تاریخ انتشار: شنبه 12 اسفند 1402
انجام اولین کارآزمایی بالینی درمان CAR-T برای بیماری MS
یادداشت

  انجام اولین کارآزمایی بالینی درمان CAR-T برای بیماری MS

در یک رویکرد جدید درمانی، محققان به دنبال استفاده از سلول‌هایCAR T، برای درمان بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری ویرانگر است که سیستم ایمنی بدن را وادار میکند تا سیستم عصبی مرکزی را از بین ببرد و به آرامی تحرک فیزیکی بیماران را از بین ببرد. علی‌رغم سال‎‌ها تحقیق، علت این بیماری ناشناخته باقی مانده است و درمان‌ها در این حوزه بسیار اندک است. امیدها وجود دارد که سلول‌های ایمنی مهندسی شده که در حال حاضر برای درمان سرطان خون استفاده می‌شوند، پیشرفت این اختلال خود ایمنی تخریب‌کننده را متوقف کنند. زیرا اولین آزمایشات ایالات متحده بر روی سلول‌های مهندسی شده برای درمان مولتیپل اسکلروزیس، جذب داوطلبان را آغاز کرده است و امیدها را برای گزینه درمانی جدید برای این بیماری مخرب عصبی و سایر اختلالات خود ایمنی افزایش داده است. پزشکان در حال حاضر سرطان خون را با سلول‌های مهندسی شده به نام سلول‌های CAR T درمان می‌کنند. اما این داروهای زنده هنوز برای استفاده در سایر بیماری‌ها تایید نشده‌اند. در همین راستا محققان آلمانی در حال حاضر با همکاری Kyverna آزمایش کوچکی از درمان CAR-T را برای افراد مبتلا به ام اس انجام می‌دهند.  Kyverna همچنین با محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا در بکارگیری مرحله اول آزمایشی این رویکرد نوین درمانی همکاری می‌کند. جیمز چانگ، افسر ارشد پزشکی در Kyverna Therapeutics، یک شرکت بیوتکنولوژی در امریویل، کالیفرنیا، که مسئول استفاده از این سلول‌ها برای مولتیپل اسکلروزیس است، می‌گوید: "ما در اینجا در قلمروی ناشناخته هستیم".

بکارگیری داروی زنده

سلول‌های CAR T با برداشت سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T از افراد مبتلا به بیماری ساخته می‌شوند. سپس سلول‌ها در آزمایشگاه ویرایش می‌شوند تا پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک (CARs) تولید کنند و آنها را قادر می‌سازد تا بافت مورد نظر را هدفگیری کنند. هنگامی که سلول‌های CAR T دوباره به فردی که از آن استخراج شده اند، تزریق می‌شوند، هدف خود را جستجو کرده و از بین می‌برند. بنابراین در این بیماری نیز، در ابتدا توسعه دهندگان دارو روی چرخ دستی CAR-T پریدند تا راهی برای از بین بردن سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های B که خارج از کنترل در سرطان خون رشد می‌کنند، بیابند. از آنجایی که سلول‌های B نیز به بیماری‌های خودایمنی مختلف کمک می‌کنند، سلول‌درمانی‌ها نیز پتانسیل درمان این شرایط را دارند.

درمان بیماری‌های خود ایمنی با CAR-T

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی است که توسط سلول‌های T و B اشتباه هدایت می‌شود که به سلول‌های عصبی حمله می‌کنند. متخصصان علوم اعصاب ده‌ها سال است که ام اس را با آنتی بادی‌هایی که پروتئینی به نام CD20، نشانگر سلول‌های B را هدف قرار می‌دهد، درمان کرده‌اند. این آنتی بادی‌ها این سلول‌ها را می‌کشند و سیستم ایمنی را تحت کنترل نگه می‌دارند. اما این روش‌های درمانی، زمانی که مؤثر واقع شوند، به جای متوقف کردن بیماری، سرعت بیماری را کاهش می‌دهند. بنابراین محققان به سلول‌های CAR T روی آورده‌اند، البته به طور خاص به سلول‌هایی که سلول‌های B حامل پروتئینی به نام CD19 را می‌کشند، روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد که سلول‌های CAR T نسبت به آنتی‌بادی‌ها قاتل سلولی بهتر هستند و حتی قادرند که در بافت‌هایی از جمله مغز نفوذ ‌کنند که آنتی‌بادی‌ها نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، بنابراین بهتر می‌توانند آسیب مغزی که بیماری را تعریف می‌کند متوقف کنند.

تنظیم مجدد ایمنی

متخصصان مغز و اعصاب برای درمان این بیماری قبلا سیستم ایمنی را راه اندازی مجدد کرده‌اند که نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است. در درمان مبتنی بر پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز اتولوگ، افراد مبتلا به ام‌اس در مرحله  اول شیمی‌درمانی با دوز بالا دریافت می‌کنند تا تمام سلول‌های ایمنی خود را از بین ببرند و به دنبال آن سلول‌های بنیادی خود را تزریق می‌کنند تا سیستم ایمنی خود را دوباره پر کنند. رابرت پلنج، سرپرست تحقیقات BMS، می‌گوید: اما خطرات و پیچیدگی این درمان باعث می‌شود که این درمان برای شرکت‌های بیوفارما جذاب نباشد و به طور گسترده در دسترس نیست. پلنج می‌گوید سلول‌های CAR T می‌توانند «راه ساده‌تری برای تنظیم مجدد سیستم ایمنی بدن» ارائه دهند. مارک فریدمن، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه اتاوا و یکی از پیشگامان درمان پیوند سلول‌های بنیادی، می‌گوید: این سلول‌ها ممکن است از عهده این کار برنیایند. وی خاطرنشان می‌کند در حالی که شیمی درمانی می‌تواند تمام سلول‌های T و B فرد را از بین ببرد، سلول‌های CAR T تنها زیر مجموعه‌ای از سلول‌های B را که در ایجاد بیماری نقش دارند از بین می‌برند. بنابراین اگر درمان ایمن باشد، ارزش امتحان کردن را دارد: «درمان با استفاده از این رویکرد خیلی به ایمنی بستگی دارد.» زیرا بزرگترین نگرانی او مسمومیت مغزی است که می‌تواند باعث گیجی، تشنج و مرگ شود، زیرا زمانی که از سلول‌های CAR T برای درمان سرطان استفاده شد، این موارد دیده شده است. فریدمن که برای BMS مشاوره می‌کند اما در آزمایش جدید شرکت ندارد، می‌گوید: مغز افراد مبتلا به ام‌اس در حال حاضر ملتهب است و به طور بالقوه خطر را تشدید می‌کند. جفری دان، که اولین آزمایش سلول‌های CAR T Kyverna را در ایالات متحده انجام می‌دهد، به دقت سمیت مغز را دنبال خواهد کرد، که به گفته او به نظر می‌رسد با تعداد سلول‌های B در گردش مرتبط است. سلول‌های B در همه جای سرطان‌های سلول B وجود دارند، اما در MS فراوانی کمتری دارند. دان، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا می‌گوید: امیدواریم که سمیت کمی مشاهده کنیم.

مزایا و محدودیت‌های درمان‌های جدید

توسعه دهندگان دارو در حال تماشای این آزمایشات هستند و آماده هستند تا روند کاملی از درمان‌‌های مبتنی بر CAR-T را پیش ببرند که همه به روش‌های مشابه عمل می‌کنند. نتایج بالینی اولیه در حال حاضر به پتانسیل تغییر زندگی در لوپوس اشاره می‌کند و گروه‌های تحقیقاتی را به خود جذب می‌کند. دان می‌گوید: «من نمی‌خواهم از خودم جلو بزنم، اما چشم‌اندازی برای درمان یک‌باره وجود دارد، که بسیار باورنکردنی است. "این می‌تواند یک تغییر پارادایم عظیم باشد. البته" چالش‌های عملی نیز در پیش است. درمان با CAR-T ملایم‌تر از پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ است، اما همچنان به شیمی‌درمانی «پیش‌شرطی» شدید نیاز دارد تا فضا برای سلول‌های سفارشی ایجاد شود. قیمت نیز مسئله‌ای است: درمان‌هایی که تولید آنها سخت است در حال حاضر تا 500000 دلار آمریکا هزینه دارند. چانگ می‌گوید، اما محققان در حال کار بر روی نسل بعدی سلول‌های CAR T هستند که استفاده از آنها آسان‌تر و ارزان‌تر است و موفقیت در بیماری‌های خودایمنی احتمالاً به این تلاش‌ها کمک می‌کند. چانگ می‌گوید: ما برای انجام این آزمایش‌ها هیجان‌زده هستیم زیرا منتظریم ببینیم که این رویکرد به کجا می‌رود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه