تاریخ انتشار: پنجشنبه 09 آبان 1392
حرکت بیولوژیست های تولید مثل به سمت علم لقاح آزمایشگاهی

  حرکت بیولوژیست های تولید مثل به سمت علم لقاح آزمایشگاهی

تحقیقات دانشمندان دانشگاه Massachusetts پیشرفت هایی را در فهم فرآیندهای اولیه ظرفیت پذیری اسپرم گزارش کردند که می تواند نسبت موفقیت لقاح آزمایشگاهی(IVF) را توسط فراهم کردن یک راه میانبری برای گذشتن از مشکلات بهبود بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpressبه گفته دکتر Visconti اطلاعات پایه ای از چگونگی ظرفیت پذیری اسپرم به دانشمندان اجازه افزایش این فرآیند را می دهد. اسپرم تا زمانی که مدت زمانی را در محیط تخصصی لوله رحمی ماده سپری نکند، بارور نخواهد بود که به این مراحل بیوشیمیایی ظرفیت پذیری گویند. در 50 سال گذشته مشخص شده بود که این آبشار پیام رسانی برای ظرفیت پذیری شامل مراحل مختلفی می باشد و هر گونه پستانداران تفاوت های مربوط به خود و مقررات خاصی را برای موفقیت در لقاح دارد. بنابراین مقررات IVF همگانی نمی باشد و بسته به گونه و مورد متفاوت خواهد بود. برای مثال IVF در اسب بدلیل کمی اطلاعات در رابطه با فرآیند ظرفیت پذیری اسپرم در اسب ها بسیار مشکل می باشد. بسیاری از دانشمندان به دنبال استفاده از IVF جهت حفظ گونه های در معرض نابودی می باشند ولی این کار بدلیل تخصصی بودن روش ها برای هر گونه بسیار مشکل می باشد.
بدلیل اهمیت نقش کلسیم در فرآیند ظرفیت پذیری اسپرم، دانشمندان با استفاده از یونوفور کلسیم، A23187، میزان کلسیم داخل سلولی را افزایش دادند. افزایش کلسیم موجب پوشیده شدن اسپرم توسط میزان زیادی کلسیم و تجمع سریع آنها می گردد. بنابراین با اضافه کردن این یونوفور مراحل اولیه ظرفیت پذیری کنار گذاشته می شود و اسپرم به سرعت ظرفیت پذیر می گردد. تحت این شرایط اسپرم ها 80 درصد تخمک ها را بارور کردند. بنابراین اسپرم های تیمار شده با یونوفور کلسیم می توانند حتی در زمان مهار مسیر سیگنالینگ cAMP/PKA تخمک ها را بارور کنند. به گفته محققین زمانی که اسپرم ها با یونوفور کلسیم تیمار می شوند در این سلول ها پائین دست فرآیندهای بیولوژیکی نرمال فعال می گردد و زمانی که یونوفور حذف می شود، اسپرم ها با میزان کلسیم مورد نیاز باقی می مانند. آنها میزان کلسیم بهینه مورد نیاز را خود تنظیم می کنند. نظر جالب توجه در این مطالعه این میانبراست که امکانات ترجمه را برای یونوفور کلسیم در IVF در بسیاری از گونه ها فراهم می کند. به گفته دکتر Salicioni نقش cAMP تولید شده در سر و دم اسپرم ها و هدف های آنها متفاوت می باشد. هدف مولکولی اصلی در دم PKA است که وجود آن در سر اسپرم  هنوز مشخص نمی باشد. بنابراین مسیرهای سیگنالینگ cAMP در سر و دم اسپرم کاملأ متفاوت است. با استفاده از روش های آنالیز بیوشیمیایی در موش های نوک اوت شده مشخص شد که در حالیکه در دم اسپرم آدنیلیل سیکلاز محلول وجود دارد، در سر اسپرم آدنیلیل سیکلاز تراغشایی حضور دارد. این آنزیم در سنتز cAMP دخیل است. بنابراین پیامبرهای ثانویه این مسیرهای سیگنالینگ در سر و دم اسپرم متفاوت می باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه