تاریخ انتشار: شنبه 17 دی 1390
کشف یک منبع جدید سلول های بنیادی در شبکیه چشم

  کشف یک منبع جدید سلول های بنیادی در شبکیه چشم

گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق شدند در شبکیه چشم منبعی از سلول های بنیادی پرتوان بزرگسال را کشف کنند که به راحتی قابل استخراج است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مهر، تیم موسسه سلول های بنیادی نورونی رنسلار نیویورک این سلول های بنیادی چندتوانی را در "اپیتلیوم رنگدانه ای شبکیه ای"( RPE) چشم شنایایی کردند. RPE لایه ای از سلول ها است که وظیفه حفظ، تغذیه و محافظت از شبکیه را به عهده دارد.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "شما می توانید این سلول های بنیادی را از یک فرد 99 ساله نیز استخراج کنید. این سلول ها در جنین ذخیره می شوند و می توانند به مدت 100 سال خفته باقی بمانند. بنابراین شما می توانید آنها را استخراج کنید کشت دهید و به آنها القا کنید که تکثیر و تمایز را آغاز کنند."

 

این دانشمندان سلول های بنیادی مشتق از RPE را از چشم گروهی از اهداکنندگان چند ساعت پس از مرگ آنها استخراج کردند. این سلول ها همچنین می توانند از مایعی که شبکیه افراد زنده را در عقب چشم احاطه کرده است به دست آیند.

 

براساس گزارش لایو ساینس، دانشمندان نیویورکی بافت RPE را که از اجساد بین سنین 22 تا 99 ساله به دست آورده بودند در شرایط کشت مختلف رشد دادند و به این ترتیب توانستند به مجموعه ای از شرایط را که این سلول ها در آن می توانند تقسیم شوند دست یابند.

 

بررسی ها نشان داد که این سلول ها پرتوان توان هستند و بنابراین می توانند به انواع مختلفی از سلول ها تمایز یابند و برای مثال راهی را به سوی ترمیم کنترل شده چشم میلیون ها فردی که از بیماری تخریب ماکولار وابسته به سن رنج می برند ارائه کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه