تاریخ انتشار: یکشنبه 28 مهر 1392
کشت فیبروبلاست های درمی انسانی  می تواند به طور مستقیم سلول های غضروفی القا شده(iChon cell)  را ایجادکند

  کشت فیبروبلاست های درمی انسانی می تواند به طور مستقیم سلول های غضروفی القا شده(iChon cell) را ایجادکند

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کیوتو موفق شده اند فیبروبلاست های درمی انسانی را مستقیما به سلول های کندروژنیک القا شده(iChon cells) تبدیل کنند بدون این که از یک مرحله iPS cell که اصطلاحا آن را reprogramming می نامند عبور کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، غضروف مفصلی که از کندروسیت ها و ماتریکس خارج سلولی متشکل از کلاژن های نوع2، 9 و 11 و اگریکان ساخته شده است، عملکردهای مانند حرکت های مفصلی را تسهیل می کنند و به عنوان یک ضربه گیر عمل می کنند. غضروف ظرفیت ترمیمی کمی دارد و به تدریج به دنبال آسیب دیدگی، بالا رفتن سن و... از بین می روند.

یک روش ممکن برای تولید غضروف می تواند القا آن با استفاده از سلول های پرتوان القا شده باشد. اما اگر  بتوان فیبروبلاست ها را  به صورت مستقیم به کندروسیت ها تبدیل کرد، بدون یک مرحله iPS cell، کندروسیت ها احتمالا می توانند در مدت زمان کوتاه تری تولید شوند.

محققین در سال 2011 توانستند با وارد کردن دو فاکتور reprogramming به نام های c-MYC و KLF4 و یک فاکتور غضروفی(SOX9) به درون فیبروبلاست های درمی موش یک reprogramming مستقیم به سلول های غضروفی داشته باشند. د ر این مطالعه نیز محققین سه عامل گفته شده را به درون فیبروبلاست های درمی انسانی وارد کردند و توانستند سلول های غضروفی القا شده را ایجاد کنند. این سلول های غضروفی القا شده الگوی ژنی شبیه به فیبرولاست ها را از دست داده بودند و دارای الگوی ژنی مشابه سلول های غضروفی بودند.

علاوه بر این ها و قتی این سلول های غضروفی القا شده به درون موشی که از نظر سیستم ایمنی سرکوب شده بود پیوند شدند، آن ها بافت غضروفی هیالینی تولید کردند و هیچ گونه تراتوما یا انواع دیگر تومورها بعد از چند ماه مشاهده نشد.

محققین امیدوار هستند که تکنیک مورد استفاده در این مطالعه به عنوان گزینه ای برای تولید کندروسیت هایی با خلوص بالا و به منظور ترمیم غضروفی مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه