تاریخ انتشار: پنجشنبه 09 آبان 1392
بازسازی تیروئید با سلول های بنیادی در مرحله تحقیقاتی است

  بازسازی تیروئید با سلول های بنیادی در مرحله تحقیقاتی است

استفاده درمانی از سلولهای بنیادی هنوز در مرحله تحقیقات است و تا کنون هیچگونه کاربرد درمانی قطعی برای این سلولها وجود نداشته است و کارایی این درمانها نیاز به بررسی های متعدد دارد. اما مطالعات علمی متعددی برای اثبات اثر بخشی این سلولها در حال انجام است و برخی از آنها نتایج امیدوارکننده ای را در برداشته است . اما در ایران برای بازسازی تیروئید با سلولهای بنیادی همانند بسیاری از کشورها مطالعات تحقیقاتی در حال انجام است و نتایج اولیه امیدوارکننده بوده و برای اظهار نظر قطعی، زمان بیشتری نیاز است.
امتیاز: Article Rating

سلول درمانی بافت تیروئید را در نمونه حیوانی تولید کرد

به گزارش بنیان، برای سلول درمانی تیروئید، محققان در بروکسل با همکاری محققان آمریکایی با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی موش، موفق به تولید بافت تیروئید شدند.در این روش سلول‌های بنیادی از جنین موش گرفته و با استفاده از مهندسی ژنتیک به گونه‌ای دست کاری شدند که دو پروتئین NKX2-1و PAX8تولید شد که به طور معمول فقط در تیروئید وجود دارد. دانش پژوهان برای رشد این فولیکول‌ها ، سلول‌ها را معرض هورمون تیروتروپین در تشتک پتری قرار دادند که موجب شد سلول‌ها در ساختار سه بعدی رشد کنند. فولیکول‌های به دست آمده شبیه آن چیزی است که در تیروئید سالم مشاهده می‌شود. به دلیل نتایج امیدوار کننده در فاز نخست این کار تحقیقاتی دانشمندان گرافتی از بافت رشد یافته جدید را به موش‌های مبتلا به کم کاری تیروئید پیوند زدند و مشاهده کردند 9 مورد از 10 مورد به طور کاملا بهبود یافتند.باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود تا پیش از آزمایش‌های انسانی هرگونه عوارض جانبی آن مشخص شود. محققان امیدوارند این شیوه بتواند به بیمارانی که به دلیل بیماری، مصرف دارو یا پرتو درمانی عملکرد تیروئید را از دست داده‌اند کمک کند.

تیروئید و تشخیص آن

غده تیروئید پروانه ای شکل بوده و در قسمت عرضی حنجره در جلوی گلو قرار دارد. در پرکاری تیروئیدHyperthyroidism ، بیش از مقدار طبیعی، هورمون تیروکسین ترشح می شود و در این حالت علائمی از بیماری از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمل گرما، لرزش و بیقراری نمایان می شود. هیپو تیروئیدی Hypothyroidism  یا کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غدد درون ریز شایع‌ترین بیماری پس از دیابت است. این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون غده تیروئید یعنی تری یدوتیرونین و تیروکسین را تولید کند. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. این بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است. ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، پوست خشک، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، زبان بزرگ، ورم صورت، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقطهای مکرر، تاخیر در رفلکسها، کم‌خونی ، درد مفاصل و عضلات از جمله علائم این بیماری است که  در بزرگسالان سیر کند و تدریجی دارد. گاهی هم پر كاری و کم کاری تيروئيد ممكن است بدون علامت هم باشد و در خانم ها موجب ناباروری می شود.

 درمان کم کاری و پرکاری تیروئید

یکی از راههای درمان پرکاری تیروئید، استفاده از داروهای ضد تیروئید خوراکی است. ید رادیو اکتیو که باعث از کار افتادن گواتر یا کوچک شدن گره‌های سمی که تولید کننده هورمون تیروئید هستند از دیگر روش های درمانی این اختلال است که این روش بدون خطر بوده و در بالغین با پر کاری تیروئید بطور گسترده استفاده می‌شود. جراحی تیروئید یک درمان دائمی دیگر بر ای پرکاری تیروئید است. امروزه این درمان کمتر توصیه می‌شود زیرا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد و ایجاد مشکلات پس از جراحی از جمله ایجاد بدشکلی در گردن می‌شود. بعلاوه در موارد نادری ممکن است باعث صدمه به ساختمانهای نزدیک به تیروئید در گردن شود.  اما درمان کم کاری تیروئید معمولا مصرف مادام‌العمر قرص لووتیروکسین سدیم است که نتایج رضایت بخشی دارد. لووتیروکسین در بافت ها به T3 تبدیل می شود و سطح مناسبی از T3 که هورمون فعالتری است ایجاد می کند. از سوی دیگر با مصرف روزانه 8 تا 12 لیوان آب یونیزه می توان به بهبود کم کاری تیروئید کمک نمود.     درمان کامل کم‌کاری معمولا در مدت طولانی اتفاق می‌افتد اما این تصور اشتباه بین مردم شایع است که درمان تیروئید تا زمان مرگ ادامه دارد و کامل نمی‌شود.

عوارض داروهای تیروئیدی

استفاده طولانی مدت از داروهای تیروئیدی موجب پوکی استخوان می‌شود بنابراین مصرف شیر و ماست در افرادی که کم‌کاری تیرویید دارند، لازم است. از سوی دیگر افرادی که دچار کم‌کاری تیرویید هستند به دلیل اینکه ممکن است چاق باشند باید بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند. با این کار هم ویتامین‌های ضروری‌شان تأمین می‌شود و هم كالری كمی را دریافت خواهند كرد. در ضمن، با اینكه فیبر موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها خاصیت سیرکنندگی دارد اما باید میزان مصرف‌شان به اندازه باشد، چرا که مصرف زیاد فیبر هم می‌تواند در جذب دارو‌ها تاثیر منفی داشته باشد. در صورتی که قبل از کنترل کامل شرایط بیمار مصرف داروی ضد تیروئید قطع شود، علائم و نشانه‌های آن خود را نشان می‌دهد و حتی بر قلب و عروق و استخوان‌های فرد تاثیر سوء می‌گذارد.

عدم کنترل پرکاری تیروئید باعث بروز مشکلات قلبی نظیر تپش قلب، اختلال در سیستم قلب و ضعف عضلات قلبی و در استخوان‌ها باعث پوکی استخوان می‌شود. کلسیم و ویتامین D در صورتی که به اندازه کافی مصرف شود، در جلوگیری از پوکی استخوان موثر خواهد بود اما افزایش هورمون‌های تیروئید باعث افزایش سرعت در فرآیند جذب استخوان و پوکی استخوان می‌شود. بروز افسردگی، استرس و عصبانیت نیز از آثار روانی قطع درمان و رها کردن هورمون تیروئید به حال خود است که در میان بیماران بسیار شایع است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 20 اردیبهشت,1400

امیر

باسلام احترام ..آیا پیوند تیرویید در ایران انجام میشود باخبر..باتشکر

دوشنبه, 30 تیر,1393

لیلا عرب

نازنین عزیز <br />با سلام <br />باید علت کم کاری تیروئید کاملا بررسی شود و بر اساس علت زمینه ای درمان انجام شود.شاید لازم باشد برای تمام عمر از لووتیروکسین استفاده شود.هر جراحی تیروئید به معنی از دست دادن غدد پاراتیروئید نیست.

پنجشنبه, 07 فروردین,1393

لیلا عرب

علی عزیز <br />با سلام <br />درمان کم کاری تیروئید فعلا از طریق درمان داروئی است و درمان قطعی هنوز پیدا نشده است.خیر لازم به استفاده از آب یونیزه نیست.

چهارشنبه, 06 فروردین,1393

ali

سلام <br />ایا برای بیماری کم کاری تیروئید درمان قطعی کشف شده؟ <br />اب یونیزه برای این بیماری مفید هست؟ <br />

پنجشنبه, 17 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />در این خصوص می توانید از مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی جدیدترین اطلاعات را به دست بیاورید.

چهارشنبه, 16 بهمن,1392

طهمور ازمکان

سلام. تیروئید غده مهمی است. ولی درمان جایگزین برای کم کاری یا حتی فقدان تیروئید وجود دارد و براحتی میتوان آنرا اداره کرد. چیزی که درمان دارد فقدان پاراتیروئید بعد از جراحی تیروئید است. لذا شاید تحقیق در این زمینه بیشتر مفید باشد. آیا تحقیقات برای جایگزین سلولهای پاراتیروئید در ایران انجام میشود؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه