تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 مهر 1392
کشف دو ترکیب جدید جهت درمان فیبروز کیستیک

دانشمندان موفق به کشف دو ترکیب جدید شدند که قادر به برهم کنش با پروتئین جهش یافته delta-F508-CFTR در بیماری فیبروز کیستیک می باشد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpressفیبروز کیستیک یک اختلال ژنتیکی می باشد که در فرانسه درهر 4500 تولد یک نوزاد را مبتلا می کند. یک تیم تحقیقاتی دو ترکیب جدید را که در درمان بیماران با شایع ترین جهش ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد، کشف کردند. با آزمایشات انجام شده بر روی سلول های موش و انسان در محیط کشت، دانشمندان قادر به بررسی 200000 ترکیب شدند که دو ترکیب از بین آنها که به پروتئین جهش یافته اجازه بیان و عملکرد می دهد را انتخاب کردند.

فیبروز کیستیک یک اختلال ژنتیکی می باشد که اپیتلیال اندام های بیشماری به خصوص ریه ها، پانکراس و روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد. در ریه موجب هیدراتاسیون ناکافی اپیتلیال می گردد که موجب افزایش موکوس در برونش ها می شود. این بیماری توسط جهش هایی در ژن کد کننده پروتئینی به نام (CFTR (cystic fibrosis transmembrane conductance regulator بوجود می آید. این پروتئین که برای عبور آب از بین اپیتلیوم ضروری می باشد، یک کانال یونی است که اجازه عبور یون های کلراید را از غشای سلولی می دهد. تا به امروز در حدود 2000 جهش ژنی ایجاد کننده این بیماری مشخص شده است. اما 70 درصد موردهای فیبروز کیستیک مربوط به یک جهش واحد به نام F508 می باشد و این جهشی است که توسط این ترکیب جدید هدف قرار گرفته شده است.

دانشمندان با استفاده از روش های کامپیوتری 200000 ترکیب را بررسی کرده و بدنبال ترکیباتی هستند که با یک ناحیه خاصی از پروتئین غیر عادی برهم کنش دارند. آنها در حدود دوجین مولکول فعال را شناسایی کردند. سپس از این 12 ترکیب در کشت سلول های انسانی و آزمایشات in vivo بر روی موش ها استفاده کردند. آنها مشاهده کردند که از بین این ترکیبات، دو ترکیب به پروتئین delta-F508-CFTR جهش یافته اجازه عبور از غشا و انجام عملکرد خود را می دهد. نکته قابل توجه در این مطالعه این است که دانشمندان قادر به توضیح مکانیسم عمل این دو ترکیب نیز می باشند. مشکل اینجاست که این ترکیب توسط کراتین 8 تخریب و غیر عادی شده و موجب مهار رسیدن delta-F508-CFTR  به غشای سلولی می گردد. این ترکیب شناسایی شده برهم کنش بین کراتین 8 و delta-F508-CFTR  را مهار می کند. بنابراین این پروتئین می تواند مستقر شده و عملکرد خودش را به عنوان یک کانال یونی انجام دهد. دانشمندان برای هدف های درمانی، این دو ترکیب می توانند موجب افزایش فعالیت delta-F508-CFTR شوند. اکنون دانشمندان بدنبال فهم عملکرد این دو ترکیب در کاهش حساسیت به عفونت فیبروز کیستیک در مدل های موشی می باشند. همچنین آنها امید به شروع آزمایشات بالینی در بیماران فیبروز کیستیک در سال های آینده دارند.