تاریخ انتشار: شنبه 25 فروردین 1403
آزمایش PSA و سرطان پروستات
یادداشت

  آزمایش PSA و سرطان پروستات

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد غربالگری با آزمایش PSA تأثیر کمی بر مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که تا به امروز در مورد یک دعوت به آزمایش خون PSA برای غربالگری سرطان پروستات انجام شده است، نشان می‌دهد که انجام  این آزمایش تأثیر کمی بر کاهش مرگ و میر دارد، اما همچنین منجر به تشخیص بسیار حساس و عدم تشخیص زودهنگام برخی از سرطان‌های تهاجمی‌ شده است.

پیش زمینه

سرطان پروستات دومین قاتل سرطان مردان در بریتانیا است که باعث مرگ 12000 نفر در سال می‌شود. در حال حاضر هیچ برنامه ملی غربالگری برای این بیماری وجود ندارد. کمیته ملی غربالگری بریتانیا (NSC) که شواهد برنامه‌های غربالگری را بررسی می‌کند، در حال حاضر غربالگری سرطان پروستات را توصیه نمی‌کند، زیرا مشخص نیست که مزایای آن بیشتر از مضرات آن باشد. علیرغم اینکه آزمایش PSA به طور گسترده برای تصمیم گیری برای فرستادن مردان مبتلا به علائم ادراری برای بررسی‌های بیشتر استفاده می‌شود، اما تحقیقات نشان داده است که آزمایش PSA دقیق نیست، آن‌هایی که تشخیص سرطان‌های کم خطر پروستات را افزایش می‌دهد و برخی از موارد پرخطر را از دست می‌دهد. در سال‌های پس از شروع این کارآزمایی، پیشرفت‌هایی در تشخیص و درمان بیماری وجود داشته است، از جمله معرفی MRI قبل از بیوپسی. این تغییرات ممکن است به جلوگیری از برخی آسیب‌های مرتبط با آزمایش PSA کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در مورد راه‌هایی برای یافتن سرطآن‌های تهاجمی‌ که نیاز به درمان دارند، مورد نیاز است.

چگونگی انجام آزمایش

آزمایش CAP که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد و توسط محققان دانشگاه‌های بریستول، آکسفورد و کمبریج انجام شده، بیش از 400000 مرد 50 تا 69 ساله را شامل می‌شود و کمتر از نیمی از آن‌ها یک دعوت نامه برای آزمایش PSA به عنوان بخشی از آزمایش دریافت کردند. پس از 15 سال پیگیری، تفاوت اندکی در تعداد مردانی که بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست دادند بین دو گروه وجود داشت. تقریباً از هر 1000 نفر در گروهی که برای غربالگری دعوت شده بودند (مردان از هر 1000 نفر در گروه که برای غربالگری دعوت نشده بودند،در حالی که نزدیک به 8 نفر بودند) 7 مرد در اثر سرطان پروستات جان خود را از دست داده بودند. نتایج کارآزمایی نشان می‌دهد که تخمین زده می‌شود که از هر 6 نفر مبتلا به سرطان که با غربالگری PSA یافت می‌شود، 1 مورد بیش از حد تشخیص داده شده است. Cancer Research UK هشدار می‌دهد که تشخیص بیش از حد سرطان پروستات نگرانی اصلی آزمایش PSA برای تشخیص زودهنگام است. این می‌تواند منجر به درمان غیرضروری سرطان‌هایی شود که در طول زندگی فرد آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کند. تشخیص بیش از حد می‌تواند تأثیر روانی منفی داشته باشد و درمان سرطان پروستات ممکن است عوارض جانبی فیزیکی از جمله احتمال عفونت پس از بیوپسی، اختلال نعوظ و مشکلات مثانه و روده ایجاد کند. Cancer Research UK همچنین آگاهی را در مورد اهمیت گوش دادن به بدن و آگاهی از آنچه برای شما طبیعی است افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند اگر متوجه تغییری شدید که از بین نمی‌رود یا جدید است، با پزشک خود صحبت کنید. اگر مردی علائم ادراری داشته باشد، که بیشتر آن‌ها ناشی از بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات است، می‌تواند برای مشاوره با پزشک عمومی خود تماس بگیرد و این ممکن است شامل آزمایش PSA باشد.

چه برداشتی می‌توان کرد؟

پروفسور ریچارد مارتین، نویسنده اصلی و دانشمند تحقیقات سرطان بریتانیا در دانشگاه بریستول، گفت: "مطالعات ما به مدت 15 سال اثربخشی آزمایش PSA را با صدها هزار مرد اندازه گیری کرده است. نکته کلیدی این است که کاهش اندک در مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با استفاده از این آزمایش برای غربالگری مردان سالم بیشتر از مضرات احتمالی آن نیست. این باعث می‌شود که برخی از مردان چندین سال زودتر از بدون غربالگری، درمان تهاجمی را انجام دهند که نیازی به آن ندارند، و این آزمایش همچنین در تشخیص برخی از سرطان‌هایی که  نیاز به درمان دارند، ناموفق است. ما باید راه‌های بهتری برای درمان پیدا کنیم، به علاوه  سرطان‌های تهاجمی پروستات را شناسایی کنیم، که در نتیجه می‌توانیم آن‌ها را زودتر درمان کنیم." همچنین ناصر ترابی، مدیر شواهد و اجرا در Cancer Research UK، گفت: "سرطان پروستات همچنان دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان در بریتانیا است. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از یک دعوت نامه برای آزمایش PSA برای برنامه غربالگری سرطان پروستات احتمالاً بیشتر از اینکه برای مردان مفید باشد، ضرر دارد. ما در حال تأمین بودجه تحقیقاتی هستیم تا به ما کمک کند راه‌هایی برای تشخیص زودهنگام بیماری برای کاهش مرگ و میر پیدا کنیم، و آزمایش‌هایی برای یافتن بهترین درمان برای مردان مبتلا به سرطان پروستات در حال انجام است. جستجوی ما به پایان نرسیده است ، ما مصمم هستیم که راه‌هایی را پیدا کنیم. سرطان تهاجمی پروستات را به دقت تشخیص دهید و افرادی که در معرض خطر هستند را شناسایی کنید." سرطان پروستات اولیه معمولاً هیچ علامتی ندارد، بنابراین تشخیص زودهنگام آن چالش برانگیز است. برای تلاش برای نجات جان‌های بیشتر از این بیماری، Cancer Research UK بودجه آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری در مورد سرطان پروستات را تأمین می‌کند. این شامل تسریع تشخیص برای مردان مبتلا به بیماری تهاجمی با آزمایش‌های جدید خون، ادرار یا ژنتیک است تا بتوانند درمان را زودتر شروع کنند. تحقیقات دیگر، مانند کارآزمایی STAMPEDE، با هدف یافتن بهترین درمان برای مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته به منظور بهبود بیشتر بقا و کیفیت زندگی است. این موسسه خیریه 21 میلیون پوند را برای تحقیقات سرطان پروستات در دو سال گذشته برای بهبود نتایج برای بیماران هزینه کرده است.

نتیجه گیری

دکتر نیل اسمیت، پزشک عمومی برای تحقیقات سرطان انگلستان و رهبر GP برای اتحاد سرطان لنکاوی و ساوت کامبریا، گفت: "با توجه به اینکه سرطان پروستات هر سال باعث مرگ 12000 نفر در بریتانیا می‌شود، ما کاملاً درک می‌کنیم که چرا مردان می‌خواهند بدانند آیا به این مبتلا هستند یا خیر. با این حال، این تحقیق نشان می‌دهد که این آزمایش  PSA، حتی زمانی که بیماران علائمی ندارند، برای تشخیص زودهنگام می‌تواند بیشتر ضرر داشته باشد تا فایده، این داستان به سادگی به اندازه کافی دقیق نیست و می‌تواند منجر به انجام آزمایش‌ها و درمان‌هایی برای برخی از مردان شود که به آن‌ها نیازی ندارند. شما بدن خود را بهتر می‌شناسید، بنابراین اگر شما متوجه هر گونه تغییر غیرعادی می‌شوید، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. همیشه این قضیه مربوط به سرطان نیست، اما اگر اینطور باشد، تشخیص زودتر به این معنی است که احتمال موفقیت درمان بیشتر است."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه