تاریخ انتشار: یکشنبه 21 مهر 1392
شناسایی سلول های پیش ساز سرطان کبد پیش از تشکیل تومور

  شناسایی سلول های پیش ساز سرطان کبد پیش از تشکیل تومور

محققین با استفاده از بیومارکرها موفق به شناخت سلول های پیش ساز تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار در آسیب های کبدی و سیروز کبدی شده اند که می توانند منجر به سرطان کبد شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه کالیفرنیا برای اولین بار سلول های پیش ساز را شناسایی و جداسازی کرده اند که تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار را ایجاد می کنند. این محققین توانسته اند روشی را کشف کنند که این سلول ها را قبل از اینکه تومور حادی ایجاد کنند شناسایی و جداسازی کنند.

 محققین دریافته اند که این سلول های پیش ساز تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار درون دیسپلازی ها یا آسیب های غیر طبیعی که اغلب درون کبدهای سیروزی یا آسیب دیده اتفاق می افتند، به وجود می آیند. آسیب های کبدی می تواند در نتیجه عفونت های ویروسی مانند هپاتیت یا استفاده بیش از حد از الکل ایجاد شود.

این محققین نشان داده اند که سلول های پیش ساز تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار احتمالا از این دیسپلازی ها مشتق می شوند و می توانند منجر به تومورهای بدخیم شوند و مطالعات بیشتر نشان داده است که بدخیمی بیشتر این سلول های پیش ساز تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار به سرطان کبد به ریزمحیط احاطه کننده آن بستگی دارد.

این محققین موفق به شناسایی سلول های پیش ساز تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار با استفاده از چندین بیومارکر شده اند که آن ها را از سلول های طبیعی متمایز می کند. آن ها هم چنین مسیرهای سیگنالینگی را فعال می کنند که برای فعال سازی پتانسیل بدخیمی سلول های پیش ساز تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار حیاتی است.

سالانه بیش از 21600 آمریکایی به دلیل لبتلا به سرطان کبد می میرند که سالانه این میزان افزایش هم پیدا می کند و به نظر می رسد تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار عامل اصلی این سرطان ها است.

تومورهای بدخیم کارسینومای هپاتوسلولار مشکل ساز است زیرا به آرامی تکوین می یابد و به ندرت علایم اولیه ای را نشان می دهد و زمانی که شناسایی می شود در یک مرحله پیشرفته و زمانی است که نمی توان درمان موثری را انجام داد.

دستاوردهای این مطالعه می تواند این گونه تعبیر شود که می توان سرطان کبدی را در مراحل اولیه شناسایی کرد و درمانی مناسب برای آن پیدا نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه