تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 مهر 1392
توسعه نقشه ژنتیکی برای بیماری های صعب العلاج

  توسعه نقشه ژنتیکی برای بیماری های صعب العلاج

دانشمندان دانشگاه شیکاگو از بیماری هایی با علل شناخته شده ژنتیکی برای انجام یکی از گران ترین آنالیزهای عوامل ژنتیکی که در بیماری های پیچیده وصعب العلاج نقش دارند استفاده کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedindia، امروزه این محققین یکی از گسترده ترین تجزیه و تحلیل ها تا به امروز را در مورد عوامل ژنتیکی که در بیماری های پیچیده نقش دارند انجام دادند که در آن از یک بیماری ژنتیکی با علل شناخته استفاده کردند تا راهنمای آن ها در این کار باشد.

آن ها با استفاده از پرونده بیش از 120میلیون بیمار و شناسایی روند وقوع این بیماری در بین صدها نفر، یک نقشه ژنتیکی منحصر به فرد خلق کردند که پتانسیل راهنمایی محققین و پزشکان در تشخیص و شناسایی فاکتورهای خطر است تا بتوانند زمانی درمان های لازم را علیه این بیماری های پیچیده انجام دهند.

دکتر Rzhetsky در این زمینه می گوید: ما برای اولین بار دریافته ایم که تقریبا هر بیماری پیچیده ژنتیکی دارای پیوستگی منحصر به فرد با بیماری های ساده ژنتیکی است. این مسئله لزوما بارکدهایی از لوکوس های ژنی خاص را به ما می دهد که به ما کمک می کند پیچیدگی های ژنتیکی بیماری های پیچیده را حل کنیم.

اغلب بیماری های انسانی پیچیده هستند و به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی ایجاد می شوند. از طرف دیگر طیفی از بیماری های مندلی مانند فیبروز کیستیک و کم خونی داسی شکل وجود دارند که به دلیل ناهنجاری ها به دلیل یک ژن اتفاق می افتند. برخی از اختلالات مندلی شناخته شده خطر ابتلا به بیماری های پیچیده تر را ایجاد می کنند اما وقوع هم زمان آن ها تاکنون در مقیاس کوچک اتفاق افتاده است.

به منظور تعیین  هر گونه ساختار ژنتیکی مشترک بین این دسته بندی از بیماری ها، Rzhesky و تیم خود با استفاده از الگوریتم محاسباتی به تجزیه و تحلیل بیش از 120 میلیون پرونده از بیمارستان های سراسر آمریکا و دانمارک پرداختند. آن ها روند  وقوع هر دو بیماری پیچیده و مندلی در یک بیمار را بررسی کردند و دریافتند که بیشتر از آن چه که انتظار داشتند بود. آن ها ارتباط بین 65 بیماری پیچیده که تقریبا همه سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند مانند آرتریت، افسردگی، سرطان ریه و 95 بیماری مندلی را مورد مطالعه قرار دادند.این مطالعه می تواند به عنوان گامی بلند در جهت یافتن راه حلی در  درمان انواع  بیماری ها  صعب العلاج  باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه