تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1392
۱۰درصد کودکان کشور به آسم مبتلا هستند
قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری:

  ۱۰درصد کودکان کشور به آسم مبتلا هستند

قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری گفت: 10 درصد از کودکان زیر 14 سال در کشور آسم دارند که این در افراد بالغ 5 تا 6 درصد است همچنین 17 هزار بیمار مسلول در کشور داریم که 70 درصد آنها شناسایی شده‌اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، محمدرضا مسجدی صبح امروز در کنگره بین‌المللی بیماری‌‌های ریوی گفت: در سطح جهانی از سوی سازمان جهانی بهداشت 4 بیماری به عنوان عامل مرگ و میر اعلام شده‌اند. این بیماری‌ها شامل قلبی و عروقی، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت هستند که چهار عامل خطر تغذیه نامناسب، عدم کنترل چاقی، ورزش نکردن و مصرف دخانیات برای آنها عنوان شده است.
 
وی ادامه داد: مهمترین عامل بروز بسیاری از این بیماری ها و حداقل عامل 24 نوع سرطان مصرف دخانیات اعلام شده است.
 
مسجدی در مورد بیماری مزمن تنفسی ادامه داد: 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به آسم هستند که 200 میلیون نفر از آنها به بیماری مزمن تنفسی مبتلا هستند که با احتساب بیماران مبتلا به آلرژی می‌توان گفت: یک میلیارد نفر در دنیا از مشکلات تنفسی رنج می‌برند.
 
قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این وضعیت در کشور ما به گونه‌ دیگری است. 10 درصد از کودکان زیر 14 سال در کشور آسم دارند که این در بالغان 5 تا 6 درصد است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم در کشور طرح بررسی این بیماری را در 22 منطقه تهران انجام داده‌ایم که هفته آینده نتایج آن اعلام می‌شود و پس از تایید وزارت بهداشت در کل کشور اجرایی خواهد شد.
 
قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری گفت: دو نوع بیماری آسم وجود دارد که نوع معمولی آن با داروهای معمولی درمان می‌شود اما در مورد آسم COPD که در افرادی که سال‌های متمادی حدود 30 تا 40 سال سیگار مصرف کرده‌اند بروز می‌کند که درمان آنها بسیار سخت است.
 
مسجدی افزود: کشورهای در حال توسعه تا دو دهه آینده با سونامی بیماری مزمن تنفسی روبرو می‌شود و بی‌توجهی به مصرف دخانیات در جوانان و نوجوانان 12 ساله می‌تواند به تشدید این بیماری دامن بزند. که باید در این زمینه پیشگیری لازم را انجام داد.
 
وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سل در کشور شیوع 22 در 100 هزار نفر اعلام شده که 17 هزار بیمار مسلول در کشور داریم که 70 درصد آنها شناسایی شده‌اند و در سیستم ثبت می‌شوند و سایر بیماران شناسایی شده اما وارد سیستم نمی‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه تشخیص و درمان سل در کشور رایگان است، در مورد علایم بیماری سل گفت: افرادی که بیش از دو هفته سرفه مداوم داشته باشند که گاهی با تب، خلط، خون، عرق‌کردن و بی‌اشتهایی همراه شود باید به پزشک مراجعه کنند.
 
به گزارش فارس وی افزود: 95 تا 98 درصد بیماران مسلول بعد از طی دوره درمان 6 ماهه بهبود می‌یابند اما در مورد سل مقاوم به درمان این گونه نیست و دوره درمان تا دو سال افزایش می‌یابد و به دهها میلیون تومان هزینه منجر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه سل مقاوم به درمان به دلیل بد‌ درمانی اتفاق می‌افتد افزود: کشور آذربایجان بالاترین سل مقاوم به درمان را دارد و کشور ما بیشتر وارد‌کننده این بیماری است.
 
مسجدی افزود: کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و آذربایجان که کشورهای همسایه ایران هستند. جزء کشورهایی هستند که بیماری سل مقاوم به درمان در آنها شایع است بنابراین مراجعت به ایران برای درمان، باعث افزایش احتمال شیوع در کشور می‌شود.
 
قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: بیماری سل به دلیل اینکه 80 درصد ریه را گرفتار می‌کند و محل اصلی انتشار بیماری در ریه است بسیار اهمیت می‌یابد و از راه عطسه و سرفه‌کردن این بیماری منتقل می‌شود. بنابراین باید افراد مبتلا سریع شناسایی شوند.
 
مسجدی با بیان اینکه امکانات آزمایشگاهی برای تشخیص سل در کشور فراهم است گفت: باید این بیماران هر کشوری شناسایی شوند در برخی جاها بیماران بیش از یک سال با علائم این بیماری در مطب‌ها می‌ شوند تا بیماریشان تشخیص داده شود.
 
مسجدی گفت: چندین دوره آموزشی برای پزشکان افغانستان با همکاری کشور ژاپن برگزار کردیم با این وجود باید گفت 30 درصد بیماران بستری شده در بیمارستان مسیح دانشوری غیرایرانی‌ هستند که به راحتی می‌توانند بیماری سل را منتشر کنند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه