تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 مهر 1392
فناوري مهندسي بافت در ايران بومي شد
عضو انجمن راينولوژي :

  فناوري مهندسي بافت در ايران بومي شد

عضو انجمن راينولوژي ايران گفت: دانش و فناوري مهندسي بافت براي ساخت بافت هاي از دست رفته بدن در كشور بومي سازي شده و اكنون در زمينه ساخت غضروف و استخوان به ويژه در ناحيه بيني به مرحله باليني رسيده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دكتر نويد احمدي روزبهاني  اظهار داشت: تمام بافت هاي بدن را مي توان به صورت بالقوه با استفاده از فناوري مهندسي بافت ساخت. اكنون فعاليت هاي زيادي در اين زمينه در حال انجام است كه برخي از اين فعاليت ها در مرحله تحقيقاتي و مطالعات آزمايشگاهي، برخي در مرحله آزمون بر روي حيوانات و برخي ديگر به صورت باليني بر روي انسان درحال انجام است. 
وي افزود: اكنون در زمينه ساخت غضروف براي استفاده در مفاصلي كه به دلايل مختلف دچار ساييدگي مزمن شده و غضروف از بين رفته است، از اين دانش استفاده مي شود. 
احمدي روزبهاني گفت: علاوه براين در مركز تحقيقات ريه، بافت ناي كه از طريق مهندسي بافت ساخته شده در بدن تعدادي از بيماران به كار برده شده است. 
وي در مورد استفاده از اين فناوري در جراحي هاي پلاستيك صورت اظهار داشت: در زمينه ساخت غضروف بيني مرحله تحقيقاتي آن طي و غضروف ساخته شده و اكنون به مرحله كاربرد باليني رسيده است. 
وي ادامه داد: در مرحله باليني به يك بيمار نياز داريم تا اين غضروف به بدن او پيوند زده و نتايج آن در طولاني مدت بررسي شود.در مورد ساخت استخوان فك و آرواره تحتاني ازطريق مهندسي بافت نيز در سطح دنيا اين اقدام انجام شده كه موفقيت آميز هم بوده است. 
احمدي روزبهاني توضيح داد: براي جراحي زيبايي بيني به غضروف نياز است زيرا ساختار بيني را استخوان ها و غضروف ها شكل مي دهد؛ در برخي موارد براثر جراحي زيبايي بيني و يا بر اثر صدمات مختلف غضروف از بين رفته و بيني نياز به غضروف دارد. 
وي در گفتگو با ایرنا بیان داشت: در گذشته منبع تهيه غضروف، گوش يا دنده بيمار و يا استفاده از غضروف فرد ديگر بود اما اكنون در روش هاي جديد از بيمار كمي خون گرفته مي شود و سلول هاي بنيادي از خون جدا و در محيط آزمايشگاهي كشت داده مي شود تا تبديل به سلول غضروف ساز شود و غضروف مورد نظر ساخته شود. 
وي ادامه داد: در اين روش از آنجايي كه غضروف از جنس غضروف هاي خود بيمار ساخته مي شود، ديگر احتمال دفع پيوند و عفونت وجود ندارد. 
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در توضيح روش مهندسي بافت گفت: بدن انسان از سلول تشكيل شده، اين سلول ها در كنار هم مجموعه اي به نام بافت را مي سازد و بافت ها در كنار هم يك ارگان مانند قلب، ريه، عضروف و استخوان را مي سازد.
احمدي روزبهاني افزود: بر اثر بيماري هاي مختلف و يا براثر ضربه، تصادفات و يا جراحي هاي ناموفق ممكن است اين بافت ها ازبين برود كه در اين صورت از روش مهندسي بافت استفاده مي شود. 
وي اظهار داشت: براي جايگزيني بافت از دست رفته مي توان از قسمت هاي ديگر بدن اين بافت ها را برداشت و به عضو نيازمند پيوند زد و يا اين كه با استفاده از غضروف هاي فردي ديگر پيوند را انجام داد و يا روش مهندسي بافت را به كار برد. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه