تاریخ انتشار: شنبه 11 فروردین 1403
تاثیر محدودیت مداوم کالری و روزه داری بر شناخت بزرگسالان بدون اختلالات خوردن
یادداشت

  تاثیر محدودیت مداوم کالری و روزه داری بر شناخت بزرگسالان بدون اختلالات خوردن

نتایج حاصل از مطالعات انجام گرفته حاکی از نقش مثبت روزه داری در فرآیندهای متابولیکی و شناختی بزرگسالان دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات در مورد تأثیرات محدودیت کالری همچنان علاقه‌مندان را به این موضوع جلب می‌کند که آیا ممکن است به انسان اجازه دهد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشد یا خیر. مطالعات حیوانی در مورد محدودیت مداوم کالری (CCR) و روزه مزایای قابل توجهی برای سلامتی و طول عمر نشان داده است. با این حال، نگرانی‌ها در مورد تأثیر محدود کردن کالری دریافتی بر سلامت و شناخت انسان وجود دارد. با توجه به شواهد در حال ظهور اختلالات شناختی در اختلالات خوردن، مطالعاتی که دریافت کالری محدود را در انسان‌های سالم بررسی می‌کنند (به روشی اخلاقی) ممکن است پیامدهایی برای درک اختلالات غذایی محدود کننده داشته باشند. در این بررسی، مطالعات منتشر شده در مورد تأثیر CCR و روزه بر عملکرد شناختی در شرکت کنندگان انسان سالم سنتز شده است. از 33 مطالعه CCR و روزه در انسان، 23 مطالعه تغییرات قابل توجهی را در شناخت نشان دادند. علی‌رغم تنوع در حوزه‌های شناختی، نتایج نشان می‌دهد که CCR از مزایای مهار، سرعت پردازش و حافظه کاری سود می‌برد، اما ممکن است منجر به اختلال در انعطاف‌پذیری شناختی شود. نتایج مطالعات روزه داری نشان می‌دهد که روزه داری با اختلال در انعطاف پذیری شناختی و توانایی‌های روانی حرکتی مرتبط است. به طور کلی، نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که درجه (یعنی شدت) محدودیت کالری چیزی است که به احتمال زیاد بهبودهای شناختی را در مقابل اختلالات پیش بینی می‌کند. برای افرادی که درگیر محدودیت‌های پایدار هستند، این ممکن است عواقب جدی و غیرقابل برگشتی داشته باشد. با این حال، یافته‌های متفاوتی در مورد تأثیر CCR و روزه بر این جنبه از عملکرد انسان وجود دارد، که نشان می‌دهد برای درک هزینه‌ها و مزایای انواع مختلف محدودیت کالری، تحقیقات بیشتری لازم است.
محدودیت مداوم کالری و فواید آن برای سلامتی
CCR به کاهش عمدی انرژی دریافتی، اغلب به منظور کاهش وزن اشاره دارد. افرادی که از رژیم CCR پیروی می‌کنند معمولاً انرژی دریافتی روزانه خود را بین 15 تا 30 درصد کاهش می‌دهند. CCR با علاقه فزاینده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است، زیرا نشان داده شده است که محدودیت دریافت غذا با حفظ تغذیه بهینه باعث افزایش طول عمر و بهبود سلامت عمومی در انواع موجودات می‌شود.
روزه و فواید آن برای سلامتی
روزه به پرهیز عمدی از غذا، نوشیدنی یا هر دو به دلایل بهداشتی، مذهبی یا سایر دلایل اشاره دارد. شکل رایج روزه‌داری، روزه متناوب (IF) است که چرخه‌ای از غذا خوردن را برای مدتی توصیف می‌کند و به دنبال آن پرهیز کامل از غذا یا کاهش مصرف برای یک دوره دیگر است. IF ممکن است شامل روزه متناوب (یعنی روزه گرفتن یک روز در میان)، تغذیه با محدودیت زمانی (روزه گرفتن در یک زمان مشخص در هر روز؛ به عنوان مثال، روزه ماه رمضان) یا روزه تمام روز (معمولاً 1 تا 2 روز روزه کامل در هر 22 هفته باشد). یک مثال از IF رژیم غذایی 5:2 است که به موجب آن افراد به مدت 5 روز متوالی به طور معمول غذا می‌خورند و سپس در طول 2 روز باقی مانده انرژی دریافتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. 
محدودیت مداوم کالری، روزه داری و شناخت
با توجه به مزایای سلامتی احتمالی محدودیت کالری در انسان، سؤالاتی در مورد تأثیر بالقوه CCR و روزه بر مغز مطرح شده است. یکی از نظریه‌های توصیف شده توسط محققان این امکان را بررسی می‌کند که مغز انسان برای ایجاد مزیت نسبت به رقبا در دوره‌هایی که غذا کمیاب است، با اطمینان از عملکرد بهینه مغز در هنگام جستجوی مواد مغذی، تکامل یافته است. این نشان می‌دهد که روزه و CCR ممکن است اثرات مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد.
محدودیت مداوم کالری، روزه داری، اختلالات شناختی و خوردن
درک اینکه کدام مناطق شناختی نسبت به تغییرات کالری دریافتی در انسان حساس هستند، ممکن است به پیشگیری و درمان اختلالات شناختی کمک کند و بینشی در مورد آسیب شناسی خوردن ارائه دهد. به عنوان مثال، شواهد در حال ظهور برای یک نیمرخ شناختی خاص وجود دارد که با افراد دارای ED مطابقت دارد. در بی‌اشتهایی (AN)، مطالعات اختلال عملکرد اجرایی را در زمینه‌های مربوط به مهار پاسخ، تصمیم‌گیری، حافظه و انعطاف‌پذیری شناختی، با عملکرد لوب فرونتال، به‌ویژه جابجایی تنظیم، که اغلب شناسایی می‌شود، برجسته کرده‌اند.
مطالعات روزه داری
هفت مطالعه اثرات روزه بر توجه را بررسی کردند. دو مطالعه بهبودی را گزارش کردند، 1 مطالعه بدتر شدن را گزارش کرد، 58 و 4 مطالعه هیچ تغییری را گزارش نکردند. توجه در یک کار شناسایی برای اندازه‌گیری توجه پس از 12 ساعت ناشتایی ضعیف‌تر بود. عملکرد شرکت‌کنندگان در این کار در ساعت‌های مختلف در روزهای جداگانه اندازه‌گیری شد. در این مطالعات، یک اثر زمان از روز جالب بود، با زمان‌های واکنش سریع‌تر در زمان‌های خاص در شرکت‌کنندگان روزه‌دار در مقایسه با دوره غیر روزه‌دار ثبت شد. سایر محققان مطالعه خود را بر روی روزه ماه رمضان مدل کردند که شامل 28 روز متوالی روزه داری در طول روز است که تقریباً 14 ساعت طول می‌کشد (بسته به زمان طلوع و غروب خورشید).
بازداری
بازداری توانایی مهار یا محدود کردن یک رفتار، پاسخ یا فرآیند را توصیف می‌کند.
مطالعات محدود کردن کالری مداوم
3 مطالعه‌ای که تأثیر CCR را بر مهار اندازه گیری کردند، این کار را با استفاده از وظیفه Stroop انجام دادند. وظیفه Stroop برای اندازه گیری توانایی فرد در سرکوب پاسخ خودکار استفاده می‌شود. به شرکت کنندگان اسامی رنگی که در رنگ‌های مختلف چاپ شده است ارائه می‌شود. آن‌ها باید ابتدا نام رنگ‌ها را با صدای بلند بخوانند، سپس رنگ جوهر را با صدای بلند بخوانند، که نیاز به مهار پاسخ خودکار خواندن کلمات دارد.
Set Shifting 
Set Shifting توانایی حرکت انعطاف پذیر بین وظایف مختلف و سازگاری با تغییر قوانین است و نوعی انعطاف پذیری شناختی است. تست مرتب‌سازی کارت ویسکانسین معمولاً برای اندازه‌گیری توانایی‌های تغییر مجموعه استفاده می‌شود. از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که کارت‌ها را بر اساس معیارهای خاصی (مثلاً تعداد اشکال روی کارت، رنگ و شکل نمادهای روی کارت) طبقه‌بندی کنند و بیان کنند که آیا طبقه‌بندی صحیح است یا خیر. پس از 10 کارت، قانون تغییر می‌کند، بنابراین شرکت کننده باید تغییر قانون را تشخیص دهد و با آن سازگار شود.
مطالعات محدود کردن کالری مداوم
مطالعاتی که تأثیر CCR و روزه‌داری را بر جابجایی ست بررسی می‌کنند، نتایج متفاوتی را گزارش کرده‌اند، به طوری که 1 مطالعه هیچ تغییری را گزارش نکرده و مطالعه دیگری بدتر شدن آن را گزارش کرده است. با استفاده از تست مرتب‌سازی کارت ویسکانسین، شرکت‌کنندگانی که کالری دریافتی خود را 25 درصد در طی 3 ماه محدود کردند، هیچ تغییری نشان ندادند. 
سرعت روانی حرکتی
توانایی روانی حرکتی به هماهنگی فرآیندهای شناختی و حرکتی در پاسخ به نشانه‌های محیطی اشاره دارد. سرعت روانی حرکتی سرعتی است که در آن یک فرد می تواند به یک محرک پاسخ دهد و می‌تواند با استفاده از انواع وظایف مختلف مبتنی بر حرکت محاسبه شود. حال آنکه روزه داری نتایج مثبتی برای آن در مطالعات انجام گرفته نشان داد.
از 34 مطالعه بررسی شده، 24 مطالعه تغییرات قابل توجهی در شناخت را گزارش کردند. به طور کلی، مطالعات CCR بیشتر احتمال دارد که بهبودهای شناختی را گزارش کنند، در حالی که کمبودها در مطالعات روزه داری بیشتر گزارش می‌شود، که نشان می‌دهد درجه و مدت CR ممکن است نقش مهمی در تأثیرگذاری بر هر گونه تأثیر بر شناخت داشته باشد. ممکن است محدودیت خفیف کالری دریافتی با بهبود در برخی از حوزه‌های شناختی همراه باشد، در حالی که محدودیت شدید یا روزه کامل برای دوره‌های طولانی به احتمال زیاد منجر به بدتر شدن عملکرد می‌شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه