تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1392
ارتباط ژنتیکی بین دیابت و بیماری های قلبی

  ارتباط ژنتیکی بین دیابت و بیماری های قلبی

محققین نشان دادند که در افراد مبتلا به دیابت، احتمال اریتمی قلبی هم افزایش می یابد که می تواند به دلیل اتصال پروتئین کیناز II وابسته به کلسیم/کالمودولین به N-استیل گلوکز آمین باشد که منجر به افزایش سمیت گلوکز می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین برای اولین بار مسیر بیولوژیکی را کشف کرده اند که زمانی که سطوح قند خون به صورت غیر طبیعی بالاست فعال است و موجب ضربان غیر طبیعی قلب می شود. شرایطی که تحت عنوان آریتمی قلبی شناخته می شود و با نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی قلبی مرتبط است.

این مطالعه نشان می دهد که دیابت یک خطر مشخص و مستقل برای بیماری قلبی است. این مطالعه می تواند استراتژی های درمانی را برای حفظ سلامت قلبی افراد مبتلا به دیابت ارائه دهد. اگرچه بیماری های قلبی امری رایج در میان جمعیت های امروزی است اما در افراد مبتلا به دیابت این احتمال چهار برابر افزایش می یابد. مطالعه نشان می دهد که 65 درصد مبتلایان به دیابت به دلیل بیماری های قلبی یا حمله قلبی می میرند.

از مطالعات متوالی صورت گرفته محققین دریافتند که در افراد با سطوح قند خون متوسط به بالا، یک مولکول قند N- استیل گلوکزآمین در ماهیچه های قلبی به جایگاه خاصی در پروتئین کیناز II وابسته به کلسیم/کالمودولین متصل می شود. پروتئین کیناز II وابسته به کلسیم/کالمودولین نقش مهمی در تنظیم سطوح طبیعی کلسیم، فعالیت پمپی و الکتریکی قلب  ایفا می کند. اتصال مذکور موجب اختلال در مسیر سیگنالینگ مرتبط با  کلسیم می شود. می توان با مهار کردن پروتئین کیناز II وابسته به کلسیم/کالمودولین یا جلوگیری از اتصال آن به N- استیل گلوکزآمین، آریتمی قلبی را مهار کرد.

از آن جایی که N- استیل گلوکزآمین از گلوکز ساخته می شود و به عنوان یک سنسور تغذیه ای عمده در تنظیم اکثر فعالیت های سلولی عمل می کند، بنابراین به نظر می رسد چسبیدن این قند به پروتئین ها می تواند منجر به یک مکانیزم مولکولی ایجاد سمیت گلوکزی در دیابت شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه