تاریخ انتشار: یکشنبه 11 دی 1390
نقش موثر رژیم غذایی  در پیشگیری از زوال مغز

  نقش موثر رژیم غذایی در پیشگیری از زوال مغز

افرادی که در رژیم غذایی خود از میزان بالای برخی ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3  استفاده می کنند کمتر به انقباض مغز مرتبط با بیماری آلزایمر دچار می شوند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، براساس مطالعه جدید منتشر شده در مجله Neurology ، افرادی که در رژیم غذایی خود از میزان بالای اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین C ، D ، E و ویتامین های گروه B  برخوردار بودند نمره بالاتری در آزمون تفکر ذهنی نسبت به افراد با رژیم غذایی کم از نظر مواد مغذی بدست آوردند.
این اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D در درجه اول در ماهی یافت می شود. ویتامین های B و C و E آنتی اکسیدان هایی هستند که عمدتا در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.
یکی دیگر از یافته های این مطالعه نشان داد که افراد دارای رژیم غذایی با چربی های ترانس بالا  بیشتراحتمال دارد دچار انقباض مغز و نمرات پایین ترآزمون تفکروحافظه نسبت به افراد با رژیم غذایی چربی ترانس پایین شوند.
چربی های ترانس عمدتا در مواد غذایی بسته بندی شده ، آماده ، سرخ شده ، منجمد وغذاهای پخته شده و مارگارین یافت می شوند.
این مطالعه شامل 104 نفر با سن متوسط  87 سال و خطربسیار کم ابتلا به مشکلات حافظه و تفکر بود. آزمایش خون برای تعیین سطح مواد مغذی مختلف موجود در خون هر یک از شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفت. ازهمه شرکت کنندگان نیز تست های حافظه و مهارت های تفکر گرفته شد. مجموعا 42 نفر از شرکت کنندگان اسکن های MRI برای اندازه گیری حجم مغزشان داشتند.
به طور کلی ، شرکت کنندگان وضعیت تغذیه ای خوبی داشتند اما 7 درصد کمبود ویتامین B12 و 25 درصد کمبود ویتامین D داشتند.
نویسنده مطالعه  Gene Bowman از دانشگاه پرتلند و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا گفت که بیومارکرهای مواد مغذی در خون، مقدار قابل توجهی از تغییرات در حجم مغز و نمرات تفکر و حافظه را به خود اختصاص دادند.
برای نمرات تفکر و حافظه ، بیومارکرها مواد مغذی 17 درصد وعوامل دیگری مانند سن ، تعداد سال های تحصیل و فشار خون بالا 46 درصد از تنوع در نمرات را به خود اختصاص دادند. برای حجم مغزنیز نقش بیومارکرها مواد مغذی درتنوع 37 درصد بود.
Bowman گفت : "این نتایج نیاز به تایید دارد ، اما یقینا این بسیار هیجان انگیز است که فکر کنیم مردم به طور بالقوه می توانند از زوال مغز خود با  تنظیم رژیم غذایی جلوگیری کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه