تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1392
 تکنیک جدید استفاده از سلول های بنیادی در پیوند پانکراس و کبد

  تکنیک جدید استفاده از سلول های بنیادی در پیوند پانکراس و کبد

دانشمندان با دستکاری های ژنی توانستند جمعیت خالصی از سلول های بنیادی لوله گوارش قدامی را تولید کنند که در درمان بیماری های کبد و پانکراس مفید می باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Foxnews محققان دانشگاه کمبریج روش جدیدی را برای تولید سلول های بنیادی از کبد و پانکراس انسان که جهت روش های درمانی پیوند در آینده مفید می باشد، کشف کردند. این روش جدید شامل تغییر مسیرهای پیام رسانی سلول های خاص لوله گوارش انسان- قسمت بالایی معده ای روده ای- می باشد. در طی این دستکاری، دانشمندان قادربه توقف کامل تکوین سلول ها و القای حالت خود تجدیدی مداوم سلول ها می باشند.

این سلول های بنیادی لوله گوارش سپس می توانند تکثیر یافته و به سلول های کبد و پانکراس تبدیل شوند. این سلول ها به طور مؤثر می توانند در درمان اندام ها و بافت های آسیب دیده مانند بیماری های متابولیک کبدی و دیابت نوع 1 استفاده شوند. یک مشکل عدم تکثیر جمعیت سلول هایی است که می توانند در درمان پیوند مورد استفاده قرار گیرند. به گفته دکتر  Hannan با کشف تکنیک جدیدی که اجازه دستیابی به جمعیت سلول ها را می دهد، می توان به انواع سلولی مناسب دست یافت و آنها را جهت تمایز به سلول های پانکراس و کبد گسترش داد. امروزه، اکثر سلول های بنیادی به عنوان سلول های بنیادی پرتوان(hPSCs) می باشند. این سلول ها پتانسیل تمایز به تمامی اجزای سه لایه جنینی انسان را دارند. جهت تمایز به کبد و پانکراس این سلول ها باید تنها به لایه آندودرم تمایز یابند. اما از آنجاییکه  hPSCs تنوعات زیادی در چگونگی اشتقاق و انواع سلول هایی که ایجاد می کنند دارند، کشت سلول های آنها با انواع سلول های دیگر آلوده می شود و این جمعیت را غیر قابل استفاده برای تمایز می کند. برای حل این مشکل دانشمندان بررسی کردند که کدام سلول ها به طور خاص به لوله گوارش قدامی تبدیل می شوند. به گفته دکتر Hannan تمامی سلول ها در طی تکوین به سمت لوله گوارش قدامی تمایز می یابند. بسیاری از دانشمندان لوله گوارش قدامی را ایجاد کردند ولی مشکل اصلی در این مسیر جداسازی آنها می باشد که در این مطالعه تکنیکی طبیعی جهت شناسایی مسیرهای تکوینی این سلول ها کشف شد. دکتر Hannan و تیم تحقیقاتیش جهت محدود کردن  تمایز به لوله گوارش قدامی، یک گروه خاص ژنی در سلول ها را شناسایی کردند. زمانی که سلول های بنیادی را تحت این شرایط قرار دادند، رشد سلول های غیرآندودرمی متوقف شد، در حالی که سلول های آندودرمی تکثیر یافتند. نتایج حاصل از این دستکاری های ژنی بدست آمدن جمعیت خالص تری از سلول های بنیادی لوله گوارش انسانی می باشد که توانایی خودتجدیدشوندگی و تمایز به هر سلولی از لوله گوارش قدامی را دارند. این سلول ها پتانسیل درمان انواع زیادی از بیماری ها مانند دیابت نوع 1، بیماری های متابولیک کبدی و پیوند کبد و پانکراس را دارند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه