تاریخ انتشار: یکشنبه 19 فروردین 1403
اولین بیو ایمپلنت قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف
یادداشت

  اولین بیو ایمپلنت قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف

کارآزمایی بالینی اولین بیو ایمپلنت قلبی برای درمان انفارکتوس میوکارد با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف با موفقیت انجام شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نتایج یک مطالعه پیشگامانه که در مجله eBioMedicine منتشر شده است، از ایمنی زیستی ایمپلنت‌هایی به نام PeriCord حمایت می‌کند که از سلول‌های بنیادی بندناف و پریکارد از یک اهداکننده بافت ساخته شده است که به بازسازی و عروقی شدن ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. این مطالعه هفت مداخله این جراحی مهندسی بافت پیشگام را در طول سه سال تحت نظارت قرار داده است و به زیست سازگاری عالی و عدم رد در بیماران اشاره کرده است. این درمان توسط گروه تحقیقاتی ICREC (نارسایی قلبی و بازسازی قلبی) در مؤسسه تحقیقاتی تریاس پوجول آلمان (IGTP) و بانک د سانگ ای تیکسیتز (BST) توسعه یافته است. PeriCord دارای خواص ضد التهابی است و راه را برای ایجاد سایر داروها برای شرایط فراتر از قلب باز می‌کند.

درباره مطالعه

نتایج امیدوارکننده به‌دست‌آمده در یک کارآزمایی بالینی با یک داروی پیشگام در درمان پیشرفته به نام PeriCord که هدف آن ترمیم قلب بیمارانی است که دچار حمله قلبی شده‌اند، امکان‌پذیری درمان‌های جدید مبتنی بر کاربرد سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت را در بازسازی بافت‌های آسیب دیده تأیید می‌کند.  این داروی جدید که از سلول‌های بنیادی بند ناف و پریکارد از اهداکنندگان بافت به دست می‌آید، اولین محصول مهندسی بافت در جهان است (نوعی درمان پیشرفته ترکیبی از سلول‌ها و بافت‌ها که در آزمایشگاه بهینه شده است). این دارو در بیمارانی که تحت بای پس عروق کرونر قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود و از این روش برای ترمیم اسکار در ناحیه قلب تحت تاثیر انفارکتوس استفاده می‌شود، که با قطع جریان خون توانایی ضربان را از دست داده است. اولین مداخله این درمان جدید تقریباً 4 سال پیش بود که حاصل همکاری بین ICREC در IGTP و BST بود. پس از موفقیت آن، مطالعه ای برای نشان دادن ایمنی بالینی آن آغاز شد. این مطالعه شامل 12 کاندید بای پس عروق کرونر، 7 مورد تحت درمان با بیو ایمپلنت و 5 بدون درمان، برای مقایسه نتایج بود.

نتایج  PeriCord 

دکتر آنتونی بایز، محقق ICREC و اولین نویسنده مقاله، با اشاره به PeriCord می‌گوید: " این کارآزمایی بالینی انسانی پیشگام پس از سال‌ها تحقیق در مهندسی بافت انجام می‌شود که نشان‌دهنده یک درمان بسیار نوآورانه و امیدوارکننده برای بیماران مبتلا به اسکار قلبی ناشی از حمله قلبی است. ". در حالی که مطالعه حاضر با هدف نشان دادن ایمنی این داروی جدید در زمینه انفارکتوس میوکارد انجام شده است، نتایج مثبت آن نشان داده است که PeriCord دارای خواص استثنایی دیگری است. ثابت شده است که دارویی با زیست سازگاری عالی است که خطر رد شدن را به شدت به حداقل می‌رساند و تحمل کامل بدن را تضمین می‌کند. علاوه بر این، دارای خواص ضد التهابی است و راه را برای کاربردهای گسترده تر در آسیب شناسی‌های مرتبط با التهاب هموار می‌کند. دکتر سرگی کوئرول، رئیس خدمات سلولی و درمان‌های پیشرفته در BST توضیح می‌دهد: " پتانسیل آن می‌تواند بسیار گسترده تر باشد؛ ما معتقدیم که می‌تواند ابزار ارزشمندی برای تعدیل فرآیندهای التهابی باشد."

بیماران شدید اما پایدار

بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند افرادی هستند که دچار حمله قلبی شده‌اند و کیفیت و امید به زندگی آن‌ها کاهش یافته است. بای پس گردش خون را در این ناحیه تضمین می‌کند و بیو ایمپلنت برای تحریک اسکار قدمی فراتر می‌گذارد و مکانیسم‌های سلولی درگیر در ترمیم بافت را آغاز می‌کند. کوئرول توضیح می‌دهد: " مواد داوطلبانه با منشاء انسانی، هم از نظر بافت پریکارد اهداکننده چند بافتی و هم از نظر سلول‌های بنیادی مزانشیمی از اهداکنندگان بندناف در هنگام تولد نوزاد استفاده می‌شود. بسیار خوشحال کننده است که فکر کنیم به لطف این و اهداکنندگان، ما ابزار درمانی جدیدی را ارائه می‌دهیم که می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد." PeriCord از غشایی تشکیل شده است که از پریکارد یک اهداکننده بافت می آید که BST آن را سلول زدایی و لیوفیلیز کرده است. سپس با این سلول‌های بنیادی بند ناف سلولی شده است. جراحان پس از حضور در اتاق عمل، بیو ایمپلنت تولید شده در آزمایشگاه را به ناحیه آسیب دیده قلب بیمار متصل می‌کنند. پس از یک سال، بافت کاشته شده می‌چسبد و کاملاً با ساختار قلب منطبق می‌شود و اسکار باقی مانده از حمله قلبی را می‌پوشاند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه