تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 دی 1390
درمان ناباروری باید با اصول اخلاقی و قانونی مغایرت نداشته باشد

  درمان ناباروری باید با اصول اخلاقی و قانونی مغایرت نداشته باشد

رییس پژوهشگاه رویان در کنگره سالانه اخلاق و حقوق باروری گفت: باید صدا و سیما به کمک جامعه پزشکی بیاید تا پزشکان با خاطری آسوده جلو بروند و جامعه فقهی و حقوقی اگر اعلام کردند کاری خلاف شرع و اصول اخلاقی و قانونی است، عده ای به دنبال کاری خلاف تر از آن نروند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، اولین کنگره سالانه "اخلاق و حقوق باروری" صبح امروز با هدف بررسی چالش ها و راهکارهای رحم جایگزین برگزار شد.

در این کنگره دکتر حمید گورابی رییس پژوهشگاه رویان طی سخنانی با ذکر یاد و خاطره ای از زنده یاد "دکتر کاظمی آشتیانی" بنيانگذار و رييس پژوهشگاه «رويان» جهاد دانشگاهي گفت: در این پژوهشگاه سعی می شود اقداماتی که برای زوجین نابارور انجام می گیرد از نظر اخلاقی، فقهی، حقوقی وعمومی مشکلی نداشته باشد.

وی هدف از این همایش را بررسی چالش هایی عنوان کرد که هم اکنون برای رحم جایگزین با آن مواجه هستند.

دکتر گورابی در ادامه سخنان خود به سریال های تلوزیونی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سریال هایی درحال پخش هستند که موضوع آن پیدا شدن و یا گم شدن فرزندان در خانواده ها است که باید به این نکته توجه شود که مگر چند درصد از زوج های ما فرزندانشان را گم می کنند که سریال ها بر این نکته متمرکز شده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید بر روی نکاتی مانند اینکه شرط می شود اگر بچه پسرنباشد زن باید خانه را ترک کند و یا فشار اقوام بر روی زوجین نابارور و یا مشکلات خانوادگی که اکنون خانواده ها با آن مواجه هستند تمرکز کرد. یعنی صدا و سیما باید به کمک جامعه پزشکی بیاید تا اگر پزشکان، فقها و حقوق دانان کاری را خلاف اصول شرع و قانون عنوان کردند عده ای کار خلاف تر از آن را انجام ندهند.

در ادامه این همایش دکتر کیارش آرامش دبیرعلمی کنگره طی سخنانی گفت: مسائل حقوقی، اخلاق پزشکی، سلامت روانی و اجتماعی از جمله مواردی است که در مبحث رحم جایگزین یا مادرجایگزین مطرح است و نیاز به راهکار دارد.

وی با بیان اینکه از فرزند حاصل از این اقدام پزشکی یک نسب جدید ایجاد می شود تاکید کرد: کل این فرآیند از اصل موضوع ناباروری تا اقدامات پزشکی منجر به ایجاد یک فرزند در یک خانواده، تبعات روان شناختی و اجتماعی دارد که باید به آن توجه شود.

 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه