شده است و ما آن‌ها را از نظر ژنتیکی محافظت شده می‌دانیم، خطر ابتلا به بیماری کمتری داشته باشند."

مطالعات جمعیتی بزرگ داده‌های خوبی ارائه می‌دهد

کارستن و همکارانش به عنوان مبنایی برای این مطالعه از یافته‌های بزرگترین مطالعه ژنتیکی در مورد فشار خون در حال حاضر استفاده کرده‌اند که شامل داده‌های بیش از یک میلیون نفر است. کارستن معتقد است که این مطالعه احتمالاتی را نشان می‌دهد که در داده‌های ژنتیکی از مطالعات جمعیت بزرگ نهفته است. کارستن می‌گوید": من فکر نمی‌کنم که شما باید اندازه‌گیری فشار خون را در تک تک کودکان شروع کنید، اما نوع داده‌هایی که در این مطالعه استفاده کرده‌ایم می‌تواند در آینده نه تنها برای پیشگیری از بیماری، بلکه برای رسیدگی به عوامل خطر مرتبط با یک بیماری، نیز مورد استفاده قرار گیرد." آیا این مشکل است که اروپایی‌ها در مطالعات جمعیتی بیش از حد حضور دارند؟ کوئرتویت می‌گوید: " بله، اینطور است، اما ما اکنون به طور فعال روی ایجاد امتیازهای خطر ژنتیکی کار می‌کنیم که با سایر جمعیت‌ها سازگار است و می‌تواند در بسیاری از جمعیت‌های مختلف استفاده شود". تا به امروز، محققان حدود 1500 نوع ژن را شناسایی کرده‌اند که ارتباط واضحی با فشار خون دارند، اما تأثیر بیولوژیکی بسیاری از این ژن‌ها بر فشار خون مشخص نیست. به منظور یافتن روشی قابل اعتماد، محققان مجبور شدند ترکیبات پرخطری از انواع ژن‌ها و ترکیباتی را که خطر کمتری دارند، از طریق فرآیند آزمون و خطا شناسایی کنند. کوئرتویت در آخر گفت که : " یک روش رایج برای ایجاد امتیاز خطر برای بیماری‌های ژنتیکی، شامل تنها آن دسته از گونه‌های ژنی است که ارتباط قوی با بیماری دارند. اما روش‌های دیگری مانند گنجاندن انواع ژن‌ها وجود دارد که اثراتی را ایجاد می‌کند که ما در مورد آن‌ها نامطمئن‌تر هستیم. در نتیجه، داده‌های بسیار بیشتری را در محاسبه دریافت می‌کنیم. ویژگی‌های پیچیده فشار خون ممکن است تحت تاثیر انواع ژن‌های بسیار بیشتری نسبت به آنچه تاکنون شناسایی کرده‌ایم. روشی که دقیق ترین امتیاز خطر را به دست آورد، بیش از یک میلیون نوع ژن را شامل می‌شد. اما موارد بسیار بیشتری وجود دارند که ارتباط شناخته شده‌ای با فشار خون بالا دارند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه