تاریخ انتشار: شنبه 04 آبان 1392
اثر مهاری استرول های گیاهی بر شروع آلزایمر

  اثر مهاری استرول های گیاهی بر شروع آلزایمر

استفاده از استرول های گیاهی مانند استیگمااسترول می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای کلسترول به کار رود و در نتیجه از تشکیل پلاک های پیر از جنس بتا-آمیلوئید جلوگیری کند و در نتیجه روند شروع آلزایمر را مهار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطلب که فیتوشیمی های موجود در میوه و سبزیجات اثر مثبتی بر سلامت ما دارند به خوبی مشخص است. به عنوان مثال، استرول های گیاهی به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می کنند. طبق مطالعات صورت گرفته به وسیله محققین دانشگاه Saarland، به نظر می رسد استرول­ها از شروع آلزایمر جلوگیری می کنند. آن ها نشان داده اند که استرول های ویژه ای وجود دارند که تولید پروتئین های که نقش مهمی در تکوین این بیماری دارند را مهار می کنند.

استرول های گیاهی در ترکیبات متنوع در آجیل ها، دانه ها و روغن های گیاهی وجود دارند. از آن جایی که این استرول های گیاهی معادل کلسترول جانوری هستند، می توانند روی فرایندهای متابولیسمی که کلسترول در آن ها دخیل است، اثر بگذارند.

سطوح بالای کلسترول مدت های زیادی است که به عنوان یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شناخته شده است. مطالعات پیشین نشان می دهد که کلسترول تشکیل پلاک های پیر را افزایش می دهد. این پلاک ها که مرکب از پروتئین ها به ویژه پروتئین بتا-آمیلوئید هستند درون سلو های عصبی مغز رسوب کرده و یکی از دلایل عمده بیماری آلزایمر هستند.

این محققین به بررسی این مطلب پرداختند که چگونه استرول هایی که ما می خوریم روی تشکیل این پلاک های پروتئینی اثر می گذارند. مشخص شده است که یک نوع استرول به نام استیگما استرول واقعا تشکیل پروتئین ها را مهار می کند. استیگمااسترول بر روی بسیاری از فرایندهای مولکولی اثر می گذارد: فعالیت آنزیمی را کاهش می دهد، تشکیل پروتئین های دخیل در ایجاد آلزایمر را مهار می کند، و ساختار غشای سلولی را تغییر می دهد. این اثرات به صورت سینرژیک تولید پروتئین بتا-آمیلوئید را کاهش می دهد.

این تیم تحقیقاتی به خوبی توانسته اند نقش مثبت استیگما استرول را روی مدل های حیوانی تست کنند.

به طور کلی محققین توانسته اند نشان دهند که استرول های متنوع گیاهی روی مکانیزم های سلولی مختلفی اثر گذار هستند و بنابراین باید به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند. به ویژه در مورد آلزایمر به نظر می رسد استفاده از یک رژیم غذایی با استرول های گیاهی خاص بهتر از استفاده از مخلوطی از آن ها است.

محققین در صدد هستند تا در مطالعات آینده ارزیابی کنند که کدام فرایندهای سلولی در مغز تحت تاثیر فیتواسترول ها قرار می گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه