تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1392
حذف ژن ضد پیری عامل مؤثر در تخریب ماکولا

  حذف ژن ضد پیری عامل مؤثر در تخریب ماکولا

حذف ژن ضد پیری Kolotho موجب القای تخریب ماکولای وابسته به ژن می شود که یکی از دلایل اصلی کوری درافراد سالخورده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress یک تیم تحقیقاتی گزارش کردند که حذف ژن ضد پیری موجب القای تخریب شبکیه در موش می شود که ممکن است در تخریب ماکولای وابسته به ژن که یکی از دلایل اصلی کوری درافراد سالخورده می باشد، دخیل باشد. دانشمندان نقش کلیدی ژن مهارکننده پیری به نام Klotho را در حفظ شبکیه انسان و موش کشف کردند. آنها بیان کردند که حذف بیان Kolotho منجر به مشاهده علائم هر دو نوع تخریب ماکولا-مرطوب و خشک- در انسان گردید.
 
Kolotho هورمونی است که توسط برخی اندام ها و بافت ها سنتز و ترشح می شود و خصوصیات ضد پیری دارد. در حدود 15 سال پیش دانشمندان ژاپنی گزارش کردند که جهش در Kolotho موجب کوتاه شدن عمر موش ها از 2 سال به 2 ماه می شود و افزایش بیان آن موجب افزایش طول عمر موش ها گردید. دانشمندان به 4 عملکرد اصلی  Kolotho  درشبکیه انسان پی بردند که موجب ایجاد این عقیده شد که این ژن برای صحت عملکرد این بافت حساس به نور ضروری می باشد. این ژن موجب افزایش فعالیت ژن های سنتز کننده رنگدانه های بینایی جذب کننده نور در سلول های شبکیه می شود. همچنین این ژن موجب افزایش بیان ژن هایی می شود که درمقابل استرس های اکسیداتیو آسیب رسان به شبکیه حفاظت می کنند. Kolotho فاکتور رشد اندوتلیال رگی را مهار کرده و بنابراین در مهار رشد رگ های خونی در چشم نقش مهمی را بازی می کنند که دلیل اصلی تخریب ماکولای مرطوب می باشد. این ژن همچنین فاگوسیتوز بخش خارجی فتورسپتورها را در شبکیه تنظیم می کند. این فرآیند اجازه باززایی فتورسپتورها را می دهد و اگر این عملکرد حذف گردد، فتورسپتورها تخریب شده و موجب کوری می شوند. به گفته دکتر Golestaneh ، Kolotho می تواند هدف درمانی تخریب ماکولای وابسته به ژن باشد. روش ژن درمانی و سلول درمانی قادر به القای بیان جدیدی از Kolotho در شبکیه پیرمی تواند باشد. اما قبل از استفاده از این روش ها باید ارتباط بین کاهش بیان Kolotho با تخریب عملکرد ماکولا در انسان مورد بررسی قرار گیرد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 06 آبان,1392

لیلا عرب

سئوال: من چهار سال است که دچار بیماری ماکولای مرطوب شده ام و در حال حاضر 54 سال دارم و دراین مدت یکبار لیزر درمانی و یکبار نیز تزریق اواسین به هردو چشم داشته ام رشد عروق متوقف شده است آیا می توان به طریقی کاهش وضوح تصویر بوجود آمده را جبران کرد ؟

پاسخ:پاسخ به سئوال شما باید با بررسی های لازم توسط متخصص چشم می باشد ودر حیطه این سایت نمی باشد.

شنبه, 04 آبان,1392

ابوالحسن

من چهار سال است که دچار بیماری ماکولای مرطوب شده ام و در حال حاضر 54 سال دارم و دراین مدت یکبار لیزر درمانی و یکبار نیز تزریق اواسین به هردو چشم داشته ام رشد عروق متوقف شده است آیا می توان به طریقی کاهش وضوح تصویر بوجود آمده را جبران کرد ؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه