دکتر کاظمی آشتیانی، رویان، 14 دی ماه
تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 دی 1390
14 دی ماه، رويش دوباره خاطره پايه‌گذار رویان

  14 دی ماه، رويش دوباره خاطره پايه‌گذار رویان

چهاردهم دي ماه، بار ديگر خاطره تلاش دانشمند جهادگر دکتر سعيد کاظمي آشتياني و رويش مبارک انقلاب اسلامي را براي کساني که پاي در راه بي‌پايان علم و جهاد علمي گذارده‌اند، زنده مي‌کند.

امتیاز: Article Rating

جهادگر فقيد دکتر سعيد کاظمي آشتياني اول فروردين سال 1340 در تهران چشم به جهان گشود و پس از دوران متوسطه در رشته فيزيوتراپي، وارد دانشگاه علوم پزشکي ايران شد و در همين رشته و در همين دانشگاه موفق به گرفتن مدرک کارشناسي ارشد شد.

دکتر کاظمي در ادامه تحصيل خود، موفق به گرفتن مدرک دکترا در رشته علوم تشريحي از دانشگاه تربيت مدرس در تاريخ 24 اسفند 76 شد. وي در 10 آبان سال 1363 همزمان با گذراندن دوران دانشجويي وارد جهاد دانشگاهي شد و در سي‌ام آبان سال 1371 با حکم رئيس وقت جهاد دانشگاهي‏، به عنوان رئيس جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشکي ايران منصوب شد.

مرحوم کاظمي آشتياني در سال 1376 در حکمي از سوي رئيس جهاد دانشگاهي همزمان با مسئوليت واحد علوم پزشکي ايران به عنوان مشاور رئيس جهاد دانشگاهي منصوب شد. دکتر کاظمي پس از پيگيري و تلاش فراوان درباره راه‌اندازي مؤسسه رويان‏، سرانجام موفق به راه‌اندازي اين مرکز شد و در بيست و سوم آبان سال 1377 با حکم دکتر علي منتظري رئيس جهاد دانشگاهي و با حفظ سمت به عنوان رئيس پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي منصوب شد.

وي تا زمان مرگ خود مسئوليت رياست بر پژوهشکده رويان را بر عهده داشت و مهمترين فعاليتش در زمينه توليد‏، تکثير و انجماد سلول‌هاي بنيادي جنيني بود.

از جمله تلاش‌هاي دکتر کاظمي، مي‌توان به راه‌اندازي و برگزاري شش دوره جشنواره بين‌المللي رويان‏، توسعه تحقيقات در زمينه باروري و ناباروري، شبيه‌سازي، برگزاري دو دوره جشنواره آسيايي «بهداشت خانواده» و ده‌ها فعاليت ارزنده علمي ديگر را نام برد.

زنده ياد دکتر کاظمي از سال 1371 تا 1384 عضويت شوراي علمي جهاد دانشگاهي را بر عهده داشته است. وي در سال 83 به دليل تلاش‌هاي فراوان ايشان در زمينه تحقيقات سلول‌هاي بنيادي جنيني به عنوان يکي از چهره‌هاي ماندگار کشور معرفي شد و در سال 84 نيز در يازدهمين جشنواره تحقيقات علوم پزشکي رازي از رئيس‌جمهور تنديس رازي را دريافت کرد.

جهادگر فقيد دکتر سعيد کاظمي آشتياني در سال‌هاي حضور پربار خود به عنوان رئيس جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه علوم پزشکي ايران و پژوهشکده رويان، نقش راهبردي در هدايت تحقيقات ساخت سلول‌هاي بنيادين، شبيه‌سازي و درمان ناباروي داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام تسليت دکتر کاظمي آشتياني، کاظمي را از «فرزندان صالح انقلاب و از رويش‌هاي مبارکي» خوانده‌اند که عمر خود را در راه رشد و اعتلاي کشور و پژوهشکده رويان صرف کرده است.

همچنين دکتر محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور نيز در پيام تسليت دکتر کاظمي آشتياني وي را مظهر «توانستن» و «شدن» برشمرد و افزود: مرحوم دکتر کاظمي، الگوي دانشجويان و جوانان دانشگاهي خواهد ماند تا نشان دهند، با ايمان و باور ديني، مي‌توان به قله‌هاي بلند استقلال و عزت رسيد.

 

رئيس جهاد دانشگاهي يادآور شده بود: در بسياري از مجامع علمي و تحقيقات دنيا مراسم آغازين به نام يکي از بنيانگذاران آن مقوله علمي سخنراني مي‌شود که از اين پس اين رسم در اين جشنواره راه‌اندازي مي‌شود.

وي با گراميداشت ياد دکتر کاظمي خاطرنشان کرده بود: تصور نبودن اين جهادگر محقق براي هيچ کس قابل تصور نبود. جهادگران و محققان کشور در ادامه راه دکتر کاظمي و به بار نشستن تحقيقات وي پيمان بسته‌اند.

پس از آن در تاريخ هفتم مرداد ماه سال 85 چگونگي اعطاي جايزه علمي دکتر کاظمي را به تصويب رساند. شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پاس زحمات گرانقدر و موفقيت‌هاي بزرگ دانشمند فرهيخته دکتر سعيد کاظمي آشتياني و براي تکريم مقام علم و دانش اعطاي جايزه علمي دکتر کاظمي را تصويب کرد.

اين جايزه در رشته زيست‌شناسي، به ويژه در زمينه فعاليت‌هاي پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي اختصاص يافته و هيأت امناي جهاد دانشگاهي مأمور تهيه و تنظيم آيين‌نامه اجرايي اعطاي جايزه مذکور شده است.

مرحوم دکتر كاظمي، از چهره‌هاي برتر علمي کشور بود که دستيابي نظام جمهوري اسلامي ايران به دانش و فناوري سلول‌هاي بنيادي، مرهون ايمان، همت و پشتکار اين جهادگر دانشگاهي است.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه جايزه علمي بين‌المللي دکتر کاظمي را مصوبه‌اي غرور انگيز در ياد دکتر کاظمي دانست و اضافه کرده است: بي‌ترديد تصويب مصوبه به ياد ماندني و غرورانگيز جايزه علمي بين‌المللي دکتر کاظمي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي که به طور همه جانبه مورد تأکيد و تأييد مقام معظم رهبري نيز بوده است مي‌تواند، مبين مراتب قدرداني و سپاس بي‌پايان اين شورا از آن فقيد سعيد باشد.

در بيانيه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمده است: به راستي، دکتر کاظمي آشتياني در مقام دانشمندي مؤمن، متعهد، دلسوز و توانا بي‌هيچ انتظار و چشمداشتي، همواره با عزم و اراده‌اي قوي و استوار که بي‌شک، ريشه در ايمان و عشق بي‌پايان او به خدمت به وطن و دلبستگي او به پيشرفت و توسعه جامعه اسلامي داشت، مي‌کوشيد دين خود را نسبت به پيشرفت اسلام عزيز در حد اکمل و احسن ادا کند و به رسالت انساني و اجتماعي خويش وفادار بماند و چه زيبا هم توانست در پرتو فعاليت‌هاي عظيم و گسترده، افتخارات بزرگ و فراموش نشدني را در عرصه‌هاي نوين علمي رقم زند و ياد و نام نيک از خود در دل‌هاي شيفته به يادگار گذارد.

همچنين رئيس وقت جهاد دانشگاهي نيز در افتتاحيه هفتمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان از اعطاي جايزه ويژه دکتر کاظمي آشتياني به پژوهشگر برگزيده فناوري زيستي خبر داد.

دکتر علي منتظري يادآور شده بود: اين جايزه با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به يک پژوهشگر ايراني يا خارجي با يک تحقيق که داراي ويژگي منحصر به فرد باشد اهدا مي‌شود. تداوم راه دکتر آشتياني علاوه بر خرسندي وي حضور دانشمندان بزرگي را در کشور فراهم مي‌کند تا براي اعتلاي علمي کشور گام‌هاي مؤثري برداريم.

مراسم يادبود ششمین سالگرد اين دانشمند جهادگر، جمعه صبح  16 دی ماه،  در قطعه شانزده بهشت زهرا و با حضور خانواده و همکاران وي در جهاد دانشگاهي بر سر مزار وي برگزار خواهد شد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه