تاریخ انتشار: دوشنبه 19 دی 1390
ساخت حافظه با کمک تکه های ژنتیکی ماهی آزاد

  ساخت حافظه با کمک تکه های ژنتیکی ماهی آزاد

ماهی های آزاد بسیار خوشمزه اند و ابزار امرار معاش ماهیگیرها به شمار می روند، بخشی مهم از اکوسیستم را تشکیل می دهند و اکنون اینگونه به نظر می آید که می توان از آنها در ذخیره اطلاعات نیز استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه ملی "سینگ هوا" در تایوان و موسسه تکنولوژی کارلسروهه حافظه "یکبار بنویس چند بار بخوان" یا WORM را ابداع کرده اند که از الکترودها، نانوذرات نقره و DNA ماهی آزاد تشکیل شده است.

در حالی که این ابزار مدلی آزمایشی و اولیه به شمار می رود، محققان اعلام کرده اند DNA می تواند جایگزینی ارزان قیمت تر برای مواد معمول و غیر ارگانیکی مانند سیلیکونها باشد که در ساخت حافظه ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

این ابزار از نواری باریک از DNA ماهی آزاد ساخته شده که از اتمهای نقره اشباع شده و سپس میان دو الکترود قرار گرفته است. زمانی که نور فرابنفش به این سیستم تابانده می شود اتمها به شکل نانوذرات در کنار یکدیگر جمع می شوند.

در پی آن زمانی که ولتاژی بسیار کم به الکترودها وارد می شود تنها جریان بسیار کوچک الکتریکی می تواند از میان DNA ماهی عبور کند که این برابر حالت خاموش ابزار است. همچنین از آنجایی که این ماده نمی تواند تحت میدان قوی الکتریکی بار الکتریکی خود را حفظ کند، زمانی که ولتاژ آن تا حد معینی بالا می رود جریانی قوی تر از میان DNA عبور می کند و در این حالت حافظه در وضعیت روشن قرار دارد.

بر اساس گزارش گیزمگ، این تغییرات در رسانایی غیر قابل بازگشت بوده و زمانی که ابزار در حالت روشن یا خاموش قرار می گیرد، به همان حالت باقی می ماند. دانشمندان امیدوارند ابداع جدید آنها بتواند منجر به ارائه تکنیکی برای طراحی ابزارهای حافظه نوری شود.

فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه