تاریخ انتشار: دوشنبه 22 مهر 1392
دو مدل بیماری پارکینسون شناسایی شد

دانشمندان موفق به کشف تجمعات پروتئینی به نام alpha-synuclein در بین نورون های مغزی شدند که در ایجاد انواع متفاوت بیماری پارکینسون نقش مهمی را بازی می کند.
به گزارش بیان به نقل از sciencedaily چراعلائم بیماری پارکینسون از بیماری به بیمار دیگر متفاوت می باشد؟ بیماری پارکینسون توسط پروتئینی به نام alpha-synuclein که با ایجاد توده هایی در بین نورون ها موجب مرگ آنها می شود، بوجود می آید. محققین بدنبال بررسی و تولید دو نوع متفاوت تجمعات پروتئین alpha-synuclein می باشند. یکی از این انواع بسیار توکسیک می باشد و توانایی بیشتری در تهاجم به نورون ها دارد. پروفایل انباشتگی پروتئین alpha-synuclein از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. این نتایج کمکی به فهم بهتر و پیشرفت درمان بیماری پارکینسون می کند.

پارکینسون دومین بیماری رایج وابسته به تخریب نورون ها بعد از آلزیمر می باشد و در حدود 150000 نفر در فرانسه مبتلا به این بیماری می باشند. علایم این بیماری از حرکات غیر قابل کنترل (در 60 درصد بیماران)  و افسردگی و اختلالات رفتاری و حرکتی متفاوت می باشد. این علایم متفاوت پارکینسون به انواع متفاوت بیماری اشاره دارد. این شرایط بدلیل تجمعات رسوبات فیبریلی از alpha-synuclein می باشد. این پروتئین به طور طبیعی در اتصالات نورونی فراوان می باشد. این تجمعات غیر عادی در بین نورون ها پراکنده می باشند. زمانی که این تجمعات به یک نورون جدید هجوم می آورند، آنها قادر به فراخوانی alpha-synuclein نرمال و اضافه شدن به رسوبات را دارند. به همین دلیل دانشمندان،پروتئین تجمعات را یک پروتئین عفونی یا یک پریون معرفی می کنند که توسط فرآیند آپوپتوز پایان می پذیرند.

دو نوع تجمع دیده شده است که در چگونگی انباشتگی پروتئین ها متفاوت می باشند. نوع اول شبیه اسپاگتی و نوع دوم بلند تر و پهن تر شبیه پاستای لینگوئینی می باشد. توانایی نوع اول در اتصال و نفوذ به سلول ها بیشتر از نوع دوم می باشد. نوع اول نیز بسیار سمی تر بوده و به سرعت سلول های آلوده را می کشد. این نوع قادر به حفظ مکانیسم مسئول حذف سلولی می باشد، در حالی که نوع دوم یک گستردگی خاصی است که توسط سلول کنترل می گردد.

دانشمندان بیان کردند که حضور حداقل دو نوع از تجمعات alpha-synuclein توضیح می دهد که چرا انواع مختلفی از بیماری پارکینسون وجود دارد. بررسی خصوصیات ساختاری این تجمعات کمک مؤثری به استراتژی های درمانی هر یک از انواع این بیماری خواهد کرد.