تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 فروردین 1403
نشانگر زیستی جدید برای تشخیص بهتر بیماری‌های التهابی
یادداشت

  نشانگر زیستی جدید برای تشخیص بهتر بیماری‌های التهابی

محققان طی مطالعات سیستماتیک نشان دادند که با استفاده از سنجش میزان تریپتوفان در خون افراد، می‌توان التهاب را حتی قبل از بروز علائم در افراد ردیابی و پیش‌بینی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است، به این معنی که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند، اما باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی ما گنجانده شود. افراد مبتلا به التهاب مزمن روده به طور قابل توجهی تریپتوفان بیشتری نسبت به افراد سالم مصرف می‌کنند، همانطور که تحقیقات قبلی نشان داده است در برخی بیماری‌های التهابی فردی، محققان PMI اکنون توانسته‌اند در یک تجزیه و تحلیل سیستماتیک نشان دهند که این مصرف تریپتوفان در نتیجه التهاب در تعداد زیادی از بیماری‌های التهابی مزمن وجود دارد.

مسیرهای تولید تریپتوفان

بیماری‌های التهابی مزمن (CIDs)، اندام‌های مختلفی از جمله روده، پوست و مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهند و نشان‌دهنده گروه بیماری‌های رایج سیستم ایمنی با افزایش بروز در کشورهای صنعتی است. رهگیری هدفمند سیگنال‌دهی سیتوکین، و رویدادهای انتقال سیگنال درون‌سلولی، یک مفهوم درمانی واحد را در CID ها ارائه می دهد، که نشان‌دهنده رویدادهای مولکولی زیربنایی رایج در پاتوفیزیولوژی CID است. به عنوان یک اسید آمینه ضروری، تریپتوفان (Trp) باید از طریق منابع برون‌زا جذب شود. Trp را می‌توان بیشتر به مشتقات زیست فعال مختلف تجزیه کرد (کاتابولیز کرد). سه مسیر اصلی کاتابولیسم Trp وجود دارد: مسیر کینورنین، مسیر سروتونین، و تولید ترکیبات ایندولیک. دو مسیر به اصطلاح کینورنین نه تنها کینورنین تولید می‌کند، بلکه متابولیت های دیگری نیز تولید می‌کند که گاهی اوقات به آنها کینورنین می‌گویند، که می‌تواند اثرات جانبی و ضد التهابی تولید کند. 3 CID با تغییرات متابولیسم Trp شامل بیماری التهابی روده (IBD)، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) و آرتریت روماتوئید (RA) است.2، 3، 4، 5، 6 در واقع، کینورنین به نسبت Trp (Kyn:Trp)، که منعکس کننده فعالیت مسیر کینورنین است، به صورت وابسته به بیماری در IBD و SLE در میان دیگران افزایش می یابد.

تریپتوفان در اکثر بیماری‌های التهابی مزمن کاهش می‌یابد

در طول 10 سال گذشته، محققان از طیف‌سنجی جرمی برای بررسی نمونه‌های خون بیماران تحت درمان بیماری‌های التهابی مزمن در مرکز جامع پزشکی التهاب (CCIM) در بیمارستان دانشگاه شلزویگ-هولشتاین (UKSH) استفاده کرده‌اند. محتوای تریپتوفان و در گروه‌های بیمار منتخب، محتوای محصولات تخریب مختلف تریپتوفان مورد بررسی قرار گرفت. دکتر دانیل هریس، نویسنده اول مقاله، از موسسه زیست شناسی مولکولی بالینی (IKMB) توضیح داد: ما این تجزیه و تحلیل را به عنوان یک نشانگر زیستی جدید در عملکرد بالینی روزمره ادغام کرده ایم و سطوح تریپتوفان را در یک پروفایل آزمایشگاهی استاندارد تعیین کرده‌ایم. در نتیجه، داده‌ها از تقریباً 2000 بیمار در مقاطع زمانی مختلف در یک دوره 10 ساله جمع‌آوری شد. با مراجعه چندین بار بیماران به کلینیک سرپایی، در مجموع حدود 30000 نمونه گرفته شد. این شامل اطلاعات 13 بیماری التهابی مزمن بود که در 9 مورد از آنها غلظت تریپتوفان در خون به میزان قابل توجهی کاهش یافت. علاوه بر بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، این بیماری‌ها شامل بیماری‌های روماتیسمی متعددی نیز می‌شوند (به عنوان مثال، آرتریت‌روماتوئید، اسپوندیل‌آرتریت‌محوری، لوپوس اریتماتوی سیستمیک). مرکز جامع پزشکی التهاب شامل یک کلینیک سرپایی بین‌رشته‌ای بزرگ برای بیماری‌های التهابی مزمن در هر دو سایت UKSH، کیل و لوبک است که در ابتدا با ابتکار گروه برتری «التهاب در رابط‌ها»، پیشین خوشه PMI، تأسیس شدند. به لطف همکاری نزدیک متخصصان مختلف، آنها بهترین مراقبت‌ها و پیگیری‌های بین‌رشته‌ای ممکن را برای بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی مزمن جدی فراهم می‌کنند. نویسنده اصلی، تاکید کرد: کار ما قدرت CCIM را برای تحقیقات نیز نشان می‌دهد: ما توانستیم به طور سیستماتیک تریپتوفان را به عنوان یک نشانگر زیستی جدید در مدت زمان طولانی تر با استفاده از تعداد زیادی از بیماران مبتلا به بیماری های التهابی مزمن بررسی کنیم. تاکنون، مطالعات فردی و کوچکتر کمبود تریپتوفان را برای بیماری های التهابی مزمن فردی نشان داده اند، اما ما اکنون توانسته‌ایم این را به طور سیستماتیک برای تعدادی از بیماری‌های مختلف ثابت کنیم و بنابراین ارتباط بالینی تریپتوفان را به عنوان یک نشانگر زیستی بالقوه برای مزمن نشان دهیم. التهاب، آدن ادامه داد.

نشانگر التهاب باقی‌مانده جزئی

علاوه بر این، تیم مشاهدات دیگری انجام داد: غلظت تریپتوفان در خون نیز در افرادی که با معاینات بالینی قبلی هیچ التهابی در آنها تشخیص داده نشد، کاهش یافت. علاوه بر علائم قابل مشاهده التهاب، پزشکان تاکنون عمدتاً از یک نشانگر زیستی تشخیصی آزمایشگاهی، پروتئین واکنش‌گر C (معروف به مقدار CRP) برای تشخیص التهاب در بدن استفاده کرده‌اند. سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد: با کاهش سطح تریپتوفان، ما اکنون یک نشانگر جدید و بالقوه داریم که می‌تواند حتی کوچکترین التهاب باقیمانده را تشخیص دهد. این رویکرد می‌تواند برای مثال در تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه‌زمانی و با چه شدتی دارو درمانی باید شروع شود مفید باشد. هدف مهم ما شناسایی پدیده‌های بیماری است که در همه زمینه‌ها در مورد بیماری‌های التهابی مختلف اعمال می‌شود، صرف نظر از اندام‌هایی که عمدتاً آنها را تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعه حاضر در انجام این کار با تریپتوفان به عنوان یک نشانگر زیستی احتمالی موفق شده است.

طبق نظر سرپرست این تیم تحقیقاتی، اگر این نشانگر همچنان در آزمایش‌های بالینی خود را حفظ کند، می‌تواند مقادیر استاندارد موجود را تکمیل کرده و به طور قابل توجهی تشخیص را بهبود بخشد. از آنجایی که اعضای Cluster of Excellence و سایر محققان برای اولین بار کمبود تریپتوفان را در التهاب مزمن روده در سال 2017 در مقاله ای در Gastroenterology نشان دادند، آنها در حال تحقیق در مورد اهمیت متابولیسم تریپتوفان برای التهاب بوده اند. مطالعات کنونی همچنین بر تأثیر فرد تمرکز دارد. میکروبیوم روده و تأثیر آن بر تریپتوفان به عنوان یک نشانگر زیستی سیلویو واشینا است، یکی از نویسندگان این مقاله، پروفسور خردسال انفورماتیک تغذیه در CAU، تاکید کرد: ارتباط با میکروبیوم به ویژه جذاب است، زیرا می‌دانیم که محصولات تخریب میکروبی متابولیسم تریپتوفان برهمکنش شدیدی با سیستم ایمنی بدن انسان دارند. یک رویکرد در اینجا جبران کمبود با تجویز محصولات متابولیک اضافی تریپتوفان و در نتیجه کاهش التهاب است. برای مثال، اعضای خوشه در حال حاضر در حال انجام مطالعات بالینی هستند. این حوزه تحقیقاتی همچنین قرار است در مرحله احتمالی بودجه بیشتر ادامه یابد، که در حال حاضر PMI کلاستر در حال آماده سازی درخواست و فعالیت بیشتری است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه