تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 آبان 1392
روشی موثر برای تبدیل سلول های چربی به سلول کبدی

  روشی موثر برای تبدیل سلول های چربی به سلول کبدی

محققان دانشگاه Stanford توانسته اند به روش سریعی برای تبدیل سلول های به دست آمده از لیپوساکشن به سلول های کبدی دست یابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان با استفاده از سلول های بنیادی چربی انسان که از بافت چربی به دست آمده اند، توانسته اند در موش ها سلول هایی مشابه سلول های کبد انسان  که i-Heps  نامیده می شوند، تولید نمایند. این روش مشابه تولید سلول های کبدی از سلول های بنیادی جنینی و یا سلول های پرتوان القایی نیست. گرچه سلول های بنیادی جنینی و سلول های پرتوان القایی توانایی تولید انواع سلول های بدن را دارند ولی ریسک ایجاد تومور را نیز به همراه دارند. در روش جدید تومورزایی مشاهده نشده است. پروسه تبدیل سلول های چربی به کبدی تنها 9 روزبه طول می انجامد و در افرادی که دچار نارسایی حاد کبدی می شوند وچند هفته بیشتر شانس زندگی ندارند می تواند به کار رود چرا که همیشه تعداد زیادی بیمار در لیست انتظار پیوند قرار دارند علاوه براین که پیوند کبد مشکلاتی را درنیز در بر دارد.  

 بسیاری از ماکروکولکول ها در کبد تولید می شوند و بسیاری از مواد زائد در کبد فیلتر شده و تجزیه می شوند و بنابراین از تجمع مواد سمی که ممکن است به بدن آسیب برسانند جلوگیری می شود. بر خلاف سایر اندام های بدن کبد سالم توانایی بازسازی خود را دارد. این توانایی در اثر ابتلا به هپاتیت و اعتیاد به الکل از دست می رود. نارسایی حاد کبدی ناشی از acetaminophen به تنهایی جان 500 نفر را سالیانه می گیرد.

محققان معتقدند ازاین روش می توان طی دو تا سه سال آینده در درمان بیماران استفاده کرد. کارآیی این روش نسبت به روش های قبلی استفاده شده برای ایجاد سلول های کبدی قابل توجه است. بررسی آلبومین انسانی موجود در خون موش های دریافت کننده این سلول ها نشان داده است که سلول ها توانسته اند در کبد موش مستقر شده، مارکرهای سطحی سلول های کبد انسان را بیان کرده وعملکرد موثر داشته باشند. برای این که  روش مذکور در انسان به صورت روش درمانی به کار رود لازم است تعداد سلول های تولید شده میلیارد ها سلول باشد. از هر لیتر چربی به دست آمده از لیپوساکشن یک میلیارد i-Heps  قابل تزریق می توان تولید کرد. بعد از تزریق و جایگیری سلول ها در کبد که منجر به تکثیر آن ها هم خواهد شد تعداد آن ها به 100 میلیارد می رسد که می تواند به اندازه پیوند کبد باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه