تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 آبان 1392
خطر ابتلا به اندومتریوز به دلیل استفاده از آفت کش ها

  خطر ابتلا به اندومتریوز به دلیل استفاده از آفت کش ها

مطالعات صورت گرفته به وسیله موسسه تحقیقات سرطان هاچینسون نشان داده است که دو آفت کش ارگانوکلره خطر ابتلا به اندومتریوز را بالا می برند. اندومتریوز شرایطی است که بیش از 10 درصد زنان در سنین تولیدمثل را تحت تاثیر قرار می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مشاهده کرده اند که زنانی که به میزان بسیار زیادی در معرض دو آفت کش بتا-هگزاکلروسیکلو هگزان و میرکس بوده اند، 30 تا 70 در صد بیشتر در خطر ابتلا به اندومتریوز بوده اند.

اندومتریوز یک شرایط غیر سرطانی است که زمانی رخ می دهد که بافتی که سطح داخلی رحم را می پوشاند به بیرون اندام رشد می کند و به سایر ساختارها یا اندام ها می چسبد. این شرایط بیشتر تخمدان ها، لول های فالوپ و بافت پوشاننده حفره لگنی را تحت تاثیر قرار می دهد. و علایم شایع آن هم درد مزمن لگنی، دوره های قاعدگی دردناک و نازایی است.  

به دلیل این که اندومتریوز یک وضعیت ناشی از استروژن است، بنابراین این محققین علاقه مند شدند که نقش مواد شیمیایی محیطی که ویژگی های استروژنیک داشتند مانند آفت کش های ارگانوکلره را مورد بررسی قرار دادند و خطر ابتلا به این بیماری را ارزیابی کردند.

اندومتریوز بیماری بسیار مهمی است زیرا برای اغلب زنان مبتلا به این بیماری واقعا شرایط و کیفیت زندگی به دلایل گفته شده پایین می آید. اما هنوز معلوم نیست چرا اندومتریوز در برخی از زنان ایجاد می شود و در بقیه خیر. و این مطالعه قطعه دیگری از این پازل را پیدا کرده است.

این مطالعه روی 248 خانم جدیدا شناسایی شده برای ابتلا به اندومتریوز صورت گرفت و با شرایط 538 خانم سالم مورد مقایسه قرار گرفت. این محققین دریافتند که علی رغم ممنوع شدن استفاده از این آفت کش ها در آمریکا، اما این مواد شیمیایی در نمونه های خون زنانی که در آن ها خطر ابتلا به اندومتریوز بالا بود، مشاهده شدند.

بنابراین به نظر می رسد مواد شیمیایی محیطی، حتی آن هایی که در گذشته استفاده می شدند ممکن است سلامتی نسل های کنونی و آینده را تحت الشعاع قرار دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه