تاریخ انتشار: شنبه 04 آبان 1392
اولین پیوند بافت مهندسی شده نای موفقیت آمیز اعلام شد
پس از 5 سال

  اولین پیوند بافت مهندسی شده نای موفقیت آمیز اعلام شد

پنج سال پس از پیوند نخستین بافت مهندسی شده نای، محققان اعلام کردند که این فرآیند یک موفقیت بوده و بیمار کیفیت زندگی خود را خوب گزارش کرده و میزان عوارض و عواقب آن حداقل ممکن بوده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از مهر ، 5 سال پیش بیمار زن 30 ساله و مادر دو کودک در کلمبیا در سال 2008 به علت بیماری سل تحت عمل پیوند نای قرار گرفت. این پیوند با استفاده از سلولهای نای یک اهدا کننده انسانی با ترکیب سلولهای غضروفی که از سلولهای بنیادین و همچنین سلولها مخاطی که از نای خود بیمار گرفته شده بود، انجام شد.
 
10 روز پس از این عمل پیشگامانه این بیمار از بیمارستان مرخص شد و پس از 4 ماه این پیوند موفقیت آمیز توصیف شد و بیمار به مصرف هیچ گونه داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن به علت انجام پیوند نیازی نداشت.
 
در تحقیقاتی که در مجله لانست منتشر شده است، محققان پنج سال پس از پیوند اولیه گزارش داده اند که بیمار از زندگی عادی خود لذت می برد و آزمایشها نشان داده است که عملکرد ریه بیمار خوب است و هیچ عوارض مربوط به مصونیت شناسی و ایمنی شناسی وجود ندارد.
 
اگرچه شش ماه پس از عمل جراحی ضرورت وارد کردن یک استنت در جای زخم پیوند وجود داشت اما بیمار پس از آن هرگز علائمی از این عوارض تجربه نکرده است.
 
پائولو ماچیارینی از موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد که این جراحی را انجام داد، گفت: این نتایج نشان می دهد که ما و بسیاری از بیماران می توانیم در زمان انجام جراحی اولیه امیدوار باشیم، پیوند بافت مهندسی شده در دراز مدت ایمن و موثر است.
 
ماچیارینی اشاره کرد که وی و محققان همکارش امیدوارند که بتوانند این جراحی را در آینده به قدری بهبود ببخشند که عوارضی چون یک جای زخم کوچک هم در بدن بیمار مشاهده نشود.
 
آنها همچنین ابراز امیدواری کردند که بتوانند آزمایشهای بالینی را برای انجام اثبات این روش جراحی در جراحی های عادی ادامه دهند.
 
از سال 2008 تاکنون چند پیوند نای موفقیت آمیز انجام شده است که در آن میان می توان به دختر کره ای 2 ساله ای اشاره کرد که بدون نای متولد شده بود و یک بیمار 36 ساله که در اثر ابتلا به سرطان نیاز به جراحی داشت.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه