تاریخ انتشار: شنبه 01 اردیبهشت 1403
نتایج کارآزمایی بالینی فاز اول درمان آسیب نخاعی با سلول‌های بنیادی
یادداشت

  نتایج کارآزمایی بالینی فاز اول درمان آسیب نخاعی با سلول‌های بنیادی

مطالعات ایمنی، پیشرفت‌های حاصل از درمان با سلول‌های بنیادی پس از آسیب نخاعی را مستند می‌کند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آسیب نخاعی یک وضعیت پیچیده است. تحقیقات آینده ممکن است نشان دهد که آیا سلول‌های بنیادی در ترکیب با سایر روش‌های درمانی می‌توانند بخشی از یک الگوی درمانی جدید برای بهبود نتایج برای بیماران باشند. سال‌هاست که درمان آسیب نخاعی به مراقبت‌های حمایتی، به‌ویژه جراحی تثبیت‌کننده و فیزیوتراپی محدود شده است». "بسیاری از کتب درسی تاریخی بیان می‌کنند که این وضعیت بهبود نمی‌یابد. در سال‌های اخیر، یافته‌هایی از جامعه پزشکی و علمی دیده‌ایم که مفروضات قبلی را به چالش می‌کشد. این تحقیق گامی رو به جلو به سوی هدف نهایی بهبود درمان برای بیماران است..یک مطالعه در کلینیک مایو نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از چربی خود بیمار بی‌خطر هستند و ممکن است حس و حرکت را پس از آسیب‌دیدگی نخاع بهبود بخشند. یافته‌های کارآزمایی بالینی فاز اول در Nature Communications منتشر شده است. نتایج این تحقیقات اولیه یافته‌هایی را در مورد پتانسیل سلول درمانی برای افرادی که با آسیب‌های نخاعی و فلج زندگی می‌کنند و گزینه‌های بهبود عملکرد برای آنها بسیار محدود است، ارائه می‌دهد.

آسیب نخاعی

SCI به آسیب نخاع گفته می‌شود که باعث تغییرات موقت یا دائمی در عملکرد آن می‌شود و این وضعیت دارای بروز بالا، هزینه‌های بالا، میزان ناتوانی بالا و سن شروع کم است. صدماتی مانند تصادفات رانندگی، صدمات ناشی از سقوط و صدمات شدید ناشی اثر عفونت‌ها، تومورها، اختلالات دژنراتیو ستون مهره‌ها، آسیب‌های ایسکمی خونرسانی مجدد، و علل عروقی از عوامل ایجاد این بیماری است.

شیوه مطالعاتی و نتایج

در این مطالعه از میان 10 بزرگسال، هفت شرکت‌کننده بر اساس مقیاس آسیب‌دیدگی ستون فقرات آمریکا (ASIA) بهبودهایی را نشان دادند. بهبودها شامل افزایش حس هنگام آزمایش با سوزن و لمس سبک، افزایش قدرت در گروه‌های حرکتی عضلانی و بازیابی انقباض ارادی مقعدی بود که به عملکرد روده کمک می‌کرد. این مقیاس دارای پنج سطح است که از از دست دادن کامل عملکرد تا عملکرد عادی را شامل می‌شود. هفت شرکت کننده که هر کدام پیشرفت کردند حداقل یک سطح در مقیاس ASIA بالا رفتند. سه بیمار در این مطالعه هیچ پاسخی نداشتند، یعنی بهبودی نداشتند اما بدتر نشدند. محمد بیدون، جراح مغز و اعصاب کلینیک مایو و اولین نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «این مطالعه ایمنی و مزایای بالقوه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را مستند می‌کند. زیرا هیچ عارضه جانبی جدی پس از درمان با سلول‌های بنیادی گزارش نشد. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده سردرد و درد اسکلتی عضلانی بود که با درمان بدون نسخه برطرف شد. علاوه بر ارزیابی ایمنی، این کارآزمایی بالینی فاز اول یک نتیجه ثانویه برای ارزیابی تغییرات در عملکرد حرکتی و حسی داشت. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که نتایج حرکتی و حسی با توجه به محدودیت‌های آزمایش‌های فاز I باید با احتیاط تفسیر شوند. تحقیقات بیشتری بین گروه بزرگتری از شرکت کنندگان برای ارزیابی بیشتر خطرات و منافع در حال انجام است. داده‌های کامل در مورد 10 بیمار به دنبال گزارش موردی در سال 2019 است که تجربه اولین شرکت کننده در مطالعه را نشان می‌دهد که بهبود قابل توجهی در عملکرد حرکتی و حسی نشان داده است.

شیوه مطالعاتی

در کارآزمایی بالینی، شرکت‌کنندگان دچار آسیب‌های نخاعی ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری، افتادن و علل دیگر بودند. شش نفر از ناحیه گردن آسیب دیدند. چهار نفر از ناحیه کمر آسیب دیدند. سن شرکت کنندگان از 18 تا 65 سال بود. سلول‌های بنیادی شرکت کنندگان با برداشتن مقدار کمی چربی از یک برش 1 تا 2 اینچی در شکم یا ران جمع آوری شد. طی چهار هفته، سلول‌ها در آزمایشگاه به 100 میلیون سلول افزایش یافت و سپس به ستون فقرات کمری بیماران در قسمت پایین کمر تزریق شد. در طی دو سال، هر شرکت کننده در مطالعه 10 بار در کلینیک مایو مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج حاصل از عملکرد سلول‌های بنیادی

دکتر بایدون می‌گوید اگرچه مشخص است که سلول‌های بنیادی به سمت مناطق التهابی حرکت می‌کنند - در این مورد محل آسیب نخاعی - مکانیسم تعامل سلول‌ها با نخاع کاملاً شناخته نشده است. به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان تغییرات MRI و مایع مغزی نخاعی شرکت کنندگان و همچنین در پاسخ به درد، فشار و سایر احساسات را تجزیه و تحلیل کردند. محققان به دنبال سرنخ هایی برای شناسایی فرآیندهای آسیب در سطح سلولی و راه هایی برای بازسازی و بهبود بالقوه هستند. نخاع توانایی محدودی برای ترمیم سلول‌های خود یا ساخت سلول‌های جدید دارد. بیماران معمولاً بیشتر دوره بهبودی خود را در 6 تا 12 ماه اول پس از وقوع آسیب تجربه می‌کنند. یکی از نتایج غیرمنتظره این کارآزمایی این بود که دو بیمار با آسیب ستون فقرات گردنی 22 ماه پس از آسیب سلول‌های بنیادی دریافت کردند و پس از درمان یک سطح در مقیاس ASIA بهبود یافتند. دو نفر از سه بیمار با آسیب کامل به ستون فقرات قفسه سینه - به این معنی که هیچ احساس یا حرکتی در زیر آسیب بین قاعده گردن و وسط پشت نداشتند - پس از درمان دو سطح ASIA بالا رفتند. هر کدام کمی احساس و کنترل حرکت را زیر سطح آسیب به دست آوردند. بر اساس درک محققان از آسیب طناب نخاعی قفسه سینه، تنها 5 درصد از افرادی که آسیب کامل دارند انتظار می‌رود هر گونه احساس یا حرکتی را به دست آورند. دکتر بیدون می گوید: در آسیب نخاعی، حتی یک بهبود خفیف می تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی آن بیمار ایجاد کند.

تحقیقات در مورد سلول‌های بنیادی برای آسیب‌های نخاعی ادامه دارد

سلول‌های بنیادی عمدتاً در تحقیقات در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند و درمان سلول‌های بنیادی مشتق شده از چربی برای آسیب نخاعی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا آزمایشی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه بین 250 تا 500 هزار نفر در سراسر جهان دچار آسیب نخاعی می‌شوند. دکتر بایدون می‌گوید که گام بعدی مهم ارزیابی اثربخشی درمان‌های سلول‌های بنیادی و زیر مجموعه‌های بیمارانی است که بیشترین سود را خواهند داشت. تحقیقات با یک کارآزمایی کنترل‌شده بزرگ‌تر که به‌طور تصادفی بیماران را به دریافت درمان با سلول‌های بنیادی یا دارونما بدون سلول‌های بنیادی اختصاص می‌دهد،ادامه دارد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه