تاریخ انتشار: دوشنبه 08 مهر 1392
ارايه يك روش سلول درماني براي مبارزه با بيماري ديابت

  ارايه يك روش سلول درماني براي مبارزه با بيماري ديابت

محققان پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري در يك طرح تحقيقاتي و با استفاده از سلول درماني روشي را براي مبارزه با بيماري ديابت ارايه كردند .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دكتر محمد معصومي اظهار داشت: براساس نتايج يك مطالعه ، در شهر تهران از هر ۱۰۰۰ نفر ۳۰۰ نفر دچار اختلالات متابوليكي مربوط به گلوكز هستند. اين رقم دقيقا به معناي ابتلاي اين تعداد افراد به ديابت نيست بلكه نشان دهنده ميزان اختلال در گلوكز ترشح شده در بدن است ولي اين آمار يك زنگ خطر است. 
وي در مورد روش جديد محققان ايراني در مبارزه با بيماري ديابت گفت : اين روش با اتكا به توليد سلول هاي پرتوان القا شده توسط محققان پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري ارايه شده است .در اين روش از فيبوپلاست (بخشي از سلول بنيادي )افراد مبتلا به ديابت نوع يك و ۲ نمونه گيري و اين سلول ها به سلول هاي پرتوان تبديل مي شوند .از اين سلول ها مي توان سلول هاي ترشح كننده انسولين راتوليد كرد. 
معصومي خاطرنشان كرد: در اين روش از سلول هاي بنيادي جنيني استفاده نمي شود بلكه از فيتوپلاست ها استفاده مي شود . هم اكنون سلول هاي بنيادي پرتوان القا شده موش در اين پژوهشگاه توليد و به ثبت رسيده است. 
به گزارش ایرنا، وي افزود: همچنين بخشي از سلول هاي بنيادي پرتوان القا شده انساني نيز در مرحله توليد است. 
معصومي گفت: توليد فاكتور BFGF در كشور به عنوان سلول هاي بنيادي انساني مورد نياز نيز مرحله بعدي اين طرح خواهد بود. 
به گفته وي اين طرح از سال ۹۰ تا كنون در پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري آغاز شده و تا كنون هفت مقاله بين المللي نيز در اين زمينه منتشر شده است. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه