تاریخ انتشار: یکشنبه 14 مهر 1392
سلول های بنیادی با ساختن یک پل زیستی به ترمیم آسیب های ترومایی مغزی کمک می کنند

  سلول های بنیادی با ساختن یک پل زیستی به ترمیم آسیب های ترومایی مغزی کمک می کنند

تزریق سلول های بنیادی به ناحیه آسیب دیده مغز بدنبال تروما، موجب بهبود حرکت و عملکرد مغز می شود، ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد و در این میان یک جریان از سلول های مهاجر از ناحیه ساب ونتریکولار مغز مانند یک پل زیستی به ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از rdmag، محققین دانشگاه فلوریدای جنوبی دیدگاه جدیدی را ارائه داده اند که چگونه ممکن است سلول های بنیادی به ترمیم مغز بدنبال یک تروما کمک کنند. آن ها با استفاده از یکسری از مطالعات گزارش داده اند که سلول های بنیادی پیوند شده به نظر می رسد یک پل زیستی ایجاد می کنند که مناطق سالم مغز را که در آن ها سلول های بنیادی عصبی ایجاد می شوند به نواحی آسیب دیده مرتبط می کند.

سلول های بنیادی به عنوان سیگنال های مهاجرتی برای سلول های نوروژنیک خود مغز عمل می کنند، و  خروج این سلول های میزبان تازه شکل گرفته از نیچ نوروژنیک شان به بافت آسیب دیده مغزی را هدایت می کنند. اخیرا FDA با مطالعات بالینی محدود با استفاده از پیوند سلول های SB632 در بیماران با آسیب مغزی ترومایی موافقت کرده است.

امروزه دو دیدگاه در مورد چگونگی عملکرد سلول های بنیادی در درمان آسیب های مغزی وجود دارد. یک دیدگاه عقیده دارد که سلول های بنیادی پیوند شده به مغز مستقیما جایگزین سلول های مرده یا در حال مرگ می شوند. و دیدگاه دیگر بر این باور است که سلول های بنیادی پیوند شده فاکتورهای رشدی ترشح می کنند که به طور غیر مستقیم بافت های آسیب دیده را نجات می دهد.

اما محققین USF دیدگاه سومی را نیز ارائه داده اند:

این محققین به صورت تصادفی رت هایی با آسیب ترومای مغزی و اختلالات نورولوژیک ثابت شده را به درون یکی از دو گروه قرار دادند.

یک گروه پیوندهایی از سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان (SB632) را دریافت کردند که به ناحیه آسیب دیده مغزی به دلیل تروما پیوند شدند. در گروه دیگر به عنوان کنترل رت ها به طور مشابه فقط محلول به مغزشان تزریق شد که فاقد سلول های بنیادی بود. بعد از سه ماه گروه تیمارشده با سلول های بنیادی به طور معناداری از نظر حرکتی و عملکرد نورولوژیک بهبود نشان داد و آسیب مغزی در آن ها در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت.

هم چنین بعد از سه ماه بعد از ایجاد آسیب مغزی ترومایی،  در مغزهایی که به آن ها سلول بنیادی تزریق شده بود به میزان وسیعی تکثیر سلولی و تمایز سلول های بنیادی به سلول های شبه نورونی در ناحیه آسیب دیده در آن ها صورت گرفت. که این همراه با یک جریان از سلول های مهاجر از ناحیه ساب ونتریکولار آسیب ندیده مغز به جایگاه آسیب دیده مغزی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه