تاریخ انتشار: شنبه 11 فروردین 1403
اثرات مصرف بالای فولات مادر بر پیامدهای سلامتی فرزندان
یادداشت

  اثرات مصرف بالای فولات مادر بر پیامدهای سلامتی فرزندان

محققان از خطر مصرف بیش از حد مکمل اسید فولیک مادر در فرزندان خبر دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اسید فولیک و اسید فولینیک اشکالی از ویتامین B9 هستند. بدن انسان برای انجام بسیاری از وظایف از جمله تقسیم سلولی، رشد و تولید گلبول‌های قرمز جدید به فولات نیاز دارد. اسید فولینیک از نظر شیمیایی با اسید فولیک متفاوت است اما هر دو به روشی مشابه عمل می‌کنند. اگر فردی اسید فولیک یا اسید فولینیک کافی نداشته باشد، دچار کمبود فولات است. به تازگی در یک مقاله مروری که در نشریه Nutrients منتشر شده است، محققان آنچه را که در مورد اثرات مکمل اسید فولیک (FA) بیش از حد برای مادران بر کودکان شناخته شده است، خلاصه کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در حالی که فولات یک ماده مغذی مهم است، مصرف بیش از حد لازم FA مادر ممکن است اثرات نامطلوبی بر فرزندان آن‌ها داشته باشد.

فولات یک ماده مغذی ضروری است

ویتامین B9 محلول در آب یا فولات برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون (RBC) و رشد و عملکرد سلول‌های سالم مورد نیاز است. پزشکان در دوران بارداری و شیردهی برای رشد جنین و جفت، بزرگ شدن رحم، کاهش خطر ابتلای کودک به ناتوانی‌های مادرزادی در مغز و ستون فقرات و در غیر این صورت سلامت قلب و عروق و تولید مثل را ضروری می‌دانند. فولات به طور طبیعی در برخی غذاها مانند لوبیا، نخود، سبزیجات برگ سبز و آجیل یافت می‌شود. با این حال، FA سنتز شده به طور گسترده‌ای در مواد غذایی غنی شده و مکمل‌های مغذی توزیع شده است. پس از مصرف، انتقال گروه متیل در بین مولکول‌ها را تسهیل می‌کند، سنتز نوکلئوتید و متابولیسم اسیدهای آمینه را تسهیل می‌کند. به طور خاص، در متابولیسم متیل دهنده نقش دارد. مکمل FA کافی با وزن بیشتر هنگام تولد و جفت و خطر کمتر کوچک بودن کودکان برای سن حاملگی و وزن کم هنگام تولد همراه است. همچنین احتمال نقص لوله عصبی (NTD) را کاهش می‌دهد. (نقص لوله عصبی (NTDs) یکی از نقایص هنگام تولد می‌باشد که در این بیماری شکاف در ستون فقرات یا جمجمه از ابتدای تولد فرد همراه او باقی می‌ماند. هفته سوم بارداری بنام لایه زایی، سلولهای تخصصی در قسمت پشتی جنین شروع به تغییر شکل داده و لوله عصبی را تشکیل می‌دهند. نقص لوله عصبی یکی از شایع‌ترین بیماری مادرزادی می‌باشد که سالانه بیش از ۳۰۰۰۰۰ زایمان در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.) نشان داده شده است که ادامه مصرف مکمل در سه ماهه دوم و سوم، مزایای پایداری برای رشد عصبی شناختی کودکان تا 11 سال دارد. اینها شامل هوش هیجانی، استدلال کلمه، پردازش معنایی، عملکرد کلامی- اجرایی و حرکتی، توجه، ارتباط و شایستگی اجتماعی بود. کمبود فولات مادر با پیامدهای نامطلوب متعددی از جمله افزایش فشار خون و اضافه وزن در کودکان مرتبط است. با این حال، در دسترس بودن غذاها و مکمل‌های غنی شده سطح فولات را در سرم، گلبول‌های قرمز و به طور کلی افزایش داده است و مطالعات اخیر احتمال عواقب نامطلوب مصرف بیش از حد مکمل‌ها را افزایش داده است.

مکمل FA و ASD

دریافت فولات توسط مادر علاوه بر فواید رشد عصبی با بروز اختلال طیف اوتیسم (ASD) مرتبط است. ( اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشد است. این اختلال شامل نقص در تعامل و برقراری روابط اجتماعی، مشکل در پردازش ادراک و رفتارهای تکراری می‌‌شود. اصطلاح طیف بازتاب دهنده این حقیقت است که علائم در بین افراد مختلف متفاوت است و انواع و شدت متغیری دارد.) یک مطالعه در نروژ نشان داد که مصرف FA از چهار هفته قبل از شروع بارداری شروع می‌شود و به مدت 12 هفته ادامه می یابد، در برابر ASD محافظت می‌کند. با این حال، یک مطالعه جدیدتر در ایالات متحده نشان داد که یک رابطه U شکل بین خطر ASD و فراوانی مکمل‌های مولتی ویتامین مادر وجود دارد. این نشان می‌دهد که خطر ASD در سطوح بسیار کم و بسیار زیاد مکمل‌ها بالاتر است. تجزیه و تحلیل دیگری نشان می‌دهد که سطوح اسید فولیک متابولیزه نشده (UMFA) در خون بند ناف می‌تواند به طور مثبت با خطر ASD به خصوص در کودکان سیاه پوست مرتبط باشد، اما تحقیقات بیشتری برای روشن کردن این مکانیسم‌ها مورد نیاز است.

بینشی از مدل‌های موش

در حالی که مدل‌های موش با طراحی خوب می‌توانند اطلاعات مهمی‌در مورد اثرات مکمل‌های FA بالا ارائه دهند که نمی‌توان آن‌ها را از نظر اخلاقی با استفاده از آزمایش‌های انسانی مورد تحقیق قرار داد، زمان و مدت مکمل‌سازی، غلظت FA، نحوه تجویز FA، و امکان اثرات متفاوت بسته به جنسیت فرزندان باید در نظر گرفته شود. محققان از ریزآرایه‌ها، وسترن بلات، توالی یابی اسید ریبونوکلئیک (RNA-seq) و واکنش زنجیره‌ای پلیمراز کمی رونویسی معکوس (RT-qPCR) برای تجزیه و تحلیل اثرات FA استفاده کردند. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که موش‌هایی که در معرض سطح متوسط FA قرار گرفتند، تغییرات ژنی بیشتری داشتند. از نظر تفاوت‌های جنسی، برخی از ژن‌ها در موش‌های ماده بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند در حالی که برخی دیگر در موش‌های نر بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند که منجر به تأثیرات متفاوت در جفت، مغز جنینی و مغز اوایل پس از تولد شد. همچنین نشانه‌هایی وجود داشت که FA می‌تواند بر رشد مغز در اوایل زندگی تأثیر بگذارد اما منجر به تغییرات پایدار در رفتار تا بزرگسالی شود. در حالی که کمبود FA مادر در NTD دخیل است، مکمل‌های اضافی با کاهش وزن جفت و جنین، نواحی کوچک‌تر هیپوکامپ و افزایش وزن در فرزندان مذکر و نه ماده مرتبط است. اثرات رشد عصبی مشاهده شده شامل اختلال حافظه کوتاه مدت، رفتارهای بیش فعالی و تکراری و افزایش اضطراب در توله‌های موش بود. یافته‌ها در مطالعات مختلف متفاوت بود، اما شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیش از حد FA مادر می‌تواند تأثیرات طولانی‌مدتی بر نتایج فیزیکی و رفتاری داشته باشد. همچنین ممکن است در متابولیسم گلوکز و اختلالات تولید مثلی دخیل باشد، اما هیچ نشانه ای مبنی بر وجود اثرات ارثی فرانسلی وجود ندارد.

نتیجه گیری

نگرانی در مورد کمبود فولات مادر، اما مکمل‌های FA و غذاهای غنی شده در حال حاضر به طور گسترده در دسترس هستند و مصرف بیش از حد ممکن است اثرات گسترده ای بر سیستم عصبی مرکزی داشته باشد. در حالی که اکنون شواهد فزاینده ای از اثرات مضر علاوه بر فواید وجود دارد، نیاز به ترجمه آموخته‌های مدل‌های موش به مطالعات روی انسان‌ها و کشف اثرات مرتبط با جنسیت وجود دارد. علاوه بر این، باید به اشکال جدید مکمل FA که می‌تواند مضرات بالقوه مکمل‌های موجود در حال حاضر را کاهش دهد، تمرکز شود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه