تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 فروردین 1403
استفاده از تجزیه و تحلیل جستجوی وب گوگل برای ارزیابی کاربرد ChatGPT در درمان با سلول‌های بنیادی
یادداشت

  استفاده از تجزیه و تحلیل جستجوی وب گوگل برای ارزیابی کاربرد ChatGPT در درمان با سلول‌های بنیادی

استفاده از تکنولوژی‌های جدید هوش مصنوعی از جمله ChatGPT امکان ارائه تصویری بهتری از درمان با سلول‌های بنیادی را ارائه می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، از زمان معرفی آن، استفاده از ChatGPT به طور قابل توجهی برای اهداف مرتبط با پزشکی افزایش یافته است. با این حال، تحقیقات فعلی کاربردهای آن را در ارائه اطلاعات در مورد درمان با سلول‌های بنیادی نشان نداده است. برای رفع این شکاف، مطالعه حاضر اثربخشی ChatGPT را با گوگل در پاسخ به سوالات پزشکی مربوط به درمان با سلول‌های بنیادی مقایسه کرد.
پیدایش
ChatGPT از زمان معرفی خود در اواخر سال 2022، اعتماد به نفس را در آینده هوش مصنوعی، به ویژه در کاربردهای مرتبط با منبع یابی اطلاعات، القا کرده است. مانند بسیاری از مدل‌های زبان بزرگ (LLM)، ChatGPT می‌تواند متن را در سبک‌های مختلف و برای اهداف مختلف، اما با دقت، جزئیات و انسجام بسیار بیشتر تولید کند. استفاده گسترده از آن به دلیل قدرت پردازش زبان طبیعی استثنایی آن است که به طور موثر تعاملات انسانی را شبیه سازی می‌کند. با آموزش گسترده بر روی مجموعه بزرگی از متون، می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه به پاسخ‌های ایجاد شده توسط انسان ایجاد کند. تنها در چند ماه، استفاده از ChatGPT در زمینه پزشکی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. کاربردهای بالقوه آن از کمک به دانشجویان در نوشتن تحصیلی گرفته تا کمک به مهندسان نرم افزار در کدنویسی را شامل می‌شود. علاوه بر این، دانشمندان در زمینه پزشکی در حال بررسی کاربردهای بالقوه ChatGPT در کار و تحقیقات بالینی هستند. با مقایسه منابع استفاده شده توسط Google و ChatGPT برای فرمول‌بندی پاسخ‌ها به 20 سؤال پرطرفدار آن‌ها، مشخص شد که پاسخ‌های Google از 5 دسته: پزشکی، دانشگاهی، دولتی، رسانه‌های اجتماعی، و خدمات تجاری و پزشک تک‌پزشکی گرفته شده است. سپس پاسخ‌های Google و ChatGPT به 10 سؤال برتر شناسایی‌شده از جستجوی Google با هم مقایسه شدند. به نظر می‌رسد که پاسخ‌های ChatGPT بیشتر به منابع دولتی و دانشگاهی مربوط می‌شود، به طوری که دولت 50 درصد از پاسخ‌ها را به خود اختصاص داده و دانشگاهی 40 درصد است. در مقابل، پاسخ‌های گوگل از 5 منبع مختلف می‌آمدند و همیشه تمرکز دولتی یا دانشگاهی نداشتند.
ChatGPT و سلول بنیادی
قبلاً 10 سال پیش گزارش شده بود که بیش از یک سوم افراد در ایالات متحده برای تشخیص خود یک مشکل سلامتی به اینترنت روی آورده‌اند و کمی بیش از نیمی از این افراد یافته‌های خود را با یک پزشک در میان گذاشته‌اند. انبوهی از اطلاعات در حال حاضر از طریق اینترنت در مورد درمان‌های پزشکی نوظهور مانند درمان با سلول‌های بنیادی در دسترس است، اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که بیماران بتوانند به سرعت به اطلاعات الکترونیکی دقیق در مورد ایمنی و اثربخشی درمان دسترسی داشته باشند. مطالعه حاضر نشان داد که در مورد موضوع درمان با سلول‌های بنیادی، ChatGPT ممکن است مزایای خاصی در آموزش بیمار و انتشار اطلاعات حرفه‌ای در مقایسه با Google داشته باشد. به عنوان مثال، پاسخ‌های ChatGPT به سؤالات مشابه عمدتاً از منابع دانشگاهی و دولتی گرفته شده است، در حالی که پاسخ‌های Google از منابع متغیرتر از جمله منابعی که در معرض خطر بیشتری برای ارائه اطلاعات نادرست مانند رسانه‌های تجاری و اجتماعی هستند، گرفته شده است. علاوه بر این، پاسخ‌های Google ممکن است اطلاعاتی از پایگاه‌های اطلاعاتی علمی مانند PubMed نداشته باشند، برخلاف ChatGPT، که ممکن است دسترسی بهتری به پاسخ‌های حرفه‌ای برای افراد غیر آکادمیک و همچنین فیلتر بهتری برای اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده فراهم کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پاسخ‌های ChatGPT هنوز ماهیت کلی دارند و در این مقطع زمانی نمی‌توانند جایگزین تحلیل انتقادی یک فرد از وب‌سایت‌های دانشگاهی یا منابع اطلاعاتی شوند، به‌ویژه برای کسانی که از نظر علمی یا پزشکی آموزش دیده‌اند.

سلول‌های بنیادی
در حالی که درمان با سلول‌های بنیادی در 2 دهه اخیر محبوبیت فزاینده‌ای به دست آورده است، بازار جهانی شاهد افزایش چشمگیری در نهادهای تجاری است که مداخلات اثبات نشده سلول‌های بنیادی را تبلیغ می‌کنند. بازار سلول‌های بنیادی با معضل فعلی رشد سریع همراه با حمایت نظارتی ناکافی و بررسی اخلاقی ناقص مواجه است. برخی از کلینیک‌های سلول‌های بنیادی درمان‌های سلول درمانی را در وب سایت خود با اظهارات کلی از اثربخشی تبلیغ می‌کنند، در حالی که فاقد اطلاعات حیاتی هستند، مانند اینکه آیا این فناوری دارای این موضوع است یا خیر. تاییدیه نظارتی را برای کاربرد بالینی به دست آوردند، و بیماران را در معرض خطر انتخاب یک محصول سلول بنیادی تایید نشده یا حتی ناایمن قرار داد. برای مبارزه با این، دانشمندان و پزشکان نقش مهمی در حمایت از بیماران و افزایش آگاهی عمومی برای مقاومت در برابر تجاری سازی زودرس و کنترل نشده دارند. پژوهش حاضر نشان داد که ChatGPT ممکن است در شناسایی و استفاده از منابع معتبر اطلاعات در مورد کاربردهای درمان با سلول‌های بنیادی موثرتر از Google باشد. بنابراین، ChatGPT ممکن است به عنوان یک ابزار ارزشمند برای آموزش بیمار در مورد این موضوع و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از درمان باشد. ChatGPT این پتانسیل را دارد که با یکپارچه سازی اطلاعات مرتبط و کمک به تصمیم گیری منطقی، تصمیم گیری در زمینه درمان سلول‌های بنیادی را افزایش دهد. این می‌تواند بازیابی راحت اطلاعات را فراهم کند و آن را به ابزاری ارزشمند برای بیماران تبدیل کند.
ChatGPT و حوزه سلامت
در زمینه ارتباطات سلامت و انتشار اطلاعات پزشکی، روش‌شناسی محققان نقشی حیاتی در درک تأثیر ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر وب بر تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای بهداشت عمومی ایفا می‌کند. با مطالعه تأثیر رتبه‌بندی موتورهای جستجو و توصیه‌های محتوای شخصی‌سازی‌شده، محققان می‌توانند چگونگی شکل‌دهی این عوامل به انتخاب افراد در مورد اطلاعات مرتبط با سلامت، تصمیم‌گیری‌های واکسیناسیون و پیروی از دستورالعمل‌های پزشکی را بررسی کنند. این رویکرد بینش‌های ارزشمندی را در مورد تأثیرات انتشار اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی بر نتایج سلامت عمومی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، مقایسه نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از ChatGPT با نتایج به‌دست‌آمده از سایر موتورهای جستجو یا منابع داده جالب خواهد بود. مطالعه جاری دارای محدودیت‌هایی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. اول، محققان فقط تعداد محدودی از سوالات را در نظر گرفتند و 20 سوال متداول برتر را انتخاب کردند، در حالی که تعداد بیشتری از سوالات ممکن است به بهبود دقت نتایج کمک کند. دوم، آن‌ها سعی کردند سوالات را با پاسخ‌های عددی بازیابی کنند تا دقت بین Google و ChatGPT را مقایسه کنند. با این حال، بیماران به طور کلی بیشتر به سوالات متمرکز بر اثربخشی و کاربرد درمان علاقه مند هستند و پاسخ‌های عددی در میان سوالات رایج نادر بود. سوم، مطالعه حاصل فقط انواع سؤالات و انواع منابع پاسخ را مقایسه کرد، بدون اینکه دقت و کاربرد پاسخ‌های ارائه شده توسط Google و ChatGPT را کمی یا مقایسه کردند. محدودیت دوم و سوم به این معنی است که مقایسه کمی بین Google و ChatGPT امکان پذیر نیست. علاوه بر این، مطالعه جاری قادر به مقایسه جستجوی Google و ChatGPT از نظر زبان/منطقه و عوامل دیگر نبود، که نشان‌دهنده نیاز به مطالعات تطبیقی بیشتر شامل مناطق و نمونه‌های زبان مختلف است. 
نتیجه
ChatGPT دارای قابلیت‌های بالقوه قوی‌تری در آموزش به بیمار و ارائه اطلاعات دقیق در مورد درمان با سلول‌های بنیادی در مقایسه با Google است که عمدتاً از منابع دانشگاهی و دولتی استفاده می‌کند. با این حال، ChatGPT در حال حاضر پاسخ‌های تعمیم یافته‌ای را ارائه می‌دهد که فاقد تجزیه و تحلیل انتقادی و همچنین دانش فردی یا تخصصی هستند. این ممکن است با آموزش مداوم بهبود یابد، و مقایسه کمی با موتورهای جستجوی مبتنی بر وب مانند Google در مطالعات آینده تضمین می‌شود. با توجه به عدم وجود مطالعات تطبیقی در مورد زبان‌ها، مناطق و فرهنگ‌های مختلف در مطالعه حاضر، توصیه می‌شود مطالعات تطبیقی بعدی برای بررسی تمایز بین ChatGPT و جستجوی Google با در نظر گرفتن عوامل مرتبط انجام شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه