تاریخ انتشار: یکشنبه 05 آبان 1392
کشف مولکول مؤثر درشناسایی و درمان سرطان ریه

دانشمندان کاهش میزان miR-4423 در سلول های اپی تلیوم پوشاننده راه های هوایی را مرتبط با پیشرفت سرطان ریه غیر تهاجمی مطرح کردند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpressمحققین دانشگاه Boston مولکولی را کشف کردند که می تواند به شناسایی و درمان سرطان ریه غیر تهاجمی کمک کند. با استفاده ازتعیین توالی  RNA در سلول های اپیتلیال راه های هوایی، مولکول تنظیمی شناسایی شد که در افراد با سرطان ریه، کمتر وجود دارد. این مولکول رشد سلول های سرطانی ریه را مهار می کند. این نتایج پیشنهاد کرد که این مولکول به تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه و درمان این بیماری کمک خواهد کرد. بر طبق آمار موسسه بین المللی سرطان، سرطان ریه یکی از دلایل مرگ و میر ناشی از سرطان در بین جوامع زنان و مردان در امریکا می باشد. 90 درصد مرگ ناشی از سرطان ریه در بین مردان و 80 درصد در بین زنان به دلیل سیگار کشیدن می باشد. هزینه درمان این بیماری در هر سال در آمریکا در حدود 10.3 میلیون دلار می باشد. MicroRNA ها گروه جدیدی از مولکول هایی هستند که به عنوان تنظیم کننده های مهم فعالیت ژن ها دسته بندی می شوند. در این مطالعه محققین از تکنیک  تعیین توالی RNA نسل بعدی استفاده کرده و microRNA ای به نام miR-4423 را در سلول های اپیتلیالی راه های هوایی شناسایی کردند که نقش مهمی را درتکوین این سلول ها بازی می کند. در سلول های اپی تلیالی راه های هوایی افراد سیگاری با سرطان ریه میزان miR-4423 کاهش یافته است. به گفته دکتر Spira اندازه گیری میزان miR-4423 در سلول های پوشانده راه های هوایی می تواند به تشخیص سرطان ریه غیر تهاجمی کمک کند. دانشمدان با استفاده از مدل های in vivo  و in vitro نشان دادند که miR-4423 هم تکوین سلول های نرمال راه هوایی را به راه می اندازد و هم رشد سلول های سرطانی را مهار می کند. بنابراین این مولکول نقش تنظیمی درتعیین سرنوشت سلول های اپیتلیالی راه های هوایی در طی بلوغ دارد و میزان پائین این مولکول در تکوین سرطان ریه شرکت دارد. جالب توجه است که در سرتاسر بدن miR-4423 تنها در اپیتلیوم راه های هوایی به میزان زیاد وجود دارد، بنابراین این یک فرآیند بسیار تخصصی مربوط به ریه می باشد. این یافته ها مطرح می کند که آیا رساندن میزان miR-4423 به سطح نرمال در این سلول ها می تواند منجر به توقف رشد سرطان و نهایتأ درمان سرطان ریه شود؟