تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 مهر 1392
استفاده از روش جدید سه بعدی برای رشد پانکراس مینیاتوری

  استفاده از روش جدید سه بعدی برای رشد پانکراس مینیاتوری

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کپنهاگ به طور موفقیت آمیز روشی خلاقانه و 3بعدی برای رشد پانکراسی مینیاتوری از سلول های پیش ساز ایجاد کرده اند که هدف نهایی این مدل کمک به مبارزه علیه دیابت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  این محققین یک روش کشت سه بعدی خلق کرده اند که به کمک آن می توان سلول های پانکراسی را به طور موثرتری تکثیر و رشد داد. این روش جدید به مواد سلولی گرفته شده از موش اجازه می دهد به طور واضح در ساختار های شبه درختی رشد کنند. این روش یک پتانسیل بلند مدت در تولید پانکراس کوچک انسانی از سلول های بنیادی ارائه می دهد. این اندام های کوچک انسانی به عنوان مدلی برای تست کردن داروهای جدید به صورت سریع و موثر ارزشمند هستند و دیگر نیازی به استفاده از مدل های حیوانی نیست.

این روش جدید به مواد سلولی اجازه می دهد شکلی سه بعدی به خود بگیرند و به آن ها اجازه می دهد آزادانه تر تکثیر شوند. سلول ها به صورت تنهایی به خوبی تکوین نمی یابند، سلول های پانکراسی نیز برای این که شبیه یک ارگان عمل کنند احتیاج به این مطلب دارند که حداقل چهار تا از آن ها در کنار هم باقی بماند. 

محققین دریافتند که سلول های پانکراسی در ژل و به صورت سه بعدی بهتر تکوین می یابند در مقایسه با زمانی که به ته ظروف کشت می چسبند و پهن می شوند. تحت شرایط بهینه  کلاستر اولیه تا 4000 سلول تکثیر می یابد و بعد از این که زیاد رشد کردند این سلول ها تغییر شکل داده و آنزیم های گوارشی یا هورمون هایی شبیه انسولین را می سازند و به طور خود به خود به صورت اندام پانکراسی منشعبی که شبیه پانکراس طبیعی است سازمان دهی می شوند.

این محققین کشف کردند که سلول های پانکراسی به محیط فیزیکی شان  مانند سختی ژل و تماس با سلول های دیگر حساس هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه